تبیان، دستیار زندگی
تربیت و فرزند پروری یکی از دشوارترین وظایف والدین است. گاهی والدین در تربیت فرزندان دچار یکسری اشتباهات رایج می شوند. در صورتی که این اشتباهات زیاد تکرار شود موجب مشکلات رفتاری و هیجانی در کودک می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آژیرهای تربیتی مخصوص والدین


والدین در تربیت فرزندان دچار یکسری اشتباهات رایج می شوند، آگاهی از این اشتباهات منجر میشود تا از انجام دادن آنها اجتناب کنند و فضای مناسب تربیتی را برای فرزند خود فراهم آورند.

اشتباهات رایج در تربیت فرزند

تربیت و فرزند پروری یکی از دشوارترین وظایف والدین است. گاهی والدین در تربیت فرزندان دچار یکسری اشتباهات رایج می شوند. در صورتی که این اشتباهات زیاد تکرار شود موجب مشکلات رفتاری و هیجانی در کودک می شود. آگاهی از این اشتباهات موجب می شود تا از آنها اجتناب کنید.

اشتباهات رایج در تربیت فرزندان

1- والدین رفتار خوب فرزند را تشویق نکنند.

2- والدین رفتار خوب فرزند را تنبیه کنند.

3- والدین رفتار بد فرزند را تشویق کنند.

4- والدین رفتار نامطلوب را تنبیه نکنند.

1- والدین رفتار خوب فرزند را تشویق نکنند:  زمانیکه  والدین به رفتار خوب کودک پاداش نمی دهند، یعنی در تحسین کردن رفتار خوب فرزند حساسیت به خرج نمی دهند و رفتارهای خوب آنها را نادیده می گیرند. دچار این اشتباه می شوند البته منظور تشویق مداوم هر گونه کارهای آنها نیست. بلکه توجه به رفتارهای خوب جدید آنها و توجه گاه گاهی شما به رفتارهای مناسب همیشگی آنهاست.

2 - والدین رفتار خوب فرزند را تنبیه کنند: گاهی والدین خسته  و بی حوصله هستند و با بی توجهی رفتار خوب فرزند خود را نادیده می گیرند، اینکار انگیزه فرزند، شما را از بین می برد. حتماً رفتاری که دوست دارید تکرار شود، تشویق کنید.

3- والدین رفتار بد فرزند را تشویق کنند:  گاهی فرزندتان با بدرفتاری ممکن است، امتیازی از شما بگیرید. یعنی با ناله و گریه آنچه را می خواهد، می تواند بدست آورد. این خطای والدین رایجترین عملی است که رفتار بد فرزند شما را تداوم می بخشد. وقتی رفتار اشتباه را تشویق می کنید، باعث ایجاد مشکلاتی برای خودتان و فرزندتان می شوید به این معنی که این رفتار در آینده بیشتر تکرار می شود. بعنوان مثال، کودک با ناله می خواهد دیرتر بخوابد. البته گاهی دیرتر خوابیدن ممکن است به مشکلات خواب، ترس کودکان، بدعادت کردن و عوامل دیگری باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

4 - والدین رفتار نامطلوب را تنبیه نکنند: تنبیه نکردن رفتارهای بد آنان ممکن است، موجب تکرار بیشتر آن شود. البته منظور از تنبیه، رفتارهای خشن نیست. بلکه تنبیه باید متناسب با رفتار باشد و هدف از آن، اصلاح رفتار و آگاهی بیشتر کودک نسبت به رفتار خود است.

با تلاش، کسب آگاهی و زمان گذاشتن، از بودن با فرزندتان لذت بیشتری ببرید و فضای شاد، آرام و توام با خوشبختی را برای خود و خانواده تان همواره سازید

علاوه بر رعایت نکته بالا روشهای دیگری وجود دارد تا شما، در امر تربیت فرزند خود موفق تر باشید:

در هنگام بیان دستورالعمل و خواسته های خود از فرزندتان، سعی کنید دستورالعمل ها را مودبانه و در عین حال قاطع بیان کنید. بیان خواسته و دستورالعمل های متعدد با یکدیگر مناسب نیست. اگر به کودک دستوالعمل های روشن و قاطع بدهید، بهتر با شما همراهی می کند.

همچنین سعی کنید الگوی مناسبی از خودتان برای آنان ارائه دهید تا تاثیر بهتری بر روی فرزند خود داشته باشید. هنگام صحبت و گفتگو با آنها، جملات منفی را کاهش دهید، بهتر است جملات مثبت و سازنده بیشتر باشد. در بیان انتظارات، سن فرزندتان را در نظر بگیرید.

در نهایت با تلاش، کسب آگاهی و زمان گذاشتن، از بودن با فرزندتان لذت بیشتری ببرید و فضای شاد، آرام و توام با خوشبختی را برای خود و خانواده تان همواره سازید.

زهرا خسروجردی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

تربیت طلایی داشته باشید

شایع‌ترین مشکلات پدران امروز

من دروغ می‌گم، تو دروغ نگو!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.