تبیان، دستیار زندگی
ششم مرداد ماه روز سرنوشت ساز برای خانه سینمایی ها محسوب می شود. البته هنوز مشخص نیست که پیش از فرا رسیدن این تاریخ چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلب خانه سینما به تپش افتاد!


ششم مرداد ماه روز سرنوشت ساز برای خانه سینمایی ها محسوب می شود. البته هنوز مشخص نیست که پیش از فرا رسیدن این تاریخ چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.

خانه سینما

در دو هفته اخیر مذاکرات برای بازگشایی خانه سینما وارد مرحله جدیدی شده و دو طرف مذاکره در تلاش برای بازشدن دوباره این خانه هستند اما هنوز برخی مشکلات میان وزارت ارشاد و هیات مدیره خانه سینما برطرف نشده که یکی از مهمترین آن ها بحث در مورد تغییرات اساسنامه است.

اولین تپش از دیدار جواد شمقدری و برخی از اعضای هیات مدیره خانه سینما با محمود احمدی نژاد؛ رئیس جمهور آغاز شد که در این دیدار برخی اختلافات مورد بررسی قرار گرفت و با این جلسه مذاکرات وارد دور جدیدی شد.

پس از انتشار این خبر نامه ای از سوی جواد شمقدری خطاب به هیات مدیره خانه سینما منتشر شد که در این نامه پیرو هماهنگی های انجام شده در جلسه با رئیس جمهور اساسنامه اصلاحی که مورد تایید شورایعالی سینما قرار گرفته بود جهت انجام تشریفات قانونی و اجرائی با هدف بازگشایی خانه سینما به آن هیأت ابلاغ شد.

تپش دوم با ابلاغ نامه شمقدری زده شد و فرهاد توحیدی در نشستی با خبرنگاران گفت: روح کلی تفاهمی که در روز پنجشنبه در دفتر ریاست جمهوری انجام شد با نامه‌ی اخیر آقای شمقدری به هیات مدیره کمی متفاوت است و انعکاس درستی در نامه‌ی ایشان پیدا نکرده است. هدف نهایی از برگزاری جلسه پنجشنبه رفع مشکل خانه سینما بود که به اعتقاد ما حل این مشکل بیش از اندازه طول کشیده است چون اصلاح اساسنامه خانه سینما توسط هیات مربوطه از بهمن‌ماه انجام شده و تا امروز زمان تلف شده است که پیگیری نشده است.

رییس هیات مدیره‌ی خانه سینما با اشاره جزئی‌تر به مسایل مورد اختلاف تفاهم‌نامه و نامه‌ی اخیر شمقدری به هیات مدیره‌ی خانه سینما توضیح داد: اساسنامه‌ای که سازمان سینمایی 15 تیر ماه ‌ به دفتر وکیل خانه سینما فرستاده است، متاسفانه همان اساسنامه اصلاحی با امضای هیات هفت نفره نیست، اولا مُهری که دارد کپی است و ثانیا موارد اساسنامه، نسبت به آنچه که هیات 7 نفره آن را تصویب و امضا کرده است، تغییر پیدا کرده است.

در حالیکه اساسنامه‌ای باید بی‌کم و کاست به مجمع عمومی خانه سینما برده شود و به تصویب مجمع عمومی برسد. متاسفانه نسخه‌ای که به ما رسیده است، در بسیاری از بندهای تعیین کننده، تفاوت‌های اساسی با نسخه امضا شده هیات هفت نفره دارد و حتی خارج از چارچوب‌های مورد توافق مشاوران حقوقی خانه سینما و سازمان سینمایی است. در سایر بندهای نامه آقای شمقدری هم تکالیفی خارج از روح قوانین جاری کشور آمده که طبیعتا پاسخ حقوقی به آنها در اولین فرصت داده خواهد شد، این پاسخ حقوقی از طرف مشاور حقوقی خانه سینما آقای خندان در دست تهیه است و به دفتر ریاست سازمان سینمایی ارسال خواهد شد.

اصناف عضو خانه سینما موظف شده‌اند، مجمع عمومی خودشان را قبل از برگزاری مجمع عمومی خانه سینما تشکیل بدهند درحالیکه تعیین ضرب‌العجل 10 روزه خارج از قوانین رایج کشوری است

توحیدی در مورد زمان های تعیین شده در نامه شمقدری گفت: اصناف عضو خانه سینما موظف شده‌اند، مجمع عمومی خودشان را قبل از برگزاری مجمع عمومی خانه سینما تشکیل بدهند درحالیکه تعیین ضرب‌العجل 10 روزه خارج از قوانین رایج کشوری است. این درحالی است که مجمع عمومی موسسات و تشکل‌ها حداقل می‌بایست 15 روز قبل از برگزاری از طریق جراید کثیرالانتشار به آگاهی اعضاء برسد، در مورد اصنافی که هم عضو خانه سینما و هم به تعبیر سازمان سینمایی ثبت قانونی شده‌اند و ثبت قانونی را به شکلی انجام داده‌اند که انجمن یا کانون مربوطه دو پاره نشده‌اند ما بارها اعلام کرده‌ایم با این اصناف مشکلی نداریم. در مورد دو تشکل کانون فیلمنامه‌نویسان و دستیاران فیلمبردار تاکید ما بر یک پارچه شدن صنف از طریق برگزاری مجمع عمومی است که تشریفات قانونی رعایت شده باشد.

فرهاد توحیدی همچنین مطرح کرد: در مورد برخی از اصناف تازه تاسیس که در دوران تعطیلی خانه سینما تشکیل شدند و در وزارت ارشاد به ثبت رسیده‌اند اما عضو خانه سینما نیستند همچون مدیران آموزشگاه‌های سینمایی و جلوه‌های ویژه بصری، توافق ما بر این است که پیشنهاد عضویت‌شان در مجمع عمومی آینده خانه سینما بررسی شود.

ریاست سازمان سینمایی پیرامون انتقادات توحیدی فشرده بودن زمان برای اجرای بندها گفت: زمان هایی که برای هر یک از این مفاد در نظر گرفته شده بود بسیار فشرده بودند که این به دستور رئیس جمهور مبنی بر سرعت بخشی بازگشایی خانه سینما بازمی گردد.

پس از صحبت های جنجالی توحیدی و پاسخ شمقدری قلب خانه سینما با برگزاری جلسه میان جواد شمقدری و فرهاد توحیدی برای سومین بار تپید.

در این جلسه اختلافات موجود در مورد صنوف و همچنین نحوه اجرایی کردن بندهای نامه شمقدری مورد بحث قرار گرفت و توافقاتی حاصل شد. درست در همین روز بود که اخباری مبنی بر ابلاغ نامه تازه ای از سوی رئیس جمهور به جواد شمقدری منتشر شد و وی اعلام کرد که این نامه مربوط به روز گذشته است و فشردگی زمان به دلیل همین نامه رئیس جمهور مبنی بر تسریع کار بوده است. نتیجه این جلسه انتشار فراخوان برای برگزاری مجمع عمومی در تاریخ 6 مرداد ماه بود.

در مجمع عمومی که در سالن سیف الله داد واقع در خانه سینما برگزار می شود علاوه بر نظرسنجی درباره اساسنامه در مورد دو صنف مدیران آموزشگاهی و جلوه های ویژه بصری هم تصمیم گرفته می شود.

به نظر می رسد بسیاری از سینماگران و از جمله هیات مدیره خانه سینما ترجیح می دهند این روزها را در سکوت رسانه ای سپری کنند تا زمان موعود فرا رسیده و مجمع عمومی تشکیل شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری سینمای ایران