تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها نسرین صبوری، یاسمن بختیار، ریحانه ضرابی، ساجده فیروزی زاده با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم میترا طاهرپور خلیل آباد، ساخت بالون می باشد. بررسی قانون ارشیمدس در طراحی و ساخت بالون: قبل از طراحی بالون به بررسی قانون ارشمیدس در مورد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان هوشمند فاتح، مشهد

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان هوشمند فاتح، مشهد به مدیریت سرکار خانم زهره فرشچیان در بخش غرفه و مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

عنوان پژوهش خانم ها نسرین صبوری، یاسمن بختیار، ریحانه ضرابی، ساجده فیروزی زاده با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم میترا طاهرپور خلیل آباد، ساخت بالون می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان هوشمند فاتح، مشهد

به گفته این پژوهشگران:

بررسی قانون ارشیمدس در طراحی و ساخت بالون:

قبل از طراحی بالون به بررسی قانون ارشمیدس در مورد اجسام شناور در آب پرداختیم و متوجه شدیم هر گاه چگالی جسمی برابر با چگالی بآ باشد جسم در آب غوطه ور می شود و هرگاه چگالی جسمی کمتر از چگالی آب باشد جسم در آب شناور می گردد و هر گاه چگالی جسم از چگالی آب بیشتر باشد جسم ته نشیت می شود. با فرض این که در هوا نیز چنین نیرویی مثل نیروی ارشمیدس وجود دارد متوجه شدیم که هر گاه چگالی جسمی از چگالی هوا کمتر باشد جسم به بالا صعود خواهد کرد. ابتدا برای آزمایش فرضیه خود بالونی کوچک را به پرواز در آوریم و پس از رفع نواقص و مشکلات آن، دوباره آن را آزمایش کرده و با موفقیت رو به رو شدیم. سپس برای آزمایش نهایی بالون اصلی را ساختیم. بالون از 8 قطاع کلاه، دامن، مخزن سوخت و سبد حمل وزنه ساخته شد است که باید بالون قادر باشد این اجزا را تحمل کرده و آن ها را به پرواز درآورد. با فرض این که بالون می تواند این اجزا را حمل کند شروع به آزمایش کردیم و بعد از چندین بار تکرار بالون با موفقیت به پرواز در آمد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

با انجام آزمایش بالون به این نتایج دست یافتیم که:

1-    با گرم کردن هوا چگالی آن کاهش یافته و حجم آن افزایش می یابد در نتیجه به سمت بالا صعود می کند.

2-    هوای داغ از حفره ی انتهایی در پایین کیسه خارج نمی شود زیرا شناوری یا نیروی بالا برنده آن را بالا می برد

3-    بالون تا ارتفاع معینی بالا می رود یعنی حد بالای پرواز برای بالون وجود دارد چرا که با افزایش ارتفاع هوا رقیق شده و فشار کاهش می یابد در نتیجه نیروی شناوری کاهش می یابد و تعادل بالون به هم می خورد

4-    بالون های بزرگتر عموماً تا ارتفاع بیشتری بالا می روند.

5-    نیروی شناوری به طور کلی از گرانش ضعیف تر است و فقط می تواند اجسامی را حرکت دهد که سبک تر از هوا هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها هدی قائمی راد، فاطمه تیموری، سوگند غیاثی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم میترا طاهرپور خلیل آباد، صفحه لرزان می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان هوشمند فاتح، مشهد

به گفته این پژوهشگران:

صفحه لرزن به منظور استفاده از آزمایش های شیمی جهت هم زدن مواد که هم زدن آن ها توسط انسان در مدت طولانی طاقت فرسا بود ساخته شده است. که اجزای سازنده آن میل لنگ برای ایجاد حرکت دایره ای ، فنر برای کنترل سرعت، شاسی و صفحه برای سوارد کردن اجزا بر روی آن، صفحه شطرنجی برای قرار دادن لوله های آزمایش در آن و آرمیچر و گیریبکس که شامل تعدادی چرخ دنده می باشد و باعث کاهش نیرو و افزایش سرعت می شود استفاده کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

می توان با ترکیب نیروی محرکه موتورها حرکتی دایره ای ایجاد کرد، مانند همزن برقی و میکسر

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی