تبیان، دستیار زندگی
قیمت قبر ارزان شد؛ چه آنهایی که بخواهند مرده‌شان را در قطعات روز دفن کنند و چه آنهایی که برای دفن متوفی‌شان یکی از قبرهای قطعات قدیمی سرسبز و خوش آب و هوا را نشان کرده‌اند، شاید از این خبر به یک اندازه خوشحال شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبر ارزان شد؛ 20 میلیون تومان


قیمت قبر ارزان شد؛ چه آنهایی که بخواهند مرده‌شان را در قطعات روز دفن کنند و چه آنهایی که برای دفن متوفی‌شان یکی از قبرهای قطعات قدیمی سرسبز و خوش آب و هوا را نشان کرده‌اند، شاید از این خبر به یک اندازه خوشحال شوند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه خود که به بررسی لایحه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) یا در واقع همان قیمت فروش قبور اختصاص داشت، تصمیم گرفتند که قیمت قبر و هزینه کفن و دفن در قطعات روز (310 تا 320 ) تا 70 درصد رایگان شود.

قبر

قبور در قطعات قدیمی (قطعات یک تا 112) نیز بسته به محل قطعه بین ده تا 20 میلیون تومان به فروش می رسد.

البته در این مصوبه که اعضای شورای شهر و نمایندگان شهرداری و سازمان بهشت زهرا(س) ساعت ها بر سر آن بحث و چانه زنی کردند، درباره موارد دیگری مانند هزینه کفن و دفن، قبور رایگان و فروش قبر در آرامگاه های خانوادگی نیز تصمیم گیری شد.

قیمت های بی حساب و کتاب، تعدیل شد

سرانجام اعضای شورای شهر تهران توانستند مسئولان شهرداری را ملزم کنند که سالی یک بار تعیین قیمت پیشنهادی خدمات ارائه شده در بهشت زهرا(س) را که شامل خدمات کفن و دفن و قیمت قبور در قطعات مختلف می شود، به شورای شهر ارائه دهند تا شورا در این زمینه تصمیم گیری کند و این اتفاقی بود که برای اولین بار امسال عملی شد.

اعضای شورای شهر تهران معتقدند با این کار بازار فروش قبر در قطعات مختلف بهشت زهرا(س) سروسامان خواهد گرفت و شاید به این ترتیب به حرف و حدیث هایی که در این چند سال درباره قیمت های عجیب و غریب که متاسفانه به نظر می رسید از هیچ حساب و کتاب خاصی هم برخوردار نبود، برای همیشه پایان داده شود.

علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران پس از پایان جلسه شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار جام جم، تصریح کرد: اصرار اعضای شورای شهر تهران برای ورود به موضوع تعیین قیمت خدمات ارائه شده در بهشت زهرا(س) صرفا با هدف ساماندهی قیمت فروش قبر و رفع دغدغه های مالی شهروندان برای دفن امواتشان در بهشت زهرا(س) بوده است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد با مصوبه شورای شهر تهران، از این پس قیمت فروش قبر در تمام قطعات بهشت زهرا(س) و بخصوص قطعات قدیمی که همواره بحث های زیادی درباره قیمت های نجومی فروش این قبرها مطرح می شد، سروسامان پیدا کند

به گفته وی، تا پیش از این قیمت خدمات ارائه شده در بهشت زهرا(س) به صورت کدخدامنشی و براساس قانون نانوشته ای که در این زمینه وجود داشت مبنی بر این که قیمت ها باید از سوی مسئولان شهرداری و سازمان بهشت زهرا تعیین شود، انجام می شد و شورای شهر تهران هیچ گاه نتوانسته بود به طور رسمی در مقوله تعیین خدمات ارائه شده در بهشت زهرا، (قیمت فروش قبر و سایر خدمات کفن و دفن) وارد شود، اما سرانجام ضرورتی که از بابت جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان احساس می شد، کار را به جایی رساند که شورای شهری ها با تلاشی پیگیرانه به طور رسمی به این موضوع ورود پیدا کنند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد با مصوبه شورای شهر تهران، از این پس قیمت فروش قبر در تمام قطعات بهشت زهرا(س) و بخصوص قطعات قدیمی که همواره بحث های زیادی درباره قیمت های نجومی فروش این قبرها مطرح می شد، سروسامان پیدا کند.

دبیر در این زمینه به موضوع قیمت فروش قبور در قطعات قدیمی اشاره کرده و توضیح داد: قیمت قبور در قطعات قدیمی بسته به محل قطعه بین ده تا 20 میلیون تومان به صورت توافقی تعیین شده است، به این ترتیب قیمت فروش قبور در این قطعات در صورت یک طبقه بودن حداکثر از 20 میلیون تومان و در صورت دو طبقه بودن از 40 میلیون تومان فراتر نخواهد رفت در حالی که تا پیش از این مصوبه گاه شنیده می شد که برخی قبور در قطعات قدیمی تا چند برابر این قیمت نیز به شهروندان فروخته می شده است.

این عضو شورای شهر تهران، این اطمینان را به شهروندان داد که در واقع اعضای شورای شهر با مصوبه روز گذشته خود با یک تیر دو نشان زده اند؛ هم به دغدغه های شهروندان از بابت هزینه کفن و دفن و فروش قبور با تعیین رسمی قیمت ها پاسخ داده شده و هم قیمت های متعدد در بازار فروش قبور بهشت زهرا(س) به یک تعادل نسبی رسیده و سامان گرفته است.

