تبیان، دستیار زندگی
اکثر کشورهای جهان برای زایمان در قوانین خود مرخصی را در نظر گرفته‌اند تا والدین بتوانند فرصت کافی برای نگهداری از فرزندان خود را پس به دنیا آمدن‌شان داشته باشند. در ۱۶۴کشور جهان برای مادرها به خاطر تولد بچه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است و تنها ۴کشور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قانون مرخصی زایمان در کشورهای مختلف


اکثر کشورهای جهان برای زایمان در قوانین خود مرخصی را در نظر گرفته‌اند تا والدین بتوانند فرصت کافی برای نگهداری از فرزندان خود را پس به دنیا آمدن‌شان داشته باشند.
مرخصی زایمان، نوزاد

در 164کشور جهان برای مادرها به خاطر تولد بچه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است و تنها 4کشور لیبریا،گینه نو،سوازیلند و آمریکا هستند که در این رابطه قانون ملی ندارند. در آمریکا قانون ایالتی «مرخصی خانواده و پزشکی» است که در این زمینه اجرا می‌شود و به همین خاطر در ایالت‌های مختلف مدت و میزان حقوق پرداختی دوره مرخصی زایمان متفاوت است.

هر چند اکثر کشورهای جهان مرخصی زایمان را در نظر گرفته‌اند اما تفاوت‌های بسیاری میان آنها وجود دارد. طول دوره مرخصی و همچنین امکان استفاده پدر یا مادر از این مرخصی در مناطق مختلف جهان متفاوت است. براساس آخرین آمارها اما بیشتر کشورهای جهان اکنون 10تا 20هفته مرخصی همراه با حقوق زایمان را در نظر گرفته‌اند.

اروپایی‌های رکوردار

کشورهای اروپای مرکزی شناخته‌ترین کشورهای جهان درباره مرخصی زایمان هستند. در جمهوری چک و اسلواکی مادرها می‌توانند تحت شرایط خاص(دریافت حداقل حقوق پس از مدت در نظر گرفته شده در قانون) تا سه سال از مرخصی زایمان استفاده کنند. پدرها هم می‌توانند با توافق به جای مادرها از این مرخصی استفاده کرده و مراقب بچه‌ خود باشند اما معمولاً این مسئله اتفاق نمی‌افتد. در اسلواکی مدت استاندارد مرخصی زایمان 3سال است و دولت در 2سال اول تولد بچه ماهیانه 256یورو، هزینه حمایتی پرداخت می‌کند. بعد از این مدت مبلغ به 164/22یورو کاهش پیدا می‌کند. در اتریش هم مدل مشابهی پیاده می‌شود و مادرها می‌توانند بین یک تا سه سال مرخصی را انتخاب کنند.

در سوئد پدر و مادرها می‌توانند از 16ماه مرخصی زایمان همراه با حقوق استفاده کنند که هزینه آن بین دولت و کارفرما تقسیم می‌شود. برخی از احزاب این کشور در تلاش هستند که قانونی را به تصویب برسانند که این مدت مرخصی بین پدر و مادر به صورت مساوی تقسیم شود. در استونی مادرها می‌توانند از 18ماه مرخصی استفاده کنند و پدرها هم حق استفاده از این مدت را پس از ماه سوم تولد نوزاد را دارند. با وجود این مرخصی با حقوق تنها به یکی از والدین تعلق می‌گیرد.

در انگیس همه زنان می‌توانند از 52هفته مرخصی استفاده کنند که 39هفته آن همراه با حقوق است. در 6هفته اول دوره مرخصی 90درصد حقوق کامل پرداخت می‌شود و در مابقی مرخصی حقوقی به عنوان حداقل دستمزد برای پرداخت در نظر گرفته شده است. پدرها می‌توانند از 2هفته مرخصی استفاده کنند

در انگیس همه زنان می‌توانند از 52هفته مرخصی استفاده کنند که 39هفته آن همراه با حقوق است. در 6هفته اول دوره مرخصی 90درصد حقوق کامل پرداخت می‌شود و در مابقی مرخصی حقوقی به عنوان حداقل دستمزد برای پرداخت در نظر گرفته شده است. پدرها می‌توانند از 2هفته مرخصی استفاده کنند.

