تبیان، دستیار زندگی
راضی نگه داشتن تمام آدم‌هایی که در اطراف ما هستند، تقریباً غیر ممکن است؛ ضمن اینکه ما وظیفه نداریم برای خوشنودی و رضایت دیگران، بیش از توان خود تلاش کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه «نه» گفتن را بیاموزیم؟


راضی نگه داشتن تمام آدم‌هایی که در اطراف ما هستند، تقریباً غیر ممکن است؛ ضمن اینکه ما وظیفه نداریم برای خوشنودی و رضایت دیگران، بیش از توان خود تلاش کنیم.


نه

همه‌ی ما چه زن و چه مرد، بارها در موقعیت‌هایی قرارگرفته‌ایم که گفتن کلمه «نه»، علی رغم میل باطنی، برایمان سخت و دشوار بوده است، چون بیش از رضایت خودمان دلواپس توجه و رضایت دیگران هستیم! زیرا از کودکی همواره آموخته‌ایم که باید برای رضایت دیگران، بیشتر از خواسته‌های خود ارزش قائل باشیم.

* راضی نگه داشتن تمام آدم‌هایی که در اطراف ما هستند، تقریباً غیر ممکن است؛ ضمن اینکه ما وظیفه نداریم برای خوشنودی و رضایت دیگران، بیش از توان خود تلاش کنیم.

* نادیده گرفتن خود، چه بسا سبب ترغیب دیگران و اطرافیان نسبت به ابراز درخواست‌های غیر منطقی خواهد شد و در اینجاست که نباید اجازه قربانی شدن در برابر خواسته‌های نابجای دیگران را به خود بدهیم. در صورتی که گفتن منطقی کلمه «نه»، گاهی اوقات نهایت صداقت و صراحت و شجاعت ما را می‌رساند (مثل مواقعی كه كسی را به سیگار دعوت می‌كنند)، در نتیجه دیگران احترام بیشتری را برای ما قائل خواهند شد.

* به گفته کارشناسان، بهترین بهانه برای «نه» گفتن می‌تواند امور شخصی و مراقبت از خود باشد. برای مثال، وقتی در مقابل دعوتی که برایتان جالب نیست قرار گرفتید، بگویید: نمی‌توانم دعوتت را قبول کنم، اما از اینکه به فکر من بودید واقعاً ممنونم.

* سعی کنید در هنگام رد یک تقاضا، بیش از حد وارد جزئیات نشده و توضیح ندهید و تصور نکنید كه باید پاسخ منفی خود را توجیه کنید.

* گفتن «نه»، به برخی از درخواست‌های دیگران به این معنا نیست که ما فردی تنبل و یا خودخواه هستیم، بلکه یعنی ما تعهداتی با اولویت بالاتر نسبت به درخواست مطرح شده داریم. به علاوه، «بله» گفتن همیشه هم جایز نیست و می‌تواند تأثیری منفی بر سلامت ذهن‌مان داشته باشد.

* پرهیز از انجام یک سری از کارهایی که از ما خواسته می‌شود، می‌تواند برای ما وقت خالی کافی را ایجاد کند تا به علایق و کارهای عقب افتاده خودمان بپردازیم، مثلاً در کلاس‌های متفاوت شرکت کنیم یا به بازدید جاهای دیدنی برویم.

گفتن «نه»، به برخی از درخواست‌های دیگران به این معنا نیست که ما فردی تنبل و یا خودخواه هستیم، بلکه یعنی ما تعهداتی با اولویت بالاتر نسبت به درخواست مطرح شده داریم.

* راه کار مۆدبانه «نه» گفتن به یک تقاضا، اعتماد به توانایی خود است. باید سعی كنیم كه نپذیرفتن خودمان را مۆدبانه و محکم و با صراحت اعلام کنیم و از به کار بردن عبارات توجیه گرایانه و یا پوزش خواهی، اجتناب کنیم و از گفتن سخنانی که نشان از عدم اطمینان ما باشد هم استفاده نکنیم.

* اگر کلام ما از استحکام کافی برخوردار باشد، دیگران به خود اجازه نخواهند داد جهت ترغیب ما به انجام خواسته‌هایشان مجدداً سعی و تلاش کنند.

* ما هیچ نیازی به شرح و توضیح علت عدم پذیرش خود نداریم، به علاوه نباید نسبت به رد انجام درخواست دیگران احساس گناه کنیم، بلکه باید توجه کنیم که انجام کارهایی که تمایل چندانی به انجام آن نداریم، احساس بدی را در ما ایجاد می‌کند که باید با اعتماد به نفس و انگیزه بالا با آن مقابله کنیم و دست از کوشش خود بر نداریم.

* گفتن «نه»، همیشه برای نخستین بار ممکن است سخت و ناخوشایند باشد، اما به مرور زمان و با تمرین و ممارست، آسان‌تر شده و دستیابی به آن سهل‌تر می‌گردد.

وبلاگ زنان موفق


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: kkkkkkkl

برگرفته از انجمن: روانشناسی

مطالب مرتبط:

راه و رسم «نه» گفتن را بیاموزیم

به درخواست‌های غیرمنطقی چگونه «نه» بگوییم؟