تبیان، دستیار زندگی
استفاده از بلیت‌های كاغذی و پول نقد در سامانه‌های حمل و نقل عمومی هزینه‌های زیادی را از بعد اقتصادی، اجتماعی و... به مجموعه مدیریت شهری و شهروندان تحمیل می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخفیف ویژه به بلیت های الکترونیکی


 استفاده از بلیت‌های كاغذی و پول نقد در سامانه‌های حمل و نقل عمومی هزینه‌های زیادی را از بعد اقتصادی، اجتماعی و... به مجموعه مدیریت شهری و شهروندان تحمیل می‌كند.

لذا از مدت‌ها قبل در كشورهای پیشرفته برای جلوگیری از این معضلات، استفاده از بلیت‌های الكترونیكی در بین استفاده‌كنندگان از خدمات حمل و نقل عمومی آغاز و برای تشویق استفاده‌كنندگان از این سرویس تسهیلات و تخفیفات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

بلیت الکترونیک

تجربه خوب و مثبت استفاده از بلیت‌های الكترونیكی باعث شد تا مدیریت شهری پایتخت از حدود یك دهه قبل استفاده از بلیت الكترونیكی را جایگزین بلیت‌های كاغذی كند. از مزایای دیگری كه درخصوص اینگونه بلیت‌های الكترونیكی می‌توان نام برد، صرفه‌جویی در زمان، مدیریت دریافت كرایه در سامانه حمل و نقل عمومی، كنترل بهینه مسافران و تسهیل خدمت‌رسانی، تنوع در انواع بلیت و خدمات، توسعه كاربری بلیت الكترونیكی در حوزه‌های مختلف شهری، كاهش هزینه امنیت و كنترل گردش مالی در شبكه حمل و نقل، مدیریت هوشمند حمل و نقل شهری و امكان ارائه خدمات پرداخت كرایه در قالب رومینگ بین‌شهری رضایت شهروندان می‌باشد.

با همه این مزایا متأسفانه تعدادی از شهروندان با وجود اینكه هر روز از اتوبوس و مترو استفاده می‌كنند به جای تهیه بلیت‌های الكترونیكی از پول نقد استفاده می‌كنند.

نداشتن پول خرد از یك سو و وجود انواع پول‌های درشت كاغذی از سوی دیگر سبب شده است اكثر اوقات میان مسافران و راننده‌ها درگیری و تنش ایجاد شود

خوشبختانه شهرداری تهران پس از افزایش 20 درصدی كرایه اتوبوس و مترو در یك اقدام خوب و تأثیرگذار تخفیف ویژه‌ای را برای استفاده‌كنندگان از كارت‌های الكترونیكی (بلیت) در نظر گرفته است، به طوری كه اگر كسی بخواهد كرایه مسیر طی شده را با بلیت الكترونیكی پرداخت كند، حداقل یكصد تومان كمتر از كسی كه پول نقد می‌دهد، پرداخت خواهد كرد.

 اما آنچه باید به آن توجه كرد اینكه برای تشویق مردم به استفاده از این نوع بلیت‌ها باید مكان‌هایی كه اقدام به عرضه اینگونه خدمات می‌كنند را توسعه داد تا بهانه‌ای برای عدم تهیه اینگونه بلیت‌ها برای برخی شهروندان ایجاد نشود و آنها باید بدانند اگر بخواهند در شهری توسعه یافته و با سرویس‌های خوب حضور یابند، باید اصول یك شهر الكترونیك را بپذیرند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : جوان آنلاین/محمدرضا سوری