تبیان، دستیار زندگی
ادوارد اسنودن، جنجالی‌ترین متهم جاسوسی در آمریکا که درحال حاضر در فرودگاه مسکو اقامت دارد، در مصاحبه‌ای با اشپیگل اعلام کرد آمریکا و اسرائیل در حمله استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران، همکاری داشته‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای آمریکا به ایران، استرالیا و برزیل هم رسید!


ادوارد اسنودن، جنجالی‌ترین متهم جاسوسی در آمریکا که درحال حاضر در فرودگاه مسکو اقامت دارد، در مصاحبه‌ای با اشپیگل اعلام کرد آمریکا و اسرائیل در حمله استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران، همکاری داشته‌است.

اسنودن

براساس گزارش ABC، به گفته ادوارد اسنودن،‌افشاگر برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا که اکنون به اتهام جاسوسی و دست بردن در اسناد ملی تحت تعقیب است، آژانس امنیت ملی از زیرمجموعه‌ای به نام اداره امور خارجی برخوردار است که این بخش با کشورهای مختلف و اسرائیل همکاری دارد.

به گفته اسنودن طراحی استاکس‌نت به واسطه همکاری مشترک آژانس امنیت ملی آمریکا و اسرائیل انجام گرفته‌است.

استاکس‌نت ویروس رایانه‌ای است که به عنوان مخرب‌ترین و پیچیده‌ترین ویروسی که تاکنون ساخته شده معرفی شده‌است. این ویروس سه سال پیش تجهیزات هسته‌ای ایران را به خود آلوده کرد و بر اساس گزارش شرکت‌های امنیت سایبری، عملکرد بخش‌هایی از تجهیزات هسته‌ای ایران نیز در اثر آلودگی به استاکس‌نت مختل شد.

میزان پیچیدگی استاکس‌نت از نظر ساختار و حمله به حدی بود که متخصصان هر نوع احتمالی به جز اینکه دولتی پشتیبانی از این بدافزار را به عهده گرفته، ناممکن می‌دانستند. پس از آن رویداد در گزارش‌های مختلفی آمریکا و اسرائیل عوامل پشت پرده این حمله سایبری بزرگ معرفی شدند اما نه آمریکا و نه اسرائیل،‌مشارکت در ساخت این بدافزار را تایید نکردند.

برای مثال نیویورک تایمز در ژوئن 2012 در گزارشی استاکس‌نت را بخشی از حمله‌ای سایبری نامید که از زمان بوش آغاز شده و با هدف تخریب تاسیسات اتمی ایران،‌در زمان اوباما روند آن تسریع شده‌است،‌نیویورک تایمز نیز در این گزارش ساخت استاکس‌نت را به آمریکا و اسرائیل نسبت داد.

ادوارد اسنودن همچنان در فرودگاه مسکو اقامت دارد. وی در جستجوی منطقه‌ای امن برای فرار از اتهامات جاسوسی آمریکا است. ونزوئلا به وی پناهندگی سیاسی داده‌است اما هنوز مشخص نیست که اسنودن چگونه می‌تواند خود را به این کشور برساند بدون اینکه در یکی از کشورهای دارنده پیمان استرداد با آمریکا توقف نکند زیرا هیچ پرواز مستقیمی از مسکو به کاراکاس وجود ندارد.

به گفته اسنودن طراحی استاکس‌نت به واسطه همکاری مشترک آژانس امنیت ملی آمریکا و اسرائیل انجام گرفته‌است

برزیل از آمریکا توضیح خواست

دولت برزیل از دولت آمریکا درباره گزارش‌هایی مبنی بر نظارت سازمان‌های اطلاعاتی این کشور بر میلیون‌ها ایمیل و تماس تلفنی شهروندان برزیلی توضیح خواسته است.

براساس گزارش BBC، این اتهامات علیه دولت آمریکا روز شنبه در روزنامه گلوبو منتشر شده است. اتهامات براساس اسنادی هستند که توسط ادوارد اسنودن درباره فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر شده‌اند.

آنتونیو پاتریوتا وزیر امور خارجه برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد برزیل این گزارش‌ها را در نهایت نگرانی دریافت کرده‌است.  دیلما روسف رئیس‌جمهور این کشور نیز در پی انتشار این گزارش‌ها در روزنامه گلوبو برای بررسی این موضوع چند وزیر کابینه خود را در جلسه‌ای اضطراری فراخواند.

پاترویتا در بیانیه‌ای گفت دولت برزیل از طریق سفارت آمریکا در برزیل و سفارت برزیل در آمریکا از دولت آمریکا خواستار توضیح درباره این گزارش‌ها شده‌است. وی اعلام کرد از سازمان ملل متحد درخواست می‌کند تا قوانینی را برای جلوگیری از سوء استفاده و حفظ حریم شخصی کاربران اینترنتی وضع کند.

بی بی سی

ائولو برناردو، وزیر ارتباطات برزیل نیز اعلام کرد پلیس فدرال به همراه سازمان مخابرات این کشور تحقیقی را برای تعیین دست داشتن شرکت‌های خدمات اینترنتی در برزیل در این برنامه جاسوسی انجام خواهند داد. درصورتی که دست داشتن این شرکت‌ها مشخص شود،‌این به آن معنی است که شرکت‌ها قوانین را نقض کرده و علیه قانون اساسی برزیل که در راستای محافظت  از حریم خصوصی است، عمل کرده‌اند. وی همچنین گفت این نظارت‌ها احتمالا از طریق کابل‌های زیر دریایی و یا ماهواره‌ها انجام می‌گرفته‌اند و اغلب کابل‌هایی که برای ارتباطات بین‌المللی استفاده می‌شوند، از آمریکا عبور می‌کنند.

بر اساس گزارش روزنامه گلوبو، برزیل یکی از کشورهایی بوده که آمریکا حتی در دورانی که روابط خوبی با این کشور داشته، بیشترین نظارت را بر پیام‌های الکترونیکی و تلفن‌های شهروندان آن داشته‌است. بر اساس این گزارش تعداد افراد و یا شرکت‌هایی که در برزیل تحت نظر قرار داشتند مشخص نیست، اما مشخص است که به صورت منظم اطلاعات زیادی جمع‌آوری می‌شده‌است. برزیل در کنار کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران و پاکستان، در صدر اهداف جاسوسی مکالمات تلفنی و اطلاعات سازمان امنیت ملی آمریکا قرار داشته است.

این اتهامات در یکی از حساس‌ترین دوران‌های روابط میان ایالات متحده و آمریکای لاتین مطرح شده‌اند.  روز سه‌شنبه هواپیمای ویژه  رییس جمهوری بولیوی، از ورود به محدوده هوایی فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال منع شد. اوو مورالس، رییس جمهوری بولیوی که از روسیه بازمی گشت، مجبور شد 13 ساعت در وین منتظر ماند تا اجازه پرواز به کشورش را دریافت کند. فرانسه به خاطر وقوع این رویداد از مورالس وی عذرخواهی کرده و دلیل آن را دریافت اطلاعات ضد و نقیض درباره حضور اسنودن در این پرواز اعلام کرد.

با این همه مورالس و دیگر سران کشورهای آمریکای لاتین نسبت به این موضوع با خشم واکنش نشان دادند. پس از آن بود که بولیوی، ونزوئلا و نیکاراگوئه اعلام کردند به اسنودن پناهندگی سیاسی خواهند داد. همچنین رئیس‌جمهور برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد رفتار شرم‌آوری که با مورالس شد اهانتی نه فقط به بولیوی، بلکه به کل آمریکای لاتین بوده است.

گزارش تعداد افراد و یا شرکت‌هایی که در برزیل تحت نظر قرار داشتند مشخص نیست، اما مشخص است که به صورت منظم اطلاعات زیادی جمع‌آوری می‌شده‌است. برزیل در کنار کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران و پاکستان، در صدر اهداف جاسوسی مکالمات تلفنی و اطلاعات سازمان امنیت ملی آمریکا قرار داشته است

جاسوسی اینترنتی سازمان سیا با استفاده از سرورهایی قوی در استرالیا ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا و افشاگر اسرار پشت پرده سازمان اطلاعات آمریکا، می‎گوید: سازمان‎های اطلاعاتی آمریکا با کمک چهار سرور در استرالیا از همه‎ی مردم جهان جاسوسی می‎کنند.

سازمان سیا با کمک تاسیسات خود مجهز به سخت افزارهای سرور قوی واقع در استرالیا، مشغول به جمع آوری اطلاعات در اینترنت از همه‎ی مردم جهان هستند و این جاسوسی تا کسب اطلاعات شخصی از مردم پیش رفته است.

روزنامه استرالیایی "سیدنی مورنینگ هرالد" با اشاره به سخنان "ادوارد اسنودن" کارمند سابق سازمان سیا این مطلب را گزارش داده است.

به گفته وی، این سرورها در آلیس اسپرینگز، داروین، جرالدتن و همچنین در حومه شهر کانبرا قرار دارند.

ادوارد اسنودن می‌گوید همه پل‌های پشت‌سرش را خراب کرده تا از نابودی حریم خصوصی و آزادی اینترنت و حقوق دیجیتال به دست دولت آمریکا جلوگیری کند. او با سرنوشتی هنوز نامشخص در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو منتظر است.

بحثی که شاید تلنگری باشد برای شهروند عادی. شهروندی که کمی بیاندیشد که آیا حالا که این گونه زیرنظر گرفته می‌شود نباید کمی به خود زحمت بدهد و دست کم گوشه‌ای از اطلاعاتش را مخفی کند؟ چه می شود اگر چند روز گوشی هوشمندتان را خاموش کنید و هر رازی را با شبکه های اجتماعی در میان نگذارید؟

فرآوری : عطالله باباپور

بخش ارتباطات تبیان


منابع:  همشهری/ سیتنا