در بلغارستان مرخصی زایمان برای مادرها یک سال به همراه حقوق کامل و در سال دوم همراه با حداقل حقوق است. پدر یا پدربزرگ هم می‌توانند به جای مادر از این مرخصی استفاده کنند. مادرهای دانمارکی برای زایمان 52هفته مرخصی همراه با حقوق کامل دارند که پدر بچه می‌تواند 2هفته آن را استفاده کند. به  آلمانی‌ها 14هفته مرخصی زایمان با حقوق کامل و 12تا 14ماه مرخصی با 65درصد حقوق تعلق می‌گیرد. در مجارستان 24هفته مرخصی با حقوق کامل در نظر گرفته شده است. پدرها هم 5روز مرخصی برای تولد بچه دارند.

مرخصی زایمان

کانادا و افزایش چشمگیر مرخصی

در قاره آمریکا اوضاع و احوال متفاوتی بین کشورها وجود دارد. در سال 2000،کانادا شاهد افزایش چشمگیر مرخصی زایمان از 10هفته به 35هفته بود. این مدت مرخصی می‌تواند با توافق پدر و مادر بین آنها تقسیم شود. در آرژانتین 90روز مرخصی زایمان با حقوق کامل برای مادرها در نظر گرفته شده است و پدرها هم می‌توانند 2روز مرخصی داشته باشند. در برزیل این مدت 120روز است و به پدرها 5روز مرخصی داده می‌شود.

مادرهای ونزوئلایی 26هفته مرخصی زایمان با حقوق کامل دارند و پدر بچه هم می‌تواند از 2هفته مرخصی استفاده کند. در آمریکا همان‌طور که گفته شد در ایالت‌های مختلف مرخصی زایمان بین 6تا 12هفته متفاوت است که می‌تواند با بخشی از حقوق یا حتی بدون حقوق باشد. در کوبا مدت مرخصی زایمان برای مادرها 18هفته است.

در فرانسه نیز به مانند دیگر کشورهای اروپایی درباره این طرح ابتدا حمایت مالی خود از والدینی که بچه‌دار می‌شوند را به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ کرد تا بر اساس قوانین جدید خانواده‌های فرانسوی نسبت به بچه‌دار شدن خود در فرانسه هیچ ترسی درباره از دست دادن شغل خود به دلیل مرخصی طولانی یا مخارج فرزندان نداشته باشند.

بنا بر قوانین جدید، خانواده‌های فرانسوی تا سه سال می‌توانند با ضمانت اینکه به شغل خود برمی‌گردند، در کنار فرزند خود حضور داشته باشند؛ دولت به صورت سالانه از سه سالگی تا سنین تعیین شده نسبت به کمک هزینه‌های مالی فرزندان برای پیش دبستانی و همچنین دوران مدرسه و دانشگاه به خانواده‌ها تضمین قانونی می‌دهد. سبد کالا و همچنین کاهش اخذ مالیات و استفاده از امکانات دولتی برای فرزندان و خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود و دولت در صورت استخدام خدمتکار برای خانواده‌هایی که بچه‌دار شده‌اند، هزینه خدمتکار را تاحدی تقبل می‌کند.

در روسیه حمایت مالی از خانواده‌هایی که برای نخستین یا دومین و حتی سومین بار دارای فرزند می‌شوند را به دولت و نهادهای مسوول ابلاغ کرده است؛ بنا بر ابلاغ دولت روسیه، خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند از پرداخت مالیات تا سقف تعیین شده معاف می‌شوند و حمایت‌های مالی برای تربیت و رشد فرزندان نیز تا حدودی توسط سبدهای کالای حمایتی و همچنین به صورت نقدی به خانواده‌ها پرداخت می‌شود

در ژاپن بر اساس قانون کودومو تیت که در سال 2010 به وسیله حزب دموکراتیک این کشور اجرایی شد خانواده‌هایی که فرزند تا سن 