تبیان، دستیار زندگی
شاخص کل بورس امروز در اولین ساعت آغاز معاملات با عبور از مرز 55 هزار واحد رکورد جدیدی را در تاریخ بورس به ثبت رساند.شاخص کل بورس امروز چهارشنبه از 55 هزار واحد گذشت و به 55 هزار و 41 واحد رسید و رکورد جدیدی در تاریخ بورس به ثبت رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بورس باز هم رکورد زد این بار 55 هزار!


شاخص کل بورس امروز در اولین ساعت آغاز معاملات با عبور از مرز 55 هزار واحد رکورد جدیدی را در تاریخ بورس به ثبت رساند.شاخص کل بورس امروز چهارشنبه از 55 هزار واحد گذشت و به 55 هزار و 41 واحد رسید و رکورد جدیدی در تاریخ بورس به ثبت رساند.
بورس

بر این اساس شاخص کل بورس که روز گذشته در پایان معاملات که با افت 81 واحدی مواجه شده بود به 54 هزار و 534 واحد رسید، اما امروز در اولین ساعات آغاز معاملات با شتاب از مرز 55 هزار واحد گذشت.بیشترین تاثیر بر روی افزایش شاخص در روز جاری مربوط به هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) است، همچنین سهام مخابرات و پروژه های نیروگاهی هم تاثیر خود را بر بورس گذاشت. در حال حاضر ارزش بازار نیز از 269 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. شاخص بورس ابتدای امسال را از عدد 38 هزار و 40 واحد آغاز کرد. شاخص کل در دومین روز کاری سال 92 از مرز 39 هزار واحد عبور کرد و در 14 فرورودین ماه، رکوردی دیگر را به ثبت رساند و از 40 هزار واحد گذشت. این متغیر در 18 فروردین ماه دوباره وارد 39 هزار واحد شد، اما روند نزولی آن ادامه دار نشد و 19 فروردین به کانال 40 هزار واحد برگشت و روند صعودی را طی کرد.این نمایشگر وضعیت بازار، روز دوم اردیبهشت با تاثیر هلدینگ خلیج فارس، بزرگ ترین شرکت اصل چهل و چهاری و همچنینن نمادهای فولادی، وارد کانال 41 هزار واحد شد.شاخص در روز چهار اردیبهشت از 42 هزار واحد گذشت و در هشتمین روز اردیبهشت ماه رقم 43 هزار واحد را پشت سر گذاشت. این متغیر در دهم اردیبهشت ماه هم از 44 هزار واحد و گذشت و در چهاردهمین روز اردیبهشت ماه، از 45 هزار واحد گذشت. شاخص روز 25 خرداد از 46 هزار و در روز 26 خرداد از 47 هزار واحد گذشت.شاخص کل در 27 خرداد از 48 هزار واحد و در روز پنجم تیرماه از 49 هزار واحد گذشت. صبح روز هشتم تیرماه نیز این متغیر بازار سهام از 50 هزار واحد گذشت و روز بعد از آن، از عدد 51 هزار واحد گذشت. همچنین شاخص کل بورس که نمایانگر وضعیت بورس است در تاریخ 10 تیرماه از مرز 52 هزار واحد گذشت. شاخص در روز 15 تیرماه جاری دو رکورد تاریخی را به ثبت رساند و مرز 53 و 54 هزار واحد را پشت سرگذاشت.

شاخص کل بورس که روز گذشته در پایان معاملات که با افت 81 واحدی مواجه شده بود به 54 هزار و 534 واحد رسید، اما امروز در اولین ساعات آغاز معاملات با شتاب از مرز 55 هزار واحد گذشت.بیشترین تاثیر بر روی افزایش شاخص در روز جاری مربوط به هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) است

حبابی در کار نیست

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار تثبیت نرخ ارز افزایش سودآوری شرکت‌ها و رکود بازارهای موازی را از اصلی‌ترین دلایل رشد بازار سهام دانست و گفت: سهام‌داران از معاملات تحلیل مثبتی دارند و بر این اساس نمی‌توان این رشد را حبابی دانست.سیدعلی حسینی با اشاره به رکورد‌های بورس تهران و ورود منابع مالی خوب به بازار سرمایه، اظهار داشت: عوامل متعددی همچون رکود بازارهای موازی بورس مانند بازارهای سکه، ارز و مسکن در رشد شاخص دخیل بودند و یکی دیگر از دلایل رونق بازار سهام، تثبیت نرخ ارز در قیمت‌های فعلی است که باعث افزایش قیمت جایگزینی شرکت‌های بورس شده است.

: در برخی از صنایع دلایل رشد قیمت‌ها به نحوه تحلیل سرمایه‌گذاران و استفاده از مدلهای قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش‌های جایگزینی ارز صورت گرفته است که این وضعیت بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران که نگاه بلندمدت دارند قرار می‌گیرد

وی افزود: در برخی از صنایع دلایل رشد قیمت‌ها به نحوه تحلیل سرمایه‌گذاران و استفاده از مدلهای قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش‌های جایگزینی ارز صورت گرفته است که این وضعیت بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران که نگاه بلندمدت دارند قرار می‌گیرد.عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه برخی از صنایع نیز با دید سودآوری کوتاه‌مدت مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفته‌اند، و باعث شد با رونق روبه‌رو شوند، بیان کرد: بازار سرمایه بر اساس انتظارات کار می‌کند، در حال حاضر با توجه به مۆلفه‌های بنیادی که اتفاق افتاده اقبال خوبی نسبت به بازار صورت گرفته و این فضای مثبت با توجه به تجربیات سال‌های گذشته بستر مناسبی را برای رشد معاملات فراهم کرده است.معاون سازمان بورس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از این معاملات تحلیل مثبتی دارند به همین دلیل رونق قیمت‌ها با منطق خاصی صورت گرفته که به هیچ وجه نمی‌توان برای آن رشد حبابی را ترسیم کرد.

بورس

میانگین ارزش روزانه معاملات

این مقام مسئول در خصوص افزایش حجم معاملات روزانه سهام گفت: یکی از معیارهای رونق بازار سهام، سنجش معاملات روزانه است که خوشبختانه هرسال شاهد افزایش این شاخص بازار بوده‌ایم. حدود سه سال قبل، معاملات روزانه از 25 میلیارد تومان تجاوز نمی‌کرد این در حالی است که به‌طور میانگین امسال در حدود 200 میلیارد تومان حجم معاملات روزانه بازار سهام بوده که 50 تا 100 درصد رشد را در صنایع مختلف شاهد بوده‌ایم.حسینی با اشاره به میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها، اظهار داشت: در سال 91 از طریق عرضه‌های اولیه افزایش سرمایه شرکت‌ها و معاملات سلف بورس کالا، 30 هزار میلیارد تومان تأمین مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه صورت گرفت.وی با اشاره به تحریم‌ها در سالهای گذشته افزود: صنایع بورس از شرکت‌های متنوعی تشکیل شده‌اند که بخشی از محصولاتشان مصرف داخلی و بخشی صادرات می‌شود. تنوع در صنایع، تنوع در ترکیب درآمدها را به‌دنبال داشته که این مزیت باعث شده در صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، علی‌رغم تحریم‌های سنگین علیه کشورمان روند رو به رشدی را در سودآوری این صنایع شاهد باشیم.حسینی ادامه داد: در حقیقت روند بازدهی سهام این شرکت‌ها نشان از افزایش تولید و صادرات محصولاتشان بوده به همین دلیل معتقدم که تحریم‌ها بیشتر تحریم کنندگان را تحت فشار قرار داده است.عضو هیئت مدیره سازمان بورس ادامه داد: بازده بورس در 2 سال گذشته، چنان بوده که بورس اوراق بهادار تهران بین بورس‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها همیشه عناوین اول تا دوم را به خود اختصاص داده است. اما مهم این است که سرمایه‌گذاران باید با تحلیل وارد بازار سرمایه شوند و به سهام‌داران توصیه می‌شود حتماً با اطلاعات حسابرسی شده دقیق شرکت‌ها، گام به این بازار بگذارند. به‌علاوه، تشکیل پرتفویی از صنایع مختلف از دیگر راههایی است که می‌تواند با ریسک کمتری نسبت به سود آینده سرمایه خود امیدوار باشد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر تسنیم سنا