تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان امام رضا (ع)، یزد به مدیریت سرکار خانم مهدیه خورشیدی در بخش غرفه و سمینار و مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان امام رضا (ع)، یزد

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جواندبیرستان امام رضا (ع)، یزد به مدیریتسرکار خانم مهدیه خورشیدی در بخش غرفه و سمینار و مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه قوی پنجه، فائزه محمدنیا با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم معصومه حسین زاده، صفحه لرزان می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان امام رضا (ع)، یزد

به گفته این پژوهشگران:

ابتدا یک صفحه دایره ای شکل به شعاع 6 سانتی متر را به موتور وصل می کنیم سپس میله ای متناسب با اندازه ی صفحه رو کار و در فاصله ی 2 سانتی متری از مرکز دایره وصل می کنیم سپس یک موتور دیگر مانند همیت موتور آماده کردیم و سر دیگر میله را به صفحه روی کار وصل کردیم، برای این کار دو قطعه کوچک مستطیل شکل یا نیم دایره ای به زیر صفحه ی رو می چسبانیم و میله را در وسط آن قرار می دهیم و با پیچ و مهره می بندیم و موتور دیگر را هم به همین ترتیب به صفحه رویی وصل می کنیم بعد یک پایه برای دستگاه می سازیم و برای جلوگیری از اصطکاک دستگاه با سطح یک عدد بلبرینگ به انتهای پایه متصل می کنیم، پس از هر موتور دو سیم به منبع تغذیه متصل می کنیم و در آخر بدنه دستگاه را می سازیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ساخت دستگاهی که می تواند در دو جهت عمود برهم حرکت کند و لذا یک حرکت دایره ای ایجاد می شود ( در آزمایشگاه ها جهت هم زدن محلول ها برای مدت طولانی کاربرد دارد. )

عنوان پژوهشخانم ها الهه قربانی، زهره نجفی، مریم شریفی نیا، سمیرا احمدی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم معصومه حسین زاده، خط كش الكترونیكی می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

خط کش الکترونیک وسیله ای است که در ماشین هایی چون CNC و ماشین تراش و ... استفاده می شود این ماشین ها قطعاتی چون چرخ دنده و پیستون را تولید می کند که برای ساخت این قطعات نیازمند دقت بالا هستند. خط کش الکترونیک با موتور DC این دقت را فراهم می آورد و علاوه بر دقت سرعت را نیز بالا می برد.

در این پروژه از موتور DC و سنسور نور استفاده کردیم همچنین از سیستم میل مارپیچ جهت تبدیل حرکت دورانی به خطی استفاده شد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

برای افزایش سرعت و دقت خط کش های الکترونیکی می توان از قطعاتی چون، شفت انکودرها استفاده کرد. اما ما برای کاهش هزینه از این قعطات استفاده نکردیم، اما با این وجود می توانیم ادعا کنیم با همین وسایل ساده نیز خط کش ما دقتی حدود 05/0 میلی متر دارد. با استفاده از این خط کش ها می توان دقت ماشین های صنعتی را افزایش داده و باعث پیشرفت در صنعت شد.

عنوان پژوهش خانم فاطمه احمدی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم معصومه حسین زاده، بادگیرهای كویری می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان امام رضا (ع)، یزد

به گفته این پژوهشگر:

در این پژوهش مطالعاتی در مورد بادگیرها شامل انواع آن، نحوه ساخت آن، چگونگی استفاده و کارکرد آن ها انجام گرفت. بادگیرها در معماری گذشته ایران نقش زیادی در سیستم تهویه و برودتی ساختمان ها داشته اند. انواع بادگیرها در مناطق مختلف ایران و جود دارد که بعضی از انواع آن بومی یک منطقه خاص است. من در این تحقیق بادگیرهای مکان های مختلف ایران و حتی بادگیرهایی که در دنیای امروز در جهان مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی کردم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

با توجه به بحران انرژی در جهان و آلودگی های زیست محیطی تاکنون استفاده از بادگیر یک روش بیار مناسب برای تهویه هوا و سیستم برودت ساختمان ها است که البته می توان با ترکیب معماری سنتی و مدرن استفاده از بادیگر را بسیار مناسب تر و جالب تر کرد. هماهنطور که در چین و انگلیس در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان پژوهش خانم معصومه نجفی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم معصومه حسین زاده، انرژی هسته ای می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

انرژی هسته ای و کاربردهای آن، انرژِی هسته ای و ایران تحقیق تشکیل شده از :

-         فواید انرژی هسته ای

-         فرایند هسته ای

-         عوارض هسته

-         انرژی هسته ای در ایران

عنوان پژوهش خانم ها هانیه عراقی، فاطمه احمدی، پریسا حسندخت، محبوبه حسین زاده با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم معصومه حسین زاده، ساخت حباب غول پیکر می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

ما طی آزمایش های متفاوت، انواع محلول ها را امتحان کردیم تا پایداری و بزرگی حبابمان را بررسی کنیم و در انجام این آزمایش ها انواع محلول ها و موادی که می توانیم به حبابمان اضافه کنیم را شناسایی کردیم بعد از انجام این فعالیت ها مواد مختلفی را اضافه کردیم و بزرگی و پایداری آن را سنجیدیم بعد از آن توانستیم حبابی به بزرگی یک و نیم متر بسازیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

نتیجه گرفتیم که اگر گلیسیرین و وایتکس و پودر ژله و سود را به محلول خود اضافه کنیم حباب های بزرگتر و پایدارتری می توانیم بسازیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی