تبیان، دستیار زندگی
شبهه : معجزه عصر ما چیست؟ لابد می‌گویید: قرآن کریم. خب ما که عربی بلد نیستیم و فرق یک جمله عربی با یک آیه را تشخیص نمی‌دهیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن چگونه می تواند معجزه عصر ما باشد؟!


شبهه : معجزه عصر ما چیست؟ لابد می‌گویید: قرآن کریم. خب ما که عربی بلد نیستیم و فرق یک جمله عربی با یک آیه را تشخیص نمی‌دهیم

قرآن

معجزه کاری است که دیگران در انجام آن ناتوان (عاجز) باشند تا یقین کنند از سوی انسانی مانند خودشان نیست، بلکه از سوی پروردگار عالم است و بدین سبب به نبی آورنده‌ی آن ایمان ‌آورند.

البته علت فقط آن نیست که او کار عجیب و غریبی انجام داده است، بلکه حقیقت مطلب آن است که او در محضر الهی مدعی پیامبریش شده است، پس اگر به او معجزه‌ای داده شد، یعنی ادعای او درست و صادق است و اگر داده نشد، یعنی دروغگو می‌باشد.

الف – اگر چه معجزه کاری است که دیگران نمی‌توانند انجام دهند، اما بدون تردید خلاف نظام آفرینش نمی‌باشد و قوانین علت و معلول بر معجزه نیز مستولی است، منتهی دلیل نیست که معلول‌ها همیشه از علل شناخته شده‌ی ما باشد.

ب – هر چند که هیچ کس در هیچ زمانی نمی‌تواند عین عمل معجزه‌ی یک نبی را انجام دهد، اما معجزه حتماً متناسب با شرایط و مقتضیات روز و نیازهای مخاطبین آن نبی می‌باشد.

حضرت نوح (علیه السلام ) کشتی می‌سازد، چرا که عذاب منکرین از نوع سیل است – حضرت ابراهیم (علیه السلام) سالم از آتش بیرون می‌آید، چون او را به آتش انداختند و طبیعت آتش نیز سوزاندن است – حضرت موسی (علیه السلام) عصایی به زمین می‌زند و مبدل به ماری زنده می‌شود و ریسمان‌های ساحران را می‌بلعد، چون فرعون، ساحران را برای مقابله با او جمع کرده بود – حضرت عیسی (علیه السلام) با یک دست کشیدن کور و پیس را شفا می‌دهد و با امر خود و البته باذن الله مرده را زنده می‌کند، چرا که در آن روزگار بیماری زیاد بود و طبیبان ادعای خدایی یا وساطت خدایان را داشتند. اما عصر ما، عصر علم، ارتباطات، کلام و حقوق است. عصر شناخت عوالم (جهان‌بینی)، تعقل و تفکر است، لذا معجزه برای ما نیز باید از نوع علم و حقوق باشد که البته چنین معجزه‌ای در کتاب و کلام ظهور می‌یابد. لذا اسامی خاصی چون: قرآن، کتاب الله و یا کلام‌الله دارد.

قرآن که معجزه‌ عصر ماست، کتابی است شامل معرفی جهان، معرفی انسان، معرفی عوالم گوناگون وجود ... و نیز قوانین منطبق با حقایق عالم هستی. معارفی که با عقل و علم به اثبات می‌رسد و راه‌گشا و راهنمای بشر و بشریت است.

ج – اگر چه هر علمی ابتدا به زبان گوینده‌اش ظهور می‌یابد و خداوند حکیم نیز فرمود به هر پیامبری به زبان خودش وحی می‌فرستم، اما «علم» زبان ندارد، به سرعت گسترش می‌یابد و برای همگان قابل فهم می‌شود؛ به ویژه علوم انسانی از قبیل فلسفه، حکمت، حقوق، ادبیات، هنر و ... .

پس این که مدعی شویم چون عربی نمی‌دانیم، از معجزه بودنش نمی‌فهمیم، ادراک و القایی سطحی نگرانه است. ولی به این مهم نیز دقت داشته باشیم که فهم هر علم و هنری، مستلزم رجوع با انگیزه و علاقه است. در مورد آیه به آیه قرآن کریم، ده، صدها و هزاران کتاب به زبان‌های متفاوت نوشته است، پس هر کس دوست داشته باشد، راه علم، فهم و بصیرت باز است.

آیا کسانی که مسلمان نیستند و به سایر ادیان الهی چون یهودیت و مسیحیت گرویده‌اند، عبری می‌دانند؟

آیا کسانی که به مکاتب و ایسم‌های بشری چون: فرویدیسم، داروینیسم، هگلیسم، مارکسیسم، لیبرالیسم ... و در یک کلام، مکاتب مادی «ماتریالیسم» گرویده‌اند، همگی آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و ... می‌دانند؟!

آیا ملل مسلمان طی 1400 و چند سال گذشته که به اغلب معارف و احکام اسلامی آشنایی داشته و دارند، همه عربی می‌دانسته و می‌دانند؟!

آیا همه پزشکان لاتین و همه مکانیک‌ها آلمانی و همه هنرمندان نقاشی و مجسمه سازی ایتالیایی یا فرانسوی یا یونانی و فارسی بلد هستند؟! یا فقط علوم قرآنی به زبان دیگر فهم نمی‌شود؟! البته اگر بدانند، بهتر و بیشتر با منابع و متون دین یا مکتب مورد نظر آشنا خواهند شد.

د – پس این که مدعی شویم چون عربی نمی‌دانیم، از معجزه بودنش نمی‌فهمیم، ادراک و القایی سطحی نگرانه است. ولی به این مهم نیز دقت داشته باشیم که فهم هر علم و هنری، مستلزم رجوع با انگیزه و علاقه است. در مورد آیه به آیه قرآن کریم، ده، صدها و هزاران کتاب به زبان‌های متفاوت نوشته است، پس هر کس دوست داشته باشد، راه علم، فهم و بصیرت باز است.

اگر چه هر علمی ابتدا به زبان گوینده‌اش ظهور می‌یابد و خداوند حکیم نیز فرمود به هر پیامبری به زبان خودش وحی می‌فرستم، اما «علم» زبان ندارد، به سرعت گسترش می‌یابد و برای همگان قابل فهم می‌شود؛ به ویژه علوم انسانی از قبیل فلسفه، حکمت، حقوق، ادبیات، هنر و ...

معلوم است که اگر کسی رجوعی نداشته باشد، یاد نمی‌گیرد و نمی‌فهمد. مضافاً بر این که هر مراجعه کننده به علمی نیز به آن عالم نمی‌شود، بلکه باید علاقه هم داشته باشد.

در خصوص معجزات انبیاء و از جمله قرآن کریم نیز چنین است. بسیاری از مردم سخن و دلایل عقلی انبیای الهی را شنیدند و تکذیب کردند و معجزاتشان را با چشم دیدند و گفتند که سحر و جادو است! و بسیاری امروز قرآن را می‌خوانند و می‌فهمند، اما عالماً و عامداً انکار کرده و عناد و لجاجت می‌کنند.

پس معلوم می‌شود که شرط و شروط دیگری نیز لازم است که از آن جمله خودداری از پیش‌داوری قبل از رجوع و تقوا و عدالت در قضاوت است. وگرنه صرف معجزه بودن قرآن کریم، دلیل بر هدایت شدن هر کس که آن را می‌خواند نمی‌باشد.

جادوگران بارگاه فرعون، همان معجزه‌ای را دیدند که فرعون نیز دید، ساحران ایمان آوردند، ولی به کفر فرعون افزوده شد. لذا در مورد معجزه‌ی قرآن کریم نیز می‌فرماید که برای جسم و جان مۆمنین شفا و رحمت است، ولی بر گمراهی ظالمین می‌افزاید:

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُۆْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا» (الإسراء، 82)

ترجمه: و ما آنچه را براى مۆمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏كنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‏افزاید.

به عنوان مثال: این جماعت عرب، همگی عربی می‌دانند و اکثر غریب به اتفاق نیز مسلمان هستند و کتابشان قرآن است، اما معجزه قرآن نه تنها بر هدایتشان نیفزود، بلکه بر خسرانشان افزود: به ویژه وهابی‌ها، سلفی‌ها و تکفیری‌ها.

بخش قرآن تبیان


منبع: سایت ایکس شبهه