قبرستان

قبور فاز 3، 70 درصد رایگان

خانواده هایی که برای پرداخت هزینه کفن و دفن متوفی شان هم مشکل مالی دارند، دیگر نگران نباشند چون با دفن جنازه در قبور 301 تا 320 (فاز 3) بهشت زهرا(س)، تمام هزینه های کفن و دفن متوفی شان تا 70 درصد رایگان خواهد شد.

براساس مصوبه شورای شهر تهران، واگذاری هر قبر در تمامی قطعات فاز 3 آرامستان بهشت زهرا(س) تا سقف 70 درصد ظرفیت قطعات رایگان است و در صورتی که وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتن دو طبقه بالای آن را داشته باشند هزینه آن به ازای واگذاری هر قبر معادل سه میلیون و 500 هزار ریال تعیین می شود.

هزینه واگذاری هر قبر در ظرفیت پذیرش 70 تا 80 درصد معادل هفت میلیون ریال و در ظرفیت پذیرش 80 تا 90 درصد معادل ده میلیون ریال و در ظرفیت 90 تا 100 درصد معادل 15 میلیون ریال تعیین می شود. هزینه واگذاری هر قبر در قطعات فاز 2 آرامستان بهشت زهرا(س) تا سقف 70 تا 80 درصد ظرفیت قطعات معادل 20 میلیون ریال و از سقف 80 تا 90 درصد ظرفیت معادل 30 میلیون ریال و در ظرفیت 90 تا 100 درصد معادل 40 میلیون ریال است.

لازم به توضیح است منظور از فاز یک شامل قطعه یک تا 112، فاز 2 از قطعه 201 تا 258 و فاز 3 از قطعه 301 تا 320 است.

قبور 30 ساله، هر طبقه 5 میلیون تومان

اگر متوفی دارید که حداقل 30 سال از دفن وی در قطعات قدیمی بهشت زهرا(س) گذشته است، می توانید در صورت تمایل از این قبور برای دفن متوفی جدید استفاده کنید.

خانواده هایی که برای پرداخت هزینه کفن و دفن متوفی شان هم مشکل مالی دارند، دیگر نگران نباشند چون با دفن جنازه در قبور 301 تا 320 (فاز 3) بهشت زهرا(س)، تمام هزینه های کفن و دفن متوفی شان تا 70 درصد رایگان خواهد شد

البته در واگذاری قبور در این قطعات، نزدیکان متوفی در اولویت هستند و براساس مصوبه شورای شهر، تعرفه این قبور برای دفن به ازای هر طبقه 50 میلیون ریال تعیین شده است.

از آمبولانس تا کفن و دفن

هزینه خدمات تغسیل، حمل جنازه با آمبولانس با ظرفیت چهار متوفی، در مجموع برای هر متوفی مبلغ دو میلیون ریال تعیین می شود هزینه این خدمات برای کودکان 50 درصد مبلغ تعیین شده خواهد بود.

اگر خانواده متوفی بخواهند برای انتقال جنازه به بهشت زهرا(س) از آمبولانس خصوصی استفاده کنند باید برای این کار مبلغ دو میلیون ریال دیگر مابه التفاوت علاوه بر مبلغی که در بالا به آن اشاره شد، پرداخت کنند.

برای حمل جنازه به شهرستان ها نیز به ازای هر کیلومتر طول مسیر رفت مبلغ 8000 ریال تعیین می شود.

اگر خانواده متوفی نتواند تمام این هزینه ها را به طور یکجا پرداخت کند، مسئولان سازمان بهشت زهرا می توانند هزینه موردنظر را قسط بندی کرده و از خانواده متوفی دریافت کنند.

مرگ-قبر-قبرستان

آرامگاه خانوادگی مسقف می خواهید یا روباز؟

اگر این قدر وضع مالی تان خوب است که می خواهید یکی از آرامگاه های خانوادگی را خریداری کنید تا حتی هنگام دفن اموات تان هم بتوانید پول دار بودنتان را به رخ غریبه و آشنا بکشید، بد نیست بدانید که شما اینجا هم حق انتخاب دارید چون می توانید فرد متوفی را در آرامگاه خانوادگی روباز یا مسقف دفن کنید!

البته قیمت قبر در آرامگاه های خانوادگی بسته به این که روباز باشد یا مسقف، متفاوت خواهد بود.

به این ترتیب که تعرفه دفن در آرامگاه های خانوادگی روباز(برای هر یک قبر) دو برابر حداکثر مبالغ قید شده در مورد قبرهای فاز 2 و 3 بهشت زهرا(س) خواهد بود که به تناسب محل استقرار آرامگاه در فاز موردنظر تعیین می شود. تعرفه دفن در آرامگاه های خانوادگی مسقف نیز سه برابر حداکثر مبالغ عنوان شده و به تناسب محل قرار گرفتن این آرامگاه تعیین می شود.

مدیرعامل سازمان مجاز است تا سقف ده قسط در طول یک سال تعرفه آرامگاه های خانوادگی را قسط بندی کند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : پوران محمدی / جام جم