تبیان، دستیار زندگی
افشین شاهرودی انتخاب یک عکاس، هنگام ثبت تصویر از فجایع انسانی از قبیل صحنه تصادف یا مسائلی از این دست و امکان کنار گذاشتن دوربین و کمک به سوژه‌اش، که مسلما در آن لحظه نیاز به مدد رسانی دارد، اظهارنظر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام معلق هنرمند


افشین شاهرودی انتخاب یک عکاس، هنگام ثبت تصویر از فجایع انسانی از قبیل صحنه تصادف یا مسائلی از این دست و امکان کنار گذاشتن دوربین و کمک به سوژه‌اش، که مسلما در آن لحظه نیاز به مدد رسانی دارد، اظهارنظر کرد.

گام معلق هنرمند

وی با اشاره به جمله «مک‌کالین» که گفته‌ است، «عکاس باید آنقدر تحمل و قدرت درونی داشته باشد که صحنه‌ها را ببیند و از طریق عکس چهره‌ی نازیبای جنگ را به جهان نشان دهد» گفت: من نمی‌توانم در مورد این که یک عکاس در صحنه‌ی مهمی که جان یک انسان در خطر است باید به عکاسی‌اش بپردازد یا به آن فرد کمک کند، اظهار نظر کنم، زیرا این موضوع شخصی است و هرکس می‌تواند برداشت خودش را داشته باشد.

در خصوص نقش تکنولوژی در عکاسی امروز گفت: خلاقیت هنری به تربیت ذهنی ما بستگی دارد که چقدر از آن آگاهی داشته باشیم. وابستگی‌ تکنولوژیکی با هنر عکاسی آن را آسان‌تر می‌کند. جوانان به مراتب بیشتر، بهتر و خلاقانه‌تر از تکنولوژی روز عکاسی استفاده می‌کنند و کارهای بهتری ارائه می‌دهند.

افشین شاهرودی درباره امکان حذف شدن کاغذ عکاسی در آینده‌ای نزدیک، تصریح کرد: روش‌های اولیه عکاسی و تکنیک‌های هنری هیچگاه حذف نمی‌شوند بلکه جایگزین آن می‌شوند. عده‌ای با استفاده از روش‌های قدیمی کارهای خلاقانه را به روز می‌کنند. من معتقدم که استفاده از کاغذ عکاسی حذف نمی‌شود، اما مانند گذشته فراگیر هم نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: اخیراً نمایشگاهی دیدم که کارهایش را با استفاده از روش دیجیتال و "داگروتیپ" - جزء اولین روش‌های عکاسی است و به تصویری که به روی صفحه‌های مسی و نقره‌اندود و صیغل شده گرفته شده گفته می‌شود- انجام داده بود و این به معنای آن است که همیشه امکان استفاده از ظرفیت‌های قدیمی وجود دارد و ما باید با رویکردی تازه به آن مراجعه کنیم.

این عکاس اظهار کرد: اینکه ما همراه با عکاسی دنیا حرکت می‌کنیم، یک ادعای غیر واقعی و خوش‌بینانه است.

بسیاری تلاش می‌کنند تا به موضوع حرکت جریان عکاسی در ایران، همگام با جهان، دامن بزنند در صورتی که این طور نیست و ما نسبت به عکاسی روز دنیا خیلی کم داریم.

وی افزود: عکاسی محصول دوران مدرن توسعه و پیشرفت صنعتی است که بیش از هنرهای دیگر به تکنولوژی وابسته است و همگام با آن دچار تحولات است.

شاهرودی با توجه به ویژگی‌های مثبت اینترنت گفت: گرچه دنیای مجازی ویژگی‌های مثبت بارزی دارد اما بسیاری از جوانان عکاس، کارهای‌شان را با اطلاعات کمی که از آن می‌گیرند، تطبیق می‌دهند و به کپی کردن از کارهای خارجی که غالباً اثر آنها را از کار اصیل و نو دور می‌کند، بسنده می‌کنند.

وی درباره مشکلات کنونی در کار عکاسی، خاطر نشان کرد: البته وجود تحریم‌ها نیز دسترسی به بسیاری از ابزار و مواد عکاسی را در کشور ما دشوار و منع می‌کند. کارهایی که در کشور ما انجام می‌شود مربوط به سه دهه‌ی پیش است که در اروپا انجام می‌شده است.

افشین شاهرودی از طرف "کمیته سازماندهی نخبگان یا اساتید جهانی" تحت حمایت وزارت امور خارجه کره جنوبی در راستای معرفی و شناسایی هنرمندان پیشکسوت ایرانی در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی جهت انتخابات اساتید جهانی 2011 در بین اساتید تجسمی جهان قرار گرفته است.

عکاسی صنعتی یکی از شاخه های عکاسی می باشد که به سفارش یک سازمان صنعتی صورت می پذیرد و به ثبت فرایندهای تولید ، محصولات ، سازمان کار ، کارکنان و یا تجهیزات سازمانی می پردازد. عکس صنعتی ممکن است با مقاصد داخلی ( به عنوان مثال اداری و یا روابط صنعتی ) و یا خارجی ( به عنوان مثال تبلیغات یا روابط عمومی ) بکار گرفته شود

انواع عکاسی

عکاسی معماری : شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از آثار معماری و ساختمان‌ها عکسبرداری می‌شود.

