تبیان، دستیار زندگی
سازمان امنیت آمریکا ابرازهای تجزیه و تحلیل را در اختیار همکاران آلمانی خود گذاشته است تا بتواند اطلاعاتی را که به آلمان می‌ رسد را رصد کند. در میان اطلاعاتی که آلمان آنها را جاسوسی کرده است، اطلاعاتی از مناطق بحرانی در خاورمیانه نیز به چشم می خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسوایی جدید آمریکا!


سازمان امنیت آمریکا "ابرازهای تجزیه و تحلیل" را در اختیار همکاران آلمانی خود گذاشته است تا بتواند اطلاعاتی را که به آلمان می‌ رسد را رصد کند. در میان اطلاعاتی که آلمان آنها را جاسوسی کرده است، اطلاعاتی از مناطق بحرانی در خاورمیانه نیز به چشم می خورد.

امریکا

یک هفته ‌نامه آلمانی با انتشار گزیده مصاحبه‌ ای با مامور پیشین سازمان جاسوسی آمریکا از همکاری آلمان با آمریکا در جاسوسی ‌هایی که به تازگی افشا شده است، خبر داد.  سوال اصلی این مصاحبه این بود که، قدرت مقامات سازمان امنیت آمریکا چقدر است؟ این پرسشی است که هفته ‌نامه آلمانی‌"اشپیگل" تلاش کرده است به آن جواب دهد.

بنابر اظهارات "اداوارد اسنودن" مامور پیشین سازمان جاسوسی آمریکا که متن کامل آن در نسخه چاپی این هفته اشپیگل چاپ خواهد شد، همکاری میان سازمان امینت این کشور (NSA) با سازمان اطلاعات آلمان (BND) بسیار بیشتر از آن ‌چیزی است که گمان می ‌رفت. اسنودن در این مورد گفت که مقامات آمریکایی و آلمانی با هم همکاری کرده اند. البته آمریکایی‌ ها اینترنت را تحت نظارت داشته ‌اند و از آلمانی ‌ها هم جاسوسی کرده‌اند با این حال این موضوعی است که آلمانی ‌ها نمی‌ خواهند در این مورد چیزی بدانند. اما مسئله تازه این است که مسایل مربوط به امور خارجی شاخه‌ای بوده که آمریکایی‌ها در آن از کمک هم ‌پیمانان خود استفاده کرده ‌اند.

"اسنودن" در این مورد گفت که همکاری (با دیگر کشورها) اینطور برنامه ‌ریزی شده بود تا اطلاعات شخصی سیاستمداران مورد حمایت قرار گیرد اما در این مورد حریم اطلاعات شخصی مردم نقض می‌ شد. در این راستا شرکت‌های ارتباطاتی با شرکت امنیت ملی آمریکا همکاری کرده ‌اند و از افراد به طور عادی از پروفایل ‌های "فیس ‌بوک" و یا ایمیل‌ها جاسوسی شده است.

موضوع فقط گوش‌دادن به مکالمات تلفنی نیست بلکه همه ارتباطات تحت کنترل بوده‌اند. کافی بوده که شما در مکالمات سال‌های گذشته‌ تان یکی از کلمات خاصی که از نظر سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا زنگ خطر محسوب می‌شود را به کار برده‌ باشید، آن وقت به تهدید بالقوه از نظر این سازمان ‌ها تبدیل شده‌اید و آن وقت ارتباطاتتان بیشتر تحت نظر بوده‌است

سازمان امنیت آمریکا "ابرازهای تجزیه و تحلیل" را در اختیار همکاران آلمانی خود گذاشته است تا بتواند اطلاعاتی را که به آلمان می‌ رسد را رصد کند. در میان اطلاعاتی که آلمان آنها را جاسوسی کرده است، اطلاعاتی از مناطق بحرانی در خاورمیانه نیز به چشم می خورد. اشپیگل همچنین نوشته است که سازمان اطلاعات آلمان، این اطلاعات را از 5 منبع مختلف که در منابع اطلاعاتی در نزدیک مونیخ بررسی شده‌ اند، به دست آورده است. "گرهارد شیندلر" رئیس سازمان اطلاعات آلمان در جریان دیداری با اعضای کمیته کمیته امور اطلاعاتی پارلمان آلمان همکاری با آمریکا را تائید کرده است.

