تبیان، دستیار زندگی
دولت دهم کارهای خوبی را در حوزه زنان انجام داد اما در این میان وعده‌هایی وجود داشت که با رسیدن دولت به روزهای پایانی کار خود این وعده‌ها محقق نشده است و کارهایی بر زمین ماند تا دولت یازدهم آنها را به سرانجام برساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وعده‌های محقق نشده دولت دهم به زنان


دولت دهم کارهای خوبی را در حوزه زنان انجام داد اما در این میان وعده‌هایی وجود داشت که با رسیدن دولت به روزهای پایانی کار خود این وعده‌ها محقق نشده است و کارهایی بر زمین ماند تا دولت یازدهم آنها را به سرانجام برساند.
دولت دهم تنها چند روز دیگر تا پایان عمر خود راه دارد و پس از آن سکانداری دولت به حسن روحانی رئیس جمهور منتخب واگذار می‌شود، به رسم همیشه قبل از استقرار دولت، دولت یازدهم نیز مانند سایر دولت‌ها وعده‌هایی داد و باید نشست و دید که آیا وعده‌های دولت یازدهم تا چه حد محقق می‌شود.

احمدی نژاد و زنان

دولت دهم در حوزه زنان وعده‌هایی داد که هرچند تعدادی از آنها در آخرین روزهای کاری دولت دهم به تصویب رسید اما وعده‌هایی هم بود که در بایگانی وعده‌ها مسکوت ماند و کسی از آنها سخنی نگفت.

دور از انصاف است اگر کارهای انجام شده در حوزه زنان را نادیده بگیریم راه‌اندازی سامانه رصد وضعیت زنان و خانواده از جمله اقدامات خوبی بود که برای پایش وضعیت زنان به منظور تدوین سیاست‌هایی هم راستا با پیشرفت زنان جامعه راه‌اندازی شد.

بیمه زنان خانه‌دار یکی دیگر از اقداماتی بود که در این دولت با تلاش مرکز امور زنان و خانواده توانست منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کند و با مشخص شدن اولویت‌های مشمولان بیمه زنان خانه‌دار این طرح مراحل اجرایی شدن خود را سپری می‌کند.

اختصاص یک درصد بودجه اجرایی دستگاه‌ها به امور زنان نیز از دیگر اقداماتی بود که هرچند نتوانست دستگاه‌ها را مکلف به اجرای آن کند اما گام مثبتی بود که امیدواریم دستگاه‌ها در تحقق آن همت گمارند.

تصویب و ابلاغ برنامه توسعه پنج ساله کشور در حوزه زنان و خانواده یا همان ماده 230 که می‌تواند تحولی نوین را رقم بزند.

نکته مهمی که در این سند جامع مورد توجه قرار گرفته است تلاش برای تدوین برنامه‌های کاربردی و اجرایی به منظور تعریف برنامه‌ها و اقدامات اساسی کشور در حوزه زنان و خانواده و تعیین شرح وظایف و تکالیف دستگاه‌‌های اجرایی در این حوزه می‌باشد. هدف اصلی و خروجی نهایی این سند، یک سند برنامه‌ای و طرح اقدام در چارچوب ارزش‌ها، چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام در حوزه زن و خانواده می‌باشد.

اما در کنار تمام اقدامات خوبی که انجام شده است بد نیست سری هم به وعده‌های عملی نشده بزنیم و آنها را زنده کنیم تا شاید دولت یازدهم آنها را فراموش نکند.

18 مهر ماه سال 90 رئیس مرکز امور زنان و خانواده خبر داد که دولت با پرداخت حق اولاد و عائله مندی به تمام زنان شاغل سرپرست خانوار و همچنین با پرداخت حق عائله‌مندی به تمام زنان شاغل مجرد موافقت کرده است و همچنین قرار شد به زنان شاغل مجرد که متکفل امور خود و یا خانواده خود هستند هم حق عائله مندی پرداخت شود

پرداخت حق عائله مندی به دختران سرپرست خانوار

18 مهر ماه سال 90 رئیس مرکز امور زنان و خانواده خبر داد که دولت با پرداخت حق اولاد و عائله مندی به تمام زنان شاغل سرپرست خانوار و همچنین با پرداخت حق عائله‌مندی به تمام زنان شاغل مجرد موافقت کرده است و همچنین قرار شد به زنان شاغل مجرد که متکفل امور خود و یا خانواده خود هستند هم حق عائله مندی پرداخت شود.

این موضوع به دلیل تعارض در بخشنامه‌ها در حال حاضر منتظر تعیین تکلیف توسط معاونت توسعه ریاست جمهوری است.

زنان شاغل 3 سال به مرخصی زایمان می‌روند

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه سال گذشته گفت: دولت با افزایش مرخصی زایمان مادران به 3 سال موافق است و منابع مورد نیاز هم برای آن تأمین شده است.

وی ادامه داد: اضافه شدن سه سال به سن استخدام مادران جوان نیز در دستور کار قرار گرفته است و  این امور به زودی به تصویب می‌رسند.

