تبیان، دستیار زندگی
اگر روی نقشه ایران دقت کنید در ناحیه شمالی کشور، در منطقه حد فاصل گیلان و مازندران فاصله کوه و دریا به حداقل می رسد، این منطقه زیبا چابکسر نام دارد. محلی که هر آنچه از زیبایی های منطقه خزری توقع دارید را یکجا دارد: کوه، جنگل و ساحل زیبای دریا خزر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به شرق بهشت
گیلان


اگر روی نقشه ایران دقت کنید در ناحیه شمالی کشور، در منطقه حد فاصل گیلان و مازندران فاصله کوه و دریا به حداقل می رسد، این منطقه زیبا چابکسر نام دارد. محلی که هر آنچه از زیبایی های منطقه خزری توقع دارید را یکجا دارد: کوه، جنگل و ساحل زیبای دریا خزر.

سرولات

سرولات از زیباترین ییلاقات کشور است که در سال های اخیر مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته و به موازات این علاقمندی، طبیعت زیبا و بکر آن نیز دستخوش تغییر و تهاجم شده است. این روستای زیبا در کنار رود آچی و در 3 کیلومتری چابکسر واقع شده و در دره ای محصور میان قله های البرز شمالی مثل سماموس قرار گرفته است.

گیلان

عمر سکونت در این روستا به 400 سال می رسد و از قدیم الایام مرکبات، خصوصا پرتقال آن بسیار معروف و مرغوب بوده است. این ییلاق از معدود مناطق شمالی است که کمترین رطوبت را دارد و نسیمی که از رود آچی می وزد هوای آن را بسیار لطیف و معتدل کرده است. منظره کشتزارها و روستاهای اطراف از بالای سرولات صحنه ای است که تا مدت ها در ذهن گردشگر باقی خواهد ماند.

رودسر

رودسر اولین شهر استان گیلان است که در گذشته به نام های کوتم یا هوسم شناخته می شده و از قدیم بندری کمابیش فعال بوده است. شهرستان رودسر از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت است از آن جهت که اولین ضرابخانه کشور در زمان شاه عباس صفوی در روستای تمیجان رودسر واقع بوده است.

گیلان

رودسر، سومین شهر وسیع استان گیلان است، که از شمال به دیای خزر، از جنوب به کوه های البرز،از شرق به چابکسر و از غرب به لنگرود می رسد. برنج، چای مرکبات و گل گاوزبان رودسر معروف است . صید ماهی نیز در آن رونق دارد و ابریشم رودسر هم مرغوب است.

پیشنهاد ما این است که سفرتان را طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید دیداری هم از یکشنبه بازار رودسر که از معروفترین هفته بازارهای شهرهای شمالی کشور است داشته باشید. انواع ماهی، مرکبات، برنج، چای، حصیر، ابریشم، گل گاوزبان، لباس محلی قاسم آبادی و هزاران قلم سوغات دیگر را بخرید.

جواهردشت

یکی از دیدنی ترین نقاط رودسر، جواهر دشت است. دشت های وسیع و سرسبز در حالیکه در جنوب به قله سماموس منتهی می شوند یکی از مناظر بدیع استان گیلان است. سماموس، با ارتفاع 3620 متر از سطح دریا مثل دیواری دشت را در محاصره خود گرفته است.

گیلان

کوه سمام

قله سماموس بر این کوه قرار دارد، و در اکثر مواقع سال پوشیده از برف است، به همین جهت رودهای زیادی از این کوه سرچشمه می گیرد. صعود به سماموس برای هر کوهنوردی یک اتفاق خوشایند است چرا که در مسیر رسیدن به قله برفراز تماشاکوه، شاهد یکی از بینظیر ترین صحنه های طبیعی خواهید بود، دشت وسیغ جواهر دشت و کرانه های دریای خزر همه در یک قاب قرار می گیرند تا صحنه ای به یاد ماندنی در ذهن شما باقی بماند.

گیلان

چشمه دمکش

چشمه ای در 5 کیلومتری غرب رودسر است که دارای ویژگی منحربفردی است. یعنی بر خلاف سایر چشمه ها آب آن دایم در حال جوشش نیست و قطع و وصل می شود.نوشیدن آب این چشمه هم برای کسانی که فقر آهن و سنگ کلیه دارند خاصیت دارد.درختان تنومند و کهنسال اطراف چشمه نیز تماشایی هستند.

قلعه بندبن

در روستای بند بن قاسم آباد قلعه ای سنگی به ارتفاع 12 متر قرار گرفته است. این قلعه از مهمترین و زیبا‌ترین آثار باستانی گیلان است که در زیر آن راه‌ها، راهروها و دالانهایی برای تردد وجود داشته‌است که نقشه زیرزمینی آن، در حال حاضر، موجود نیست.

در معماری این قلعه، از مواد و ترکیبات خاص و کم نظیری استفاده شده‌است که با وجود رطوبت شدید هوا، در حاشیه جنوبی دریاچه خزر، آنرا تاکنون پابرجا نگاه داشته‌است. برج موجود، بخشی از یک قلعه بسیار بزرگ بوده که برج نگهبانی آن، در بخش جنوبی قلعه و مشرف بر دهکده بندبن، هنوز هم کاملاً، سالم باقی مانده‌است.

