تبیان، دستیار زندگی
پایان لیگ جهانی والیبال برای ایران پایان یك هیاهو است؛ پایانی كه به بهترین شكل ممكن برای والیبال ایران رقم می‌خورد، فارغ از هر نتیجه ای که برابر آلمان کسب شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران-آلمان آخرین راند والیبال


پایان لیگ جهانی والیبال برای ایران پایان یك هیاهو است؛ پایانی كه به بهترین شكل ممكن برای والیبال ایران رقم می‌خورد، فارغ از هر نتیجه ای که برابر آلمان کسب شود.


والیبال

شاید اگر پیش از شروع لیگ جهانی از خود خولیو ولاسكو هم می‌پرسیدید پیش‌بینی نمی‌كرد كه تیمش از هشت بازی 12 امتیاز بیاورد. اما حالا یك رویای بزرگ به یك واقعیت برای والیبال ایران تبدیل شده است. تیم ملی والیبال ایران كه پس از سال‌ها انتظار توانست سال قبل جواز حضور در رقابت‌های لیگ جهانی را به دست بیاورد اكنون نخستین تیمی لقب گرفته كه توانسته در نخستین سال حضورش در این رقابتها به امتیاز برسد و این یعنی پایان طلسم 10 ساله تازه‌واردها به لیگ جهانی. آخرین پرده از این رقابت‌ها با بازی برابر آلمان رقم می‌خورد. جایی كه قرار است پدیده دوره قبلی رقابت‌های لیگ جهانی رودرروی پدیده جدید والیبال دنیا قرار گیرد.

آلمان كه چند سالی است خود را در میان غول‌های والیبال دنیا مطرح كرده اكنون در آستانه نخستین صعود به مرحله نهایی رقابت‌های لیگ جهانی است. البته آن‌ها با سد بزرگی به نام ایران روبه‌رو هستند. تیم ملی آلمان كه هدایتش با ویتال هینن بلژیكی است، اگر بتواند از دو بازی رو در رو برابر ایران 6 امتیاز بگیرد می‌تواند بلیت آرژانتین را اوكی كند و راهی بوینس آیرس شود. آلمان اگر 6 امتیاز دو بازی برابر ایران را به دست آورد می‌تواند جای روسیه را بگیرد و به جای روس‌های باسابقه راهی مرحله نهایی شود. البته از شانس بد آلمان‌ها آن‌ها در بدترین شرایط به پست ایران خورده‌اند.

مثل کارلوس کی روش که بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل نازش خریدار پیدا کرد، خولیو ولاسکو هم با تیمی که ساخته دل خیلیها را برده. هر چند هنوز در میان مربیان والیبال کشور اندک افرادی هستند که می خواهند نقش ولاسکوی آرژانتینی را در موفقیتهای اخیر کمرنگ کنند اما واقعیت را نمی توان کتمان کرد و این چیزی است که خردمندان در فدراسیون والیبال هم به خوبی آن را می دانند.

تیمی كه با شكست صربستان، ایتالیا و كوبا حالا خود را یكی از قدرت‌های والیبال دنیا معرفی كرده. تیمی كه می‌تواند با هدایت ولاسكو و بازیكنان جوانش از پس هر تیمی بربیاید. وقتی كار آلمانی‌ها سخت‌تر می‌شود كه بدانیم میزبان این دو بازی ایران و سالن آزادی است. جایی كه برای تیم‌های حریف به یك جهنم تبدیل شده است. كاپیتان تیم ملی آلمان توصیف جالبی از بازی برابر ایران دارد. او می‌گوید: "وقتی برابر بازیكنان ایران قرار می‌گیری انگار روبه‌رویتان یك تویوپ پلاستیكی قرار دارد و هرچه می‌زنید به زمین خودتان برگشت داده می‌شود." شاید همین یك جمله كافی باشد تا بدانیم آن‌ها تا چه حد از رویارویی برابر پدیده جدید والیبال دنیا هراس دارند.

با این حال شاید همه چیز برای تیم ملی والیبال ایران آماده نباشد. خستگی، بزرگ‌ترین مشكل ولاسكو برای بازی جمعه‌شب است. تیم ملی والیبال ایران كه پس از دو بازی سنگین برابر كوبا مسافت 40 ساعته هاوانا به تهران را پیموده اكنون با بازیكنانی خسته روبه‌رو است اما شاید حضور پرتعداد ایرانیها در سالن آزادی خستگی والیبالیست‌های ایرانی را از تن‌شان خارج كند تا یكی دیگر از قدرت‌های والیبال دنیا مقهور قدرت بازیكنان جوان و بی ادعای ایران شود.

وقتی كار آلمانی‌ها سخت‌تر می‌شود كه بدانیم میزبان این دو بازی ایران و سالن آزادی است. جایی كه برای تیم‌های حریف به یك جهنم تبدیل شده است.

بلیت فروشی و اقدامی عجیب

سالن دوازده هزار نفری برای دو شب، روی هوا خواهد بود. حالا که به لطف درخشش ایران برابر ایتالیا و کوبا، جو والیبال همه ایران را گرفته جمعه و شنبه شب فرصت مناسبی است تا علاقه مندان به سالن آزادی بیایند و غرور آفرینی شیرمردانشان را از نزدیک تماشا کنند اما یک اتفاق عجیب شاید این فرصت را تنها برای تعداد کمی از هواداران ورزش ایران فراهم کند. فدراسیون والیبال اعلام کرده در کمتر از 24 ساعت تمام بلیتهای بازی روز جمعه به فروش رفته است اما اگر ریز شوید، متوجه می شوید که این یک اتفاق عجیب بوده است. منوچهر پورحسن رییس سازمان لیگ فدراسیون والیبال که مسوولیت پیش فروش بلیت این بازی را بر عهده داشته است درباره این مساله به تبیان می گوید: ما 5 هزار قطعه بلیت را از طریق اینترنت به فروش رساندیم و بقیه بلیتها قرار است از طریق فدراسیون در اختیار خانواده بازیکنان، پیشکسوتان و سایر اعضای جامعه ورزش کشور قرار بگیرد. البته باید این را بدانید که سالن آزادی بر خلاف گفته های قبلی 12 هزار نفری نیست و ظرفیت این سالن حدود 7 تا 8 هزار نفر است.

آینده ولاسکو

مثل کارلوس کی روش که بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل نازش خریدار پیدا کرد، خولیو ولاسکو هم با تیمی که ساخته دل خیلیها را برده. هر چند هنوز در میان مربیان والیبال کشور اندک افرادی هستند که می خواهند نقش ولاسکوی آرژانتینی را  در موفقیتهای اخیر کمرنگ کنند اما واقعیت را نمی توان کتمان کرد و این چیزی است که خردمندان در فدراسیون والیبال هم به خوبی آن را می دانند.  حالا بعد از نمایش فوق العاده تیم ملی والیبال، آینده ولاسکو هم یک علامت سوال بزرگ است. اینکه فدراسیون با این مربی بزرگ چه می کند یا اینکه ولاسکو در مقابل پیشنهادهای فراوانی که پیدا کرده آیا کماکان به ایران وفادار می ماند یا خیر. به هر حال اگر قرار باشد قرارداد قبلی با تعهد دو طرف تا انتها پیش برود، حداقل ولاسکو تا سه سال دیگر و تا شروع المپیک ریو در سال 2016 روی نیمکت تیم ملی والیبال ایران باقی خواهد ماند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان