تبیان، دستیار زندگی
طبق یك غریزه‌ی انسانی، هر جا كه خبری از آتش یا دود باشد سریع با آب به سراغ آن می‌رویم اما این كار برای مواد امروز فاجعه آفرین است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با آب دود ایجاد کنید

انسان ها هر موقع آتش را در جایی ببینند،ب ه طور ناخود آگاه و طبق یك غریزه‌ی انسانی،  با آب اقدام به خاموش کردن آتش می کنند، اما این كار برای مواد امروز فاجعه آفرین است.

با آب دود ایجاد کنید

فرض كنید شما دست های خود را شسته‌اید و قطرات آب آن  روی میز می‌چكد، ناگهان دود غلیظی تمام فضا را پر می‌كند. تا به حال چنین تجربه ای را داشتید؟ با مواد زیر می توانید این تجربه دلپذیر را در منزل یا در مدرسه داشته باشید.

مواد لازم مخلوط برای ایجاد ماده دودزا:

  • آمونیوم نیترات 3 حجم  با آب دود ایجاد کنید

  • آمونیوم كلرید ( نشادر ) 2 حجم
  • پودر روی ( یا منیزیم یا آلومینیوم ) 1 حجم

* منظور از حجم در مقادیر بالا، واحد اندازه‌گیری شما (مثلا یك قاشق، یك پیمانه، یك بیل، یك بشكه یا ...) می‌باشد.

نكات استفاده:

- هرگز مقدار زیادی از این ماده را استفاده نكنید، تنفس نشادر اصلا خوش‌آیند نیست. 

- این مواد را چند دقیقه قبل از استفاده با هم مخلوط كنید. نگهداری طولانی بسیار خطرناك است، زیرا رطوبت هوا به مرور جذب مواد شده و در یك لحظه واكنش روی می‌دهد.

- برای نگهداری و واكنش مواد فقط از ظروف پلاستیكی استفاده كنید.

این مواد را با احتیاط زیاد روی هم بریزید، دقت کنید پس از ریختن چند قطره آب روی این مخلوط، گاز فراوانی تولید می شود و چون این واکنش گرماده است،‌ گرما باعث افزایش حجم و فشار داخل ظرف می شود و در این صورت وقتی ظرف فلزی یا شیشه ای باشد، باعث انفجار ظرف می شود. در هنگام آزمایش بسیار دقت کنید و سعی کنید آزمایش را وقتی انجام دهید که دبیر شیمی شما در کنارتان باشد.

دیگر استفاده‌ها از گاز تولید شده می‌توان به عنوانپیشرانه ( موادی مانند سوخت موشك ) در موشك‌های آزمایشگاهی استفاده نمود. فقط كافی است این مواد را داخل محفظه‌ای قوی (كه منفجر نشود) با سوراخ كوچك بریزید و با یك فتیله (یا چند قطره آب) واكنش را آغاز كنید. نتیجه‌ی كار دیدنی است .


مرکز یادگیری سایت تبیان