وارجارگاه

در نزدیکی رودسر، شهری قرار دارد که به داشتن باغ های میوه و مرکبات و چایکاری مشهور است، وارجاگاه دارای ارتفاعاتی با چشم اندازهای بسیار زیباست. در سفر به رودسر بازدید از دهکده های ییلاقی شوییل و لسبو؛ مجتمع ساحلی کلاچای، پارک جنگلی لهله رود و گنبد شش ضلعی پیر محله و پل تاریخی تمیجان را فراموش نکیند.

پل تیمجان

در 6 کیلومتری جنوبغربی رودسر، در روستای تیمجان پل تاریخی متعلق به دوره صفوی وجود دارد که روی رود کهنه گوراب ساخته شده است.

گیلان

بدنه و پاهای پل آجری است، ولی کف پل سنگ فرش است و دارای چهار دهانه بزرگ می‌باشد. دهانه‌های کوچک تری نیز در طرفین این دهانه‌ها وجود دارد. طول پل 60 متر و عرض آن 5 متر است. در بدنه پل چند اتاق که طاق آنها به شیوهء ماهرانه‌ای ساخته شده وجود دارد. این طاق‌ها احتمالاً محل اطراق رهگذران و کاروانیان در ایام بارندگی بوده‌است.

لنگرود

شهرستان لنگرود در حد فاصل دو شهر رودسر و لاهیجان قرار دارد. با 60 کیلومتر فاصله از رشت از شمال و غرب به لاهیجان، از شرق یه دریای خزر و رودسر و از جنوب به املش منتهی می شود. برنج، صیفی جات و چای لنگرود از محصولات مهم کشاورزی شمال است که در چهارشنبه بازار لنگرود قابل دسترس است.

یکی از موارد جالب توجه در لنگرود تفاوت گویش مردم آن با سایر نقاط گیلان است؛ از آنجا که اکثر مردم لنگرود مهاجران جلالوند کرمانشاه هستند گویش آنها کردی است

چمخاله

در 10 کیلومتری شمال لنگرود سواحل زیبای چمخاله قرار دارد، سواحلی که متاسفانه طی چند سال گذشته با بی توجهی به شرایط زیست محیطی آن بخش قابل توجهی از زیبایی خود را از دست داده است.

گیلان

یکی از موارد جالب توجه در لنگرود تفاوت گویش مردم آن با سایر نقاط گیلان است؛ از آنجا که اکثر مردم لنگرود مهاجران جلالوند کرمانشاه هستند گویش آنها کردی است. مهمترین محصول کشاورزی منطقه هندوانه و برنج است که در کنار ماهی سوغات شهر را تشکیل می دهند. از زیباترین جاهای دیدنی چمخاله می توان به تالاب چاف اشاره کرد که زیستگاه گونه های مختلف پرنده است.

خانه منجم باشی

این خانه که متعلق به منجم دربار آغا محمد خان قاجار است در فشکالی محله و نزدیک سبزه میدان لنگرود است. خانه شامل اجزای مختلفی مثل اندرونی، بیرونی، مسجد، حمام، اصطبل و خلوت خانه است. از دیگر دیدنی های لنگرود می توانبه تالاب کیا کلایه، پارک فجر، لیلاکوه، ییلاقات هلودشت، غار لیارود پارک جنگلی مریدان اشاره کرد.

ورودی اصلی ساختمان بیرونی که به "مهتابی" مشهور است  سر در ورودی هلالی شکل و حاوی گچ بری ساده است، طبقه فوقانی از یک سالن پذیرایی و سه اتاق تشکیل شده است، جلوی اتاقها ایوانی به عرض یک متر و طول 10 متر وجود دارد که چهار ستون چوبی سقف آن را سر پا داشته اند، بام بنا به شیوه سنتی گیلان واشن ریزی شده و چوب یا سفال پوش است، لبه به شیوه سر بندی سه پوش و چکش برگردان ساخته شده است.

گیلان

چطور برویم؟

برای رسیدن به شهرهای شرقی استان گیلان زیباترین مسیرها را در پیش دارید. اگر از غرب و مرکزعازم این شهر ها هستید و به مسیرهای امن علاقه بیشتری دارید، اتوبان تهران - رشت انتخاب خوبی برای شماست.

با عبور از کمربندی رشت و لاهیجان به لنگرود و در ادامه رودسر و چابکسر خواهید رسید. اگر نمی توانید برای رسیدن به شمال مسیری جز جاده چالوس را طی کنید بعد از تنکابن و رامسر به چابکسر و بعد رودسر و لنگرود خواهید رسید. مسافران آذربایجانی بعد از گذشتن از اسالم، باید از   رضوانشهر، کپورچال و لنزلی عبور کنند تا به رشت و لاهیجان و بعد لنگرود و رودسر و چابکسر برسند. دو فرودگاه میرزا کوچک خان و رامس نیز برای مسافرانی که از سفر زمینی لذت نمی برند در دسترس هستند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از:

خبرگزاری میراث فرهنگی

نقشه ایرانگردی(حسن زنده دل)

جام جم آنلاین