تبیان، دستیار زندگی
پویایی اكران، منوط به نمایش فیلم های به روز در سینما است و نمایش مجدد آثار اكران شده را باید نوعی عقب گرد در این عرصه دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکران دوباره‌ی فیلم‌ها


پویایی اكران، منوط به نمایش فیلم های به روز در سینما است و نمایش مجدد آثار اكران شده را باید نوعی عقب گرد در این عرصه دانست.

بیتابی بیتا

اكران فیلم هایی كه پیشتر به نمایش عمومی رسیده اند در برخی سالن ها و بعضا سرگروه های سینمایی، از «پدیده» های جدید این روزهای سینمای ایران است و كارشناسان معتقدند ورود مستقیم سینماداران برای تعیین و تكلیف اكران آثار سینمایی، علت اصلی این اتفاق بوده است.

بر اساس قواعد تدوین شده در شورای صنفی نمایش فیلم، هر اثر سینمایی در نهایت به مدت 10 هفته می تواند به اكران عمومی برسد، اما این قاعده درباره برخی آثار سینمایی رعایت نشده و بعضی سینماداران به دلخواه، فیلم های مورد نظر خود را اكران كرده و یك اثر سینمایی را از نمایش عمومی در سینمای خود بر می دارند.

این اتفاق در سال جاری با اكران دوباره «حوض نقاشی» در گروه سینمایی استقلال اتفاق افتاد و این فیلم به خاطر فروش اندك فیلم سینمایی «ملكه» بار دیگر به سینما بازگشت و این در حالی بود كه از اكران این اثر بیش از 10 هفته می گذشت.

امروز نیز پس از مدت ها بار دیگر شاهد بازگشت فیلم سینمایی «رسوایی» به كارگردانی مسعود ده نمكی در سینما قدس هستیم و این اثر جایگزین فیلم سینمایی «بیتابی بیتا» به كارگردانی مهرداد فرید شده است.

«رسوایی» كه اواخر اسفند سال گذشته و در قالب اكران نوروزی به نمایش عمومی در آمد بیش از 10 هفته در اكران سینماها قرار داشت و بازگشت دوباره این اثر به سینما قدس نشان از علاقه خاص برخی سینماداران به آثار پرفروش دارد.

امروز «رسوایی» پس از نزدیك به دو ماه از پایان اكران، به یك سرگروه سینمایی بازگشته است اما پرسش اصلی اینكه با وجود صف طولانی فیلم های مانده در پشت اكران، چرا باید فیلمی كه از دو ماه پیش روی پرده سالن های سینمایی رفته، بار دیگر در یك سرگروه سینمایی به نمایش عمومی برسد؟

كارشناسان بر این اعتقادند كه سرگروه سینمایی در سینما تعریف درستی ندارد و دقیقا مشخص نیست كه شورای صنفی نمایش چه نقشی در ساماندهی اكران فیلم ها در این گروه ها دارد؟

انتخاب فیلم برای سینما به درك سینمادار مربوط است

كارگردان فیلم سینمایی «بیتابی بیتا» در گفت وگو یی با اشاره به جایگزینی فیلم «رسوایی» بجای این اثر در گروه سینمایی قدس می گوید: با سینما قدس قراردادی داشتیم كه تمام شد، اما «بیتابی بیتا» بدون اطلاع ما از این سینما برداشته شد كه البته این موضوع منع قانونی نداشته اما به لحاظ فرهنگی مملو از ایراد است.

وی یادآوری كرد: جایگزینی فیلمی كه دو ماه از اكران آن گذشته بجای اثری كه در حال نمایش عمومی است، اتفاقی ناخوشایند است.

كارگردان «بیتابی بیتا» تاكید می كند كه انتخاب فیلم برای سالن های سینمایی به فهم و درك سینماداران باز می گردد و انتخاب «رسوایی» بجای «بیتابی بیتا» نشان از این درك دارد.

فرید ادامه می دهد: اغلب سینماداران نگاهی عام گرایانه دارند و نتیجه این نگاه، بازگشت یك فیلم پس از دو ماه به چرخه اكران است و این در شرایطی است كه فیلم های بسیاری اكنون پشت اكران مانده اند.

امروز «رسوایی» پس از نزدیك به دو ماه از پایان اكران، به یك سرگروه سینمایی بازگشته است اما پرسش اصلی اینكه با وجود صف طولانی فیلم های مانده در پشت اكران، چرا باید فیلمی كه از دو ماه پیش روی پرده سالن های سینمایی رفته، بار دیگر در یك سرگروه سینمایی به نمایش عمومی برسد؟

لزوم بازنگری در سرگروه های سینمایی

پخش كننده فیلم «بیتابی بیتا» نیز در این باره می گوید: فیلمی كه پیشتر در ایام نوروز به اكران عمومی رسیده، بر اساس قواعد شورای صنفی نمایش فیلم، حق نمایش دوباره ندارد و سرگروه نباید اقدام به چنین كاری كند.

«حبیب اسماعیلی» تاكید می كند: این اتفاق تاكنون چندبار تكرار شده و به نظر می رسد در چنین شرایطی نمی توان توقع داشت از صف طولانی فیلم های مانده در پشت اكران كاسته شود.

به گفته این تهیه كننده سینما، سینما قدس باید فیلم جدیدی را جایگزین «بیتابی بیتا» می كرد اما فیلمی كه از اكران آن دو ماه گذشته بار دیگر در این سینما به نمایش عمومی می رسد و این در حالیست كه قدس سرگروه سینمایی است.

اسماعیلی می افزاید: در سال های اخیر فیلم های ویدیویی به اسم آثار سینمایی در سینماها به نمایش عمومی رسیده اند كه این یك آسیب جدی برای سینما محسوب شده و این روند به اكران فیلم های سینمایی صدمه زده است.

وی همچنین می گوید كه سرگروه های سینمایی نیاز به بازنگری دارد و در شرایط كنونی تهیه كننده با یك سینما بنام سرگروه قرار داد بسته و مجبور است كه خود برای عقد قرارداد با دیگر سینماهای زیرگروه آن سینما اقدام كند.

بنظر می رسد در شرایط كنونی سینما با عقبگرد در اكران روبرو است؛ پدیده اكران فیلم های سینمایی تاریخ مصرف گذشته كه گاهی در سالن های سینمایی اغلب فرسوده دیده می شد، اكنون بواسطه برخی رویكردهای شخصی، در حال همه گیر شدن است و با تداوم این روند، اكران فیلم هایی كه در دوره های مختلف به نمایش در آمده اند، دور از انتظار نیست.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: ایرنا