تبیان، دستیار زندگی
چارلز رنی مکینتاش، معمار و طراح اسکاتلندی است که به خاطر طراحی های مبلمان منزل و معماری اش مشهور و شناخته شده است، اما آثار گرافیکی ای نیز در قالب پوستر و کتیبه از وی بر جا مانده است که به همان خوبی طراحی های معماری اش هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چارلز رنی مکینتاش و سبک‌گلاسکو


"چارلز رنی مکینتاش"، معمار و طراح اسکاتلندی است که به خاطر طراحی های مبلمان منزل و معماری اش مشهور و شناخته شده است، اما آثار گرافیکی ای نیز در قالب پوستر و کتیبه از وی بر جا مانده است که به همان خوبی طراحی های معماری اش هستند.

چارلز رنی مکینتاش و سبک‌گلاسکو

کارهای گرافیکی او نقش مهمی در ایجاد سبک "گلاسکو" ایفا کرده است.

مکینتاش در جوانی نزد معماری به نام " جان هاچیستون" نقشه کشی را فرا گرفت و سپس در شرکت " هانیمن اند کیپی"، جایی که وی با "هربرت مک نایر" آشنا شد، به صورت گسترده تری در سبک "گلاسو" فعالیت کرد.

این دو وارد کلاس های شبانه مدرسه هنر گلاسو شدند و در آنجا بود که مدیر مدرسه ، "فرانسیس نیوبری " آنها را به خواهران "فرانسیس " و " مارگارت مک دونالد" معرفی کرد.

"مک نایر" و " فرانسیس " در سال 1899 و "مکینتاش" و " مارگارت" یک سال بعد ازدواج کردند. این زوج ها ، استودیویی را  برای ارائه خدمات تزیینی جهت طراحی ساعت، برودری دوزی، تصویرسازی کتاب، مبلمان ، انواع چراغ ها و جواهرات آلات دایر کردند و به " چهار گلاسکویی" معروف شدند.

یکی از مهم ترین ابداعات گروه ، " استودیو" بود. " استودیو" نام مجله ای بود که در سال 1893م. برای تبلیغ هنر جدید پایه ریزی شد، به ویژه طرح هایی که از سبک های تصویری " اوبری بیردسلی" و " یان تورُپ" گرفته شده و به وسیله پیکره های زنانه و نقش مایه های گیاهی و گاهی شکل های کنگره ای و برگ هایی ظریف، تلطیف شده بودند.

این سبک در فاصله سال های 1896م. و 1911م. در اوج گستردگی خود بود.

در این زمان " مکینتاش" به عنوان معماری موفق مشهور شده بود. او طرح هایی برای مدرسه هنری گلاسو و هم چنین خانه ها، کلیسا و مدرسه و نیز چند طرح داخلی برای سالن های چایخوری " خانم کرانستون" در گلاسو اجرا نمود. سپس اسکاتلند را ترک کرد و به لندن رفت.

از بسیاری جهات، پیدایش حقیقی حروف نگاری "مکینتاش" در پایان قرن به وقوع پیوست؛ یعنی سال 1999م. که "اریک اشپیکرمان" و شرکت " متادیزاین" فرم نوشتاری گلاسکو را که برای سازمان طراحی و معماری شهری بریتانیا به کار می رفت ، خلق کردند

اولین پروژه کاری او در لندن، همکاری ناموفقی با نمایشگاه هنر و صنایع دستی در سال 1896م. بود.

در این زمان چهار گلاسکویی با واکنش خصومت آمیزی در لندن روبه رو شدند. با این حال کارهای آنها در نقاط دیگری در اروپا مورد توجه قرار گرفت.

کارهای گرافیکی "مکینتاش" به فراوانی طراحی های دیگرش نیستند، با این حال کارهای او به ویژه سبک حروف گذاری اش تاثیر مهمی بر شیوه گلاسکو گذاشته اند.

طراحی های گرافیکی "مکینتاش" ، شبیه به نقش مایه های هنر "نئووا" بود. اما او به این طرح های متمایز، شکستگی خطوط و تاکیدات هندسی را نیز اضافه نمود.

چارلز رنی مکینتاش و سبک‌گلاسکو

یکی از شماره های مجله هنری " وِرساکِروم" به سبک گلاسکو اختصاص داده شده بود و " فریتز وِرِندورفر" که حامی " وینر ورک اشتته" بود، طراحی داخلی یک سالن موسیقی را به "مکینتاش" واگذار نمود.

همچنین او در سال 1901م. برای طراحی " سالن غذاخوری" با بخشی از نشریه "الکساندر کُخ" برای دکوراسیون داخلی همکاری داشت.

طراحان معاصر او که به سبک گلاسکو کار می کردند، بیشتر در زمینه تصویرسازی کتاب و تایپوگرافی فعالیت می نمودند. این طراحان "جسی ام. کینگ" و از همه معروف تر ، " تالوین موریس" بودند.

کارهای متعدد "موریس" به عناون کارگرادان هنری بزرگ ترین انتشارات گلاسکو؛ " بلاکی و پسر" از سال 1893م. در کنار کارهای چهار گلاسکویی در مجلات طراحی اروپایی معاصر به چاپ رسید.

از بسیاری جهات، پیدایش حقیقی حروف نگاری "مکینتاش" در پایان قرن به وقوع پیوست؛ یعنی سال 1999م. که "اریک اشپیکرمان" و شرکت " متادیزاین" فرم نوشتاری گلاسکو را که برای سازمان طراحی و معماری شهری بریتانیا به کار می رفت ، خلق کردند.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

یک قرن طراحی گرافیک جرمی آینسلی

تاریخ مختصر طراحی گرافیک ریچارد هولیس

اطلس طراحان گرافیک النا استانیک