تبیان، دستیار زندگی
از این به بعد هر وقت دچار ترس و نگرانی شدی، قبل از این‌که کنترل اوضاع از دستت خارج شود و از نظر روحی به هم بریزی، 20 ثانیه به خودت مهلت بده؛ فقط 20 ثانیه و نه حتی یک ثانیه بیش‌تر..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای برزخی من و تو


از پنجره به حیاط نگاه می کنی ، از سرویس پیاده می شود و در حیاط را باز می کند . زیپ کابشنش مثل روزهای قبل ،علی رغم تاکید هر روز صبح  تو باز است و کلاهش را هم به سر نگذاشته . بدون عجله و آرام آرام قدم بر می دارد . چند وقتی است که رفتارش تغییر کرده و همین نگرانت می کند.

روزهای برزخی من و تو

هر چه فکر می کنی به یاد نمی آوری که چند ماه پیش یا پارسال همین موقع یا...؟ به ذهنت فشار می آوردی که از چه زمانی رفتار فرزندت تغییر کرده ؟ اما تلاشت بیهوده است چون خوب می دانی این تغییر در یک شب اتفاق نیافتاده.فقط به خودت آمدی و دیدی که دیگر وقتی از در خانه وارد می شود خود را به آغوشت نمی اندازد. دیگر سیر تا پیاز اتفاقات مدرسه را برایت نمی گوید .گاهی در خودش فرو می رود و ترجیح می دهد بیشتر وقتش را با دوستانش باشد. گاهی از لباس پوشیدنت ،غذا خوردنت و رفتارهای اجتماعی ات ایراد می گیرد .

هنوز مرد نشده اما تو احساس می کنی آن پسر بچه ی دیروز نیست .تاریخ تولدش را با خود مرور می کنی و یادت می آید او مدتی است وارد نوجوانی شده است. یاد حرف های استادت می افتی : روزگار برزخی بلوغ !!!اما با خودت می گویی : برزخی برای او یا برزخی برای من؟

صدای در آسانسور می آید ، پسرت به طبقه ی 5 رسیده و تو چون هر روز در را به رویش باز می کنی و مرد کوچکی را نگاه می کنی که می خواهد بزرگ شود.

بلوغ روزهایی است که گذر از آن برای دختران و پسران با مسائل خاصی همراه است که گاهی همین مسائل ، روزهای برزخی را برای خود نوجوان و والدین او می سازد. اما گذر از این مرحله برای رسیدن به بزرگسالی اجتناب ناپذیر است و یک عبور آرام وحل منطقی مشکلات این دوران ، می تواند به داشتن دوران جوانی موفق و شاد کمک کند اما چگونه می توانیم به فرزندمان کمک کنیم تا بی دغدغه از این روزها بگذرد؟

در قدم اول باید شناخت بیشتری از ویژگی های این روزها داشته باشید . یادتان هست وقتی متوجه شدید قرار است صاحب فرزند شوید ،یکی از کارهایی که انجام دادید این بود که کتابی  مخصوص تغذیه در دوران بارداری و همچنین ویژگی های جنین در هر مرحله خریداری کردید و خواندید. دوران بلوغ از دوران جنینی نا شناخته تر است و این شما را نیازمند مطالعه و مشاوره با افراد صاحب نظر می کند.

این دوران ، زمانی است که فرزندان تان چون کودکی شان رفتار نمی کنند ، شاید فکر کنید که از شما فاصله گرفته اند و شاید این تغییر رفتار برای تان سخت باشد اما گذر از کودکی و وارد شدن به دنیای  بزرگسالان کار چندان ساده ای نیست.

روسو در این باره می گوید : بلوغ یک تولد مجدد است چرا که در هر حال این مرحله با یک سری تغییرات در جسم و روح و روان ظهور می کندو فرد را نه می توان کودک دانست و نه در طبقه ی بزرگسال جای داد.بنابر این مرحله بلوغ خود سر آغازی است برای زندگی نوین.

تعریف فوق یک چشم انداز کامل از بلوغ است و معنی دیگر آن این است که جای نگرانی نخواهد بود . اما به شرط آنکه شما بعد از شناخت ویژگی های این دوران در قدم بعد ، در کنار او باشید و به او کمک کنید.

این تغییرات ،ناگهانی است و بخش فیزیکی آن کاملا مشهود است. آنقدر که برای خود نوجوان هم  کمی عجیب خواهد بود و مخصوصا بلوغ جنسی که  شما (والد همجنس) باید اطلاعات کافی را به او بدهید ، در غیر این صورت منابعی چون گروه همسال به کمک او می آیند که چندان خوشایند نیست.

تغییرات فیزیکی فرزند شما بسته به اینکه دختر یا پسر باشد متفاوت است اما مشکل اصلی تغییرات روحی و تلاطم درونی نوجوان است که چون ظاهرا دیده نمی شود ، ممکن است به آن توجه کافی نداشته باشید

دوران بلوغ ،روزگار سوالهای مهمی است که خیلی از آنها را نوجوانتان مطرح نمی کند و برخی از آنها را می گوید و در چنین مواقعی عکس العمل شما بسیار مهم خواهد بود.

بپذیرید که او دیگر چون کودکی ، فکر و اعتقاد شما را نمی پذیرد و دوست دارد مقابل خیلی از مسایلی که تا دیروز برایش قابل قبول بود ، یک علامت سوال بزرگ بگذارد . می خواهد با منابع قدرت در خانه و مدرسه مقابله کند و شاید رفتارهایی از او سر بزند که باعث نگرانی تان شود اما او در حال پاسخگویی به مهم ترین سوالات زندگی اش است.

در پایان دوران بلوغ ،وقتی او وارد جوانی بشود باید به یک هویت مستقل دست پیدا کند و این اتفاق نمی افتد مگر آنکه بتواند برای سوالاتی چون : از کجا آمده و آمدنم بهر چه بود؟ پاسخ های قانع کننده ای بیابد.

فرزند شما گاهی عصبانی و گاهی بی حوصله خواهد بود. شاید تنهایی را ترجیح دهد و شاید بیش از حد به دوستانش وابسته باشد ، مهم این است که شما به عنوان خانواده ی او ، صبور باشید ، غوغای درونی اش را بشنوید و با رفتارهای درست خود ، این تولد دوباره را در کنار او تجربه کنید .

ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

وقتی بلوغ خواب می ماند

آزادی تا مرز بی‌قیدی

وقتی با نوجوانم درگیر می شوم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.