در عکاسی معماری، دو فاکتور زاویه دید و نوع لنز مهم‌اند، زیرا معمولاً آثار معماری بزرگ هستند و عکاس هم نمی‌تواند به اندازهء کافی از آن‌ها فاصله بگیرد؛ به همین دلیل لازم است که زاویهء دید لنز زیاد باشد، یعنی فاصله کانونی کم باشد تا عکاس بتواند همهء ساختمان و بنا را در کادر جا دهد.

عکاسی اجسام بی‌جان :شاخه‌ای از هنر عکاسی است که به ثبت تصویر از اشیاء بی‌جان و معمولاً غیر متحرک و اشیا محیط پیرامون می‌پردازد. عکاسی از اجسام بی‌جان در حقیقت جزو سبک‌های مشکل عکاسی محسوب می‌شود، عکاسان این سبک باید توانایی نورسنجی دقیق را داشته و از ذوق ترکیب‌بندی بالایی برخوردار باشند.

عکاسی نجومی : شاخه‌ای از عکاسی است که به وسیلهء تلسکوپ و با روش‌های مختلف از ستارهها و سیارات عکسبرداری می‌کند. زمان نوردهی این عکس‌ها معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت، متفاوت است. البته با دوربین عکاسی و با هر لنزی می‌توان از ستاره‌ها و سیاره‌های نزدیک عکس گرفت

عکاسی ورزشی : شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از صحنه‌های ورزشی و ورزشکاران عکسبرداری می‌شود. در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزارها نقش مهمی دارند زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است.

عکاسی پرتره :شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهرهء انسان عکسبرداری می‌شود. عکاسی پرتره انواع مختلفی دارد، اما در همهء آنها تمرکز عکس بر روی چهرهء اشخاص است. پرتره تنها یک عکس ساده نیست، بلکه نمایانگر افکار، اخلاق و خصوصیات فردی سوژه‌است.

عکاسی از طبیعت :به شاخه‌ای از عکاسی گفته می‌شود که گیاهان، جانوران، کوه‌ها یا صخره‌ها به نحوی ثبت شده باشند که در آن هیچ گونه اثر مستقیم یا غیر مستقیمی از حضور انسان دیده نشود، گیاهان پرورش داده شده از سوی انسان، راه‌ها، حیوانات اهلی یا حیوانات وحشی خارج از محیط زیست اصلی خود، هیچ یک در عکس طبیعت نباید حضور داشته باشند.

عکاسی حیات‌وحش: شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از حیوانات و جانوران عکسبرداری می‌شود. عکاسی در این سبک، نیاز به دانش بالا و تجربهء فراوان در زمینهء عکاسی و آشنایی با رفتار حیوانات گوناگون دارد. عکاسان باید توان اثبات طبیعی بودن تصاویر را داشته باشند.

عکاسی از مناظر : به عکاسی از جهان پیرامون می‌پردازد، حضور انسان یا عناصر انسانی، در این سبک محدودیتی ندارد. توانایی در دیدن زیباترین ترکیب بندی در منظره و تصور آن که در چاپ نهایی چگونه به نظر می‌رسد و همچنین انتقال الهام عکاس به بیننده از مهمترین ماهیت‌های عکاسی منظره‌است.

عکاسی خبری : یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پبام و هدف اصلی آنها خبر رسانی است. عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا همان عکس هستند. عکاسی خبری هنری است که برای قصه‌گویی عکاسانه به کار گرفته می‌شود تا زندگی را مستند کند. فتوژورنالیسم ما را به عکس‌هایی ارجاع می‌دهد که یک داستان را بیان می‌کند. در فتوژرنالیسم روایت عکس مقدم بر قضاوت است، یعنی باید عکس، دیگران را به قضاوت بکشد. در فتوژرنالیسم، عنوان یا مضمون مقدم بر عکس است و باید به مخاطبان و بینندگان و کسانی که داوری می‌کنند کمک کند تا خودشان داستان یا ماجرا را کشف کنند.

عکاسی شب : به عکاسی در فضای آزاد در ساعات شب گفته می‌شود. در عکاسی شب، معمولاً از دیافراگم‌های بسته و زمان‌های نوردهی طولانی استفاده می‌کنند. البته در این حالت عمق میدان کم می‌شود. در این حالت، نقاط نورانی متحرک به‌صورت خطی نورانی و کشیده در صفحهء حساس عکاسی ثبت می‌شوند. اما اگر مدت نوردهی افزایش یابد، نویز تصویر نیز زیاد می‌شود.

عکاسی ماکرو: شاخه‌ای از عکاسی است که از نمای نزدیک و بطور معمول از سوژه‌های کوچک عکسبرداری می‌کند. بطور کلاسیک، سوژهء موجود در یک تصویر ماکرو بزرگ‌تر از اندازهء آن در طبیعت است.

عکاسی صنعتی: یکی از شاخه های عکاسی می باشد که به سفارش یک سازمان صنعتی صورت می پذیرد و به ثبت فرایندهای تولید ، محصولات ، سازمان کار ، کارکنان و یا تجهیزات سازمانی می پردازد. عکس صنعتی ممکن است با مقاصد داخلی ( به عنوان مثال اداری و یا روابط صنعتی ) و یا خارجی ( به عنوان مثال تبلیغات یا روابط عمومی ) بکار گرفته شود.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

ایسنا

خرمی‌راد، نادر. راهنمای عکاسی دیجیتال. تهران: کانون نشر علوم، 1388.

نظری، سعید. شیوه‌ها و تکنیکهای عکاسی. چاپ دوم. تهران: پیدایش‌، 1384.

شفائیه، هادی. فن و هنر عکاسی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1380.