تبیان، دستیار زندگی
اختلافات دوران نامزدی برای همه طبیعی است. شما دو نفر با روحیات، عادت ها و تجربه های متفاوت هستید که در خانواده و محیط های متقاوتی رشد کرده اید و درست به همین دلیل، ممکن است اختلاف نظرهایی پیدا کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهر در دوران نامزدی


اختلافات دوران نامزدی برای همه طبیعی است. شما دو نفر با روحیات، عادت ها و تجربه های متفاوت هستید که در خانواده و محیط های متقاوتی رشد کرده اید و درست به همین دلیل، ممکن است اختلاف نظرهایی پیدا کنید. اختلاف هایی که اگر نسبت به آنها با گذشت و تدبیر عمل نکنید، ممکن است خیلی جدی شوند و برایتان دردرسر درست کنند.

قهر در دوران نامزدی

حتما درباره نامزدی هایی که با یک قهر طولانی مدت ها در بلاتکلیفی مانده اند شنیده اید. چه کار باید کرد که اختلافات دو نفر به قهر و تلخی و فاصله نرسد؟

قهر واکنشی است به یک رفتار نامطلوب. واکنشی که یک فرد نشان می دهد تا طرف مقابل را قانع کند حق با او است و از او رنجیده است. قهر در واقع یک واکنش منفعلانه و کناره گیری در موقعیتی است که قاعدتا یک فرد باید با شهامت وارد مساله شود، حرف بزند، حرف های دیگران را بشنود و به تحلیل و تصمیم گیری بپردازد.

به همین دلیل هم هست که گفته می شود قهر یک رفتار کودکانه است چون تنها کسی که قدرت تصمیم گیری درباره شرایط را ندارد، قهر می کند و کنار می نشیند. چنین فردی برای آن که مشکلش را حل کند، نیاز به شخص دیگری دارد و این ناتوانی را با مورد منت کشی قرار گرفتن، در ذهن خود حل و فصل می کند.

توجیه های بالغانه قهر

گاهی اوقات توجیه های بالغانه ای مثل «نیاز به کمی فاصله داریم»، «باید از او دور شوم تا خودم را درک کنم»، «باید من را از دست بدهد تا قدرم را بداند» و... برای قهر مطرح می شود. اما باید بدانید که قهر در هیچ شرایطی نمی تواند به اندازه گفتگو، حل مساله و راهنمایی گرفتن از یک مشاور موثر باشد. با تمام این ها می خواهیم به شما بگوییم چطور مانع از کشیده شدن یک رابطه به مرحله قهر شوید.

شما هم قهر می کنید؟

اگر شما طرف قهر کن ماجرا هستید، باید بدانید نقطه جوش پایینی دارید و مهارت های حل مساله را نیاموخته اید. یکی از جنبه های بلوغ روانی مورد نیاز ازدواج، همین مهارت های حل مساله است که با توانایی شنیدن صحبت های طرف مقابل، بیان صحیح خواسته ها، همدلی کردن و  نگاه کردن به مسائل از زاویه دید طرف مقابل به دست می آید.

این بار که درباره یک موضوع با طرف مقابل تان به اختلاف برخوردید و چاره را در کناره گیری و قهر دیدید، این مربع را در ذهن بیاورید: درست شنیدن، درست گفتن، همدلی کردن و رسیدن به نقطه مشترک.

خودتان را مجبور کنید پای صحبت های نامزدتان بنشینید و بدون موضع گیری، پریدن در حرف های او، قضاوت و حدس زدن منظور و مقصودش، حرف های او را گوش کنید. هر جا برایتان ابهام داشت از او سوال کنید و درکی که از صحبت هایش داشته اید را با خودش در میان بگذارید تا در صورت نیاز آن را اصلاح کند.

ضلع بعدی این مربع، درست گفتن است. در گفتگویی که با نامزدتان دارید، خلاصه و شفاف صحبت کنید. منظورمان این نیست که او را با صراحت بیش از حد برنجانید اما به یاد داشته باشید تعارفی بودن، حاشیه رفتن و باز کردن ماجراهایی که مربوط به گذشته بوده، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. خواسته، نارضایتی و راه حل پیشنهادی تان را بگویید و سعی کنید به نقطه مشترک برسید.

ضلع سوم، همدلی کردن است. برای این کار باید سعی کنید از زاویه دید نامزدتان به موضوعات نگاه کنید. کار سختی نیست. با کمی تمرین به این مهارت می رسید.

اگر با شخصیتی که مدام قهر می کند رو به رو هستید، کار سختی دارید. باید با صبوری با او مدارا کنید و با گفتگوهای طولانی و پی در پی درباره یک مساله، سعی کنید به بیان او نزدیک شوید و با زبان مشترک درباره مسائل صحبت کنید

و ضلع آخر، چیزی است که صبوری شما را می طلبد. بعد از گفتن و شنیدن و همدلی، باید دستاوردهای مکالمه تان را یک کاسه کنید و از آن نتیجه ای بگیرید. نتیجه ای که مورد رضایت هر دو شما است. یک نکته مهم این است که بعضی مسائل هیچ وقت مورد تایید هر دو نفر قرار نمی گیرند. در چنین شرایطی گذشت و چشم پوشی از خواسته خود راهکاری است که باید انتخاب کنید. اما مراقب باشید گذشت همیشه از طرف یکی از شما اتفاق نیفتد. فداکاری و گذشت یک تعامل دو طرفه است که هر کدام از شما باید در آن سهمی داشته باشید.

اگر نامزدتان قهر کرد

شما مدتی بعد از آشنایی و نامزدی، تقریبا متوجه روحیات همسرتان می شوید. می دانید چه چیزهایی او را می رنجاند یا عصبانی می کند و چطور باید مراقب باشید تا اختلافی بینتان به وجود نیاید. اگر با شخصیتی که مدام قهر می کند رو به رو هستید، کار سختی دارید. باید با صبوری با او مدارا کنید و با گفتگوهای طولانی و پی در پی درباره یک مساله، سعی کنید به بیان او نزدیک شوید و با زبان مشترک درباره مسائل صحبت کنید. باید سعی کنید مربع حل مساله را در رابطه خود ترسیم کرده و طبق آن پیش بروید. کم کم می توانید اضلاع این مربع را برای نامزدتان جا بیندازید و یک الگوی بحث و حل مساله در رابطه تان تعریف کنید.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.