دفتر فدرال حمایت از قانون اساسی آلمان هم ‌اکنون در حال بررسی درباره دسترسی آمریکا به اطلاعات اینترنتی در آلمان است. با این حال "هانس گئورگ ماسن" رئیس دفتر این موسسه از تامین اطلاعات مورد نیز در این زمینه ابراز ناتوانی کرده است. وی گفت: "تا کنون ما هیچ اطلاعاتی درباره جاسوسی آمریکا از آلمان به دست نیاورده‌ ایم."  این مصاحبه را "یاکوب آپل‌ باوم" کارشناس رمزنگاری و "لاورا پویتراس" مستند‌ ساز با استفاده از ایمیل‌های رمزگذاری شده، پیش از اینکه اسنودن در سراسر جهان به عنوان یک افشا‌گر شناخته شود، انجام داده ‌اند.

امریکا، کیسپا

چندی پیش نیز نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را ارائه کرده‌ بوند که به سازمان ‌های اطلاعاتی این کشور اجازه می ‌دهد در صورت تمایل، به اطلاعات مشتریان و کاربران اینترنتی شرکت ‌های خصوصی دسترسی پیدا کنند. این قانون جدید Cyber Intelligence Sharing and Protection Act  که به اختصار CISPA نام دارد و پس از تصویب آن، نهادهای دولتی و شرکت‌ های خصوصی می‌ توانند با یکدیگر همکاری داشته و به مبادله اطلاعات با یکدیگر بپردازند. این طرح توسط دو نماینده پارلمان، "مایک راجرز" نماینده جمهوری ‌خواه کنگره و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و نیز "داچ روپرسپرگر" نماینده دموکرات‌ ها در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شده است.

در آخر باید توجه داشت که در دوره‌ای که همه مردم جهان ارتباطاتشان را از طریق تلفن، ایمیل، چت، شبکه‌های اجتماعی و اس‌ ام‌ اس دنبال می‌کنند، همه این شبکه‌های ارتباطی تحت کنترل و نظارت بوده‌است. موضوع فقط گوش‌دادن به مکالمات تلفنی نیست بلکه همه ارتباطات تحت کنترل بوده‌اند. کافی بوده که شما در مکالمات سال‌های گذشته‌ تان یکی از کلمات خاصی که از نظر سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا زنگ خطر محسوب می‌شود را به کار برده‌ باشید، آن وقت به تهدید بالقوه از نظر این سازمان ‌ها تبدیل شده‌اید و آن وقت ارتباطاتتان بیشتر تحت نظر بوده‌است.

سازمان اطلاعات آلمان، این اطلاعات را از 5 منبع مختلف که در منابع اطلاعاتی در نزدیک مونیخ بررسی شده‌ اند، به دست آورده است. "گرهارد شیندلر" رئیس سازمان اطلاعات آلمان در جریان دیداری با اعضای کمیته کمیته امور اطلاعاتی پارلمان آلمان همکاری با آمریکا را تائید کرده است

در این شرایط شما از یک فرصت اطلاعاتی به یک تهدید اطلاعاتی تبدیل شده‌اید. حالا دیگر لازم نیست نام کسی در فهرست پرواز ممنوع دولت آمریکا باشد تا تحت تعقیب خوانده شود. افراد تحت تعقیب از نظر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اکنون معنا و تعریف گسترده‌تری یافته ‌اند. مثلا اگر یک خبرنگار به‌خاطر حوزه مطالعاتی‌اش کتاب‌ هایی درباره موضوعی غیرمعمول از طریق اینترنت سفارش داده ‌باشد، مورد توجه دستگاه‌ های اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته‌ است. آنچه این رسوایی ها نشان داده، این است که اینترنت ممکن است یک پدیده جهانی باشد اما قبل از هرچیز پدیده‌ای آمریکایی است و بقیه دنیا مهمان این پدیده و مهمان آمریکا هستند و با استفاده از اینترنت تحت نظارت مدام و مستمر آمریکا بوده‌اند؛ پس مراقب باشید.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا / فتا / کشاورز نیوز