افزایش مرخصی زایمان مادران و این موضوع که زنان به 3 سال مرخصی بروند دو لایحه جداگانه بود که افزایش مرخصی زایمان مادران به 9 ماه محقق شد ولی هنوز تا 3 سال مرخصی  برای مادران شاغل راه بسیار است.

احمدی نژاد

تأمین امنیت زنان در خانواده و جامعه

تیرماه سال 90 مشاور رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آمار ظلم به زنان در خانواده در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است اما ما به دنبال این هستیم که این میزان نیز محو شود لذا این لایحه تدوین شده است و می‌تواند نقش مۆثری در برقراری امنیت در سطح جامعه ایفا کند.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده با بیان اینکه قانونگذاری مناسب، کرامت زنان را در خانواده تضمین می‌کند، ‌گفت: تصویب این لایحه گام بزرگ و مناسبی برای دستیابی زنان به حقوقشان است.

مجتهدزاده ادامه داد:‌ لایحه امنیت زنان در خانه پس از 2 سال پیگیری مرکز امور زنان و خانواده تدوین و به هیأت دولت ارائه شد و می‌تواند بسیاری از ناامنی‌های زنان در خانواده و جامعه را از میان بردارد.

دولت دهم به پایان رسید و همچنان پیش نویس لایحه امنیت زنان در کمیسیون لوایح هیأت دولت متوقف شده است.

بازنشستگی پیش از موعد زنان و افزایش سنوات به ازای هر فرزند

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: بانوانی که بخواهند در سال 1392 از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند، به ازای 20 سال خدمت، 20 روز حقوق دریافت می‌کنند.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز زنان تأکید کرد: قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت که مهلت اجرای سه ساله داشت در سال 1386 مصوب و تا سال 1389 اجرا شد، قانون فوق الذکر در سال 1390 به پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مدت 5 سال تمدید شد و در سال گذشته بدون سنوات ارفاقی قابل اجرا بوده است که به نوبه خود امتیاز قابل توجهی برای بانوانی محسوب می‌گردد که تمایل به بازنشستگی با بیست سال سابقه خدمت دارند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این و در راستای سیاست‌های مصرح در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع مشوق‌های افزایش جمعیت، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری موضوع تصویب بازنشستگی پیش از موعد بانوان به صورت قانون دائمی و پیش‌بینی سنوات ارفاقی برای بانوانی که دارای سه فرزند و بیشتر می‌باشند را از طریق لایحه‌ای که تقدیم نموده است دنبال می‌کند.

روزهای کاری دولت دهم به روزهای آخر نزدیک می‌شود و هنوز زنان شاغلی که سه فرزند دارند و می‌خواهند بازنشسته شوند نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند و با چه شرایطی می‌توانند بازنشسته می‌شوندو زنان بسیاری نیز برای استفاده از آن اقدام کرده‌اند ولی با جملاتی مانند هنوز این قانون ابلاغ نشده است و هنوز به ما دستوری نداده‌اند مواجه می‌شوند

مرخصی پیش از موعد زنان در سال 91 اجرایی شد اما افزایش سنوات به ازای هر فرزند هنوز به تصویب نرسیده است.

روزهای کاری دولت دهم به روزهای آخر نزدیک می‌شود و هنوز زنان شاغلی که سه فرزند دارند و می‌خواهند بازنشسته شوند نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند و با چه شرایطی می‌توانند بازنشسته می‌شوندو زنان بسیاری نیز برای استفاده از آن اقدام کرده‌اند ولی با جملاتی مانند هنوز این قانون ابلاغ نشده است و هنوز به ما دستوری نداده‌اند مواجه می‌شوند.

این در حالی است که مسئولان وعده داده‌اند در سال جاری این مهم تحقق پیدا می‌کند امیدواریم در دولت آینده مقدمات اجرایی شدن آن فراهم شود.

تقلیل ساعت کاری زنان

این طرح در 27 خردادماه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و با آغاز تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مرخصی رفت و هم اکنون منتظر تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

دانشجویان مادر 50 درصد واحدهای درسی خود را به صورت نیمه حضوری بگذرانند

بر اساس ابلاغ شماره 8423/91/دش محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مجموع «راهبردها و اقدامات ملی مربوط به جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن متناسب با آموزه‌های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور» به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

بر این اساس دانشجویان مادر دارای فرزند زیر 3 سال طبق این دستورالعمل جدید می‌توانند تا 50 درصد واحدهای درسی نظری دوره تحصیلی خود را به صورت نیمه حضوری یا مجازی بگذرانند.دولت به پایان رسید و هنوز این ابلاغیه اجرایی نشده است.

دولت دهم با اقدامات خوب خود ریل گذاری را در مسیر ارتقا و پیشرفت زنان ایرانی انجام داد و امیدواریم دولت یازدهم با حرکت در آن مسیر کمبودها و کاستی‌ها را برطرف کند و با تقویت نقاط قوت سعی در تحقق کارهای بر زمین ماده این حوزه داشته باشد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع: فارس