تبیان، دستیار زندگی
کتاب «روانشناسی تبلیغات» درباره موضوعات اصلی روانشناسی اجتماعی و فردی است که امروز در همه جا حضور دارد و ما را به خرید محصولات و خدمات، کمک به خیریه، رأی دادن به نامزدهای سیاسی و تغییر سبک زندگی و سلامت خود وسوسه می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثبات فرضیه قدرت تبلیغات در تغییر سبک زندگی

نگاهی به کتاب «روانشناسی تبلیغات»


کتاب «روانشناسی تبلیغات» درباره موضوعات اصلی روانشناسی اجتماعی و فردی است که امروز در همه جا حضور دارد و ما را به خرید محصولات و خدمات، کمک به خیریه، رأی دادن به نامزدهای سیاسی و تغییر سبک زندگی و سلامت خود وسوسه می‌کند.

اثبات فرضیه قدرت تبلیغات در تغییر سبک زندگی

در دنیای امروز، تبلیغ و اطلاع رسانی چندان اهمیت پیدا کرده که بسیاری از کارشناسان این عرصه معتقدند بدون تبلیغ و اطلاع رسانی درست و صحیح در هر زمینه ای، امکان تحقق اهداف از پیش تعیین شده در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی عملا غیر ممکن است. بنابر این، دست اندرکاران عرصه های گوناگون یادشده معمولا تلاش می کنند همسو با حرکت در یک جهت خاص، تبلیغ و اطلاع رسانی در همان جهت را نیز همواره در دستور کار خود قرار دهند و به این وسیله مسیر تحقق اهداف از پیش تعیین شده را به نوعی هموار کنند.

به عبارت دیگر، درباره مبحث تبلیغات در محافل آکادمیک، می توان گفت موضوع تبلیغات با  دو رویکرد مدیریتی و روان‌شناسی  بررسی می شود. این دو رویکرد مکمل یکدیگرند. مدیریت تبلیغات یکی از زیرسیستم‌های مدیریت ارتباطات، مدیریت و روابط عمومی است و امروزه در دو سطحِ به‌ هم‌‌پیوسته مطرح شده است. این دو سطح را می‌توان به مدیریت استراتژیک تبلیغات و مدیریت عملیاتی تبلیغات تقسیم کرد.

در خصوص این موضوع، اخیراً کتابی با عنوان «روانشناسی تبلیغات» نوشته پروفسور باب ام. فنیس و پروفسور ولف‌گانگ اشتروب، با ترجمه محسن شاهین‌پور و سمیه اوّلی و با مقدمه دکتر سیدمحمد اعرابی؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده که از جهات گوناگون قابل توجه است. اعرابی در مقدمه ای بر این کتاب آورده است: این کتاب بر اساس رویکرد روان‌شناسی، که کمتر به آن پرداخته شده، تنظیم شده است. رویکرد روان‌شناختی به کارکردهای اطلاعاتی و ترغیبی می‌پردازد.

این کتاب در فصل‌های دوم، سوم، و چهارم بر کارکردهای اطلاعاتی تبلیغات، و در فصل‌های پنجم، ششم، و هفتم بر کارکردهای ترغیبی تبلیغات متمرکز شده است. به همین جهت این کتاب را می‌توان کتابی نو و جامع در زمینه روان‌شناسی تبلیغات قلمداد کرد. همچنین این کتاب تلاش کرده است از تمامی تئوری‌ها و الگوهای مطرح در حوزه روان‌شناسی به شیوه‌ای دقیق و روان استفاده کند، تا در همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی به کار رود.

نویسندگان این کتاب، افراد صاحب نامی در عرصه روانشناسی تبلیغات در جهان معاصر هستند که هر یک در جایگاه خود نظریه های قابل توجهی دارند. باب ام. فنیس، پروفسور رفتارشناسی مصرف کننده در دانشگاه گرونینگن هلند است و ولف گانگ اشتروب، پروفسور روان شناسی اجتماعی در دانشگاه آترچت هلند که تا به حال مقالات و آثار متعددی در حوزه روانشناسی تبلیغات تالیف و منتشر کرده اند.

کتاب «روانشناسی تبلیغات» با عنوان اصلی «The Psychology of Advertising»در سال 2010 منتشر شده که در آن به بحث درباره موضوعات اصلی روانشناسی اجتماعی و فردی ‌پرداخته می شود و همچنین تأثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده، فرآیندهای روانشناختی در اثر بخشی تبلیغات، چگونگی مفهوم پیام‌های تبلیغاتی و اینکه چه پیام‌هایی«منتقل» می‌شوند را در برمی‌گیرد.

محسن شاهین‌پور، یکی از مترجمان کتاب «روانشناسی تبلیغات» که خود مدرس، محقق و نویسنده بازاریابی و تبلیغات است، درباره این اثر گفته است، تاکنون کتابی که جامع و کامل به روانشناسی تبلیغات پرداخته باشد در کشور چاپ نشده و آثاری که با این نام منتشر شده‌اند در واقع از این عنوان برای فروش آثارشان بهره گرفته‌اند و عنوان اصلی کتابی که آن‌ها ترجمه کرده‌اند، «روانشناسی تبلیغات» نبوده است

در این کتاب تبلیغات عامل قدرت‌مندی تعریف شده است که در همه جا حضور داشته و ما را به خرید محصولات و خدمات، کمک به خیریه، رأی دادن به نامزدهای سیاسی و تغییر سبک زندگی و سلامت خود وسوسه می‌کند.

کتاب نتایج تحقیقات و مطالعات کلاسیک و نیز مطالعات معاصر را به سبکی قابل توجه با زبانی ساده ارائه می‌کند. همچنین پرداخت مناسبی دارد و نویسندگان به زبان ساده مباحث پیچیده را توضیح داده و خلاصه کرده‌اند. به طوری که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌توانند به راحتی آن‌ها را درک کرده و متوجه شوند. به بیان دیگر، این کتاب خلاصه ای از مجموعه فرایندهای روانشناختی موثر بر اثر بخشی تبلیغات را ارائه کرده است. نویسندگان کتاب فهرستی از کلمات و مفاهیمی که غالباً مورد استفاده قرار می‌گیرند ارائه کرده اند که به درک خواننده کمک می‌کند.

درباره ویژگی‌های این کتاب می توان گفت اصولاً تعداد کتاب‌های منتشرشده در حوزه تبلیغات(از اجزای آمیخته بازاریابی) محدود است و کتاب‌های موجود هم اغلب ضعیف‌ هستند. بنابر این، موضوع کتاب روان‌شناسی تبلیغات مقوله‌ای جدید است و مشابهی ندارد.

محسن شاهین‌پور، یکی از مترجمان کتاب «روانشناسی تبلیغات»  که خود مدرس، محقق و نویسنده بازاریابی و تبلیغات است، درباره این اثر گفته است، تاکنون کتابی که جامع و کامل به روانشناسی تبلیغات پرداخته باشد در کشور چاپ نشده و آثاری که با این نام منتشر شده‌اند در واقع از این عنوان برای فروش آثارشان بهره گرفته‌اند و عنوان اصلی کتابی که آن‌ها ترجمه کرده‌اند، «روانشناسی تبلیغات» نبوده است.

مطالبی که در این کتاب آمده، در واقع نتایج تحقیقاتی هستند که در بستر پیشرفت‌های اخیر در حیطه‌های روانشناسی اجتماعی و مصرف‌کننده انجام شده‌اند. این اثر یکی از منابع دانشگاهی برای مقطع فوق لیسانس و دکترا در کشورهای دیگر است و چهار دانشگاه معتبر جهان مطالب این کتاب را تایید کرده‌ و پنج پروفسور مطرح جهان از جمله فرانک آر کاردس، استاد دانشگاه سین سیناتی آمریکا و پیتر ورلگ، استاد دانشگاه اراسموس هلند درباره آن نظرات مثبتی ارایه داده‌اند.

چاپ اول(1391)کتاب «روانشناسی تبلیغات» در 544 صفحه، قطع رقعی و در تیراژ 2500 نسخه و با قیمت 20900 تومان از سوی انتشارت سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

منبع: علی الله سلیمی/فارس

روانشناسی تبلیغات/ محسن شاهین‌پور/ انتشارت سوره مهر