تبیان، دستیار زندگی
"آخرین گناه" مقصر نیست من می‌دانم طرح‌هایی به مناسبت ماه مبارک رمضان به شبکه دو ارائه شد، اما یا با این ماه تناسب نداشت یا با اهداف شبکه دوم. بنابراین شبکه دو در تولید دیرهنگام مجموعه "آخرین گناه" مقصر نیست. رحمان سیفی آزاد، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه دو در تولید دیرهنگام مجموعه "آخرین گناه" مقصر نیست

من می‌دانم طرح‌هایی به مناسبت ماه مبارک رمضان به شبکه دو ارائه شد، اما یا با این ماه تناسب نداشت یا با اهداف شبکه دوم. بنابراین شبکه دو در تولید دیرهنگام مجموعه "آخرین گناه" مقصر نیست.

رحمان سیفی آزاد، نویسنده مجموعه تلویزیونی "آخرین گناه"، درباره شکل گیری قصه این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: "سوژه این کار از خودم بود و بعد از اینکه آن را به گروه فیلم و سریال شبکه دو ارائه کردم، قرار شد طرحی بر اساس این سوژه آماده کنم. بعد از انجام این کار با توجه به زمان کمی که برای نگارش مانده بود و شناختی که از امید سهرابی داشتم، با هماهنگی با شبکه از او برای نگارش این مجموعه کمک گرفتم."

وی در ادامه افزود: "بعد از آماده شدن طرح اولیه، چارچوب اصلی قسمت های این مجموعه را با هم هماهنگ کردیم. در واقع تمام مراحل، حتی بازنویسی نهایی را با هم انجام می دادیم تا مشکلی پیش نیاید. البته فشار کار روی ما خیلی بالا بود، مسلماً در این طور مواقع هم ضریب خطا بالا می رود و این مسئله قابل انکار نیست، اما انرژی دو نفری ضریب خطای ما را در نگارش کم کرد، چرا که به نحو مطلوبی کار را بین خودمان تقسیم کرده بودیم."

نویسنده "آخرین گناه" درباره اینکه چرا همیشه تولید و نگارش کارهای ماه رمضان همزمان می شوند، خاطرنشان کرد: "زمانی که شما روی سوژه های مذهبی کار می کنید، حساسیت کار بالا می رود و باید ضریب خطا هم پائین بیاید. بنابراین باید دقت شود. زمانی که من سوژه را به شبکه تحویل دادم، مورد موافقت دوستان قرار گرفت و کار نگارش شروع شد. البته باید قبول کرد تولیداتی با مضامین مذهبی نه تنها مشکل است، بلکه زمان مناسبی را می طلبد و نباید به سادگی از آن گذشت. علاوه بر آن ما در این زمینه با تولید زیادی هم رو به رو نیستیم. بنابراین قابل دسترس نیست و باید برای چنین سوژه هایی وقت و انرژی گذاشت."

وی اشاره کرد: "البته من اطلاع دارم که طرح هایی برای ماه رمضان به شبکه ارائه شد، اما یا با ماه رمضان تناسب نداشت یا با اهداف شبکه دوم یکی نبود. بنابراین شبکه دو در دیر شروع شدن مجموعه ماه رمضان مقصر نیست، چرا که طرح های خوب ارائه نشده بود. همچنین اطلاع دارم که تمام شبکه ها از الان به فکر سوژه ماه رمضان سال آینده هستند، اما طرح های خوب برای ماه رمضان کم است تا شبکه بتواند سرمایه گذاری انجام دهد."

سیفی آزاد در توضیح بیشتر این مجموعه گفت: "ما قصد داشتیم تجسم اعمال و اعتقادات دینی را در قالب تصویر نشان دهیم، مسئله ای که در واقعیت روزمره عینی نیست. به عنوان نمونه ما بارها شنیده ایم که هر کس غیبت کند مثل این است که گوشت برادر مرده خود را بخورد. در واقع به تصویر کشیدن چنین مسئله ای تاثیرگذاری اش به مراتب بیشتر از شنیدن است، چرا که حالت مشمئزکننده ای در بیننده به وجود می آورد و این تصویر در ناخودآگاه ذهن باقی می ماند. در مجموع زبان تصویر با زبان کلام قابل قیاس نیست."

وی ادامه داد: "در این مجموعه ما قدرت ماورایی را در استاد قرار دادیم نه روحانی مجموعه، به این دلیل که شخصیت اجتماعی مد نظر ما نبود، بلکه این عنایت الهی مورد توجه ما بود که شامل حال بندگان خاص می شود. ما در این باره خیلی تحقیق کردیم و از حجت الاسلام بهشتی استاد بزرگ علوم قرآنی و مهندس برازش که از محققان خیلی خوب علوم اسلامی هستند، مشاوره گرفتیم و می توانم اشاره کنم که مشاوره با چنین اساتیدی بهترین تجربه کاری من بود."

نویسنده مجموعه "آخرین گناه" عنوان کرد: "به عنوان نمونه شیخ رجبعلی خیاط و برخی روحانیون برجسته این عنایت الهی نصیب شان شده و می توانند تجسم اعمال را ببینند. بنابراین این لطف الهی ربطی به کسوت اجتماعی ندارد. همچنین تماس مخاطبان هم با شبکه دو سیما نشان می دهد که بینندگان هم از مجموعه استقبال کردند و ارتباط خوبی با مجموعه تلویزیونی "آخرین گناه" برقرار کردند."

سیفی آزاد با اشاره به اینکه اگر در این مجموعه فرصت بازنویسی کلی فراهم می شد، دوباره به کاراکترها به این ترتیب پرداخت می کرد، افزود: "ما به میزان کافی برای پرداخت کاراکترهای این مجموعه وقت گذاشتیم. اگر بازنویسی دوباره ای انجام می شد، فقط ظریف کاری هایی در ارتباط با کاراکترها را رعایت می کردم و به برخی موقعیت ها ظریف تر می پرداختم. از سوی دیگر با توجه به علاقه ای که من به ادبیات موقعیت در داستان دارم، سعی کردم مجموعه "آخرین گناه" موقعیت محور باشد."

وی درباره استفاده از جلوه های ویژه در این مجموعه گفت: "ما در این مجموعه برای تجسم اعمال جلوه های ویژه را قرار دادیم. به نظرم کار خوبی شده و امیدوارم گام خوبی باشد تا آثار دیگری هم به این ترتیب از جلوه های ویژه استفاده کنند."

لینک :

متن «صاحبدلان» مرا به بازی كشاند

نگاهی به تصویر ماه رمضان در سینما

گفتگوبا سروش صحت بازیگر سریال «زیرزمین»

نگاهی به کیفیت سریالهای ویژه ماه رمضان

كارگردان سریال «زیرزمین» ؛ اصلاً پشیمان نیستم!

تولید دیرهنگام آثار مناسبتی در تلویزیون

بازگشت مینا لاکانی بهترین بازیگر زن ایران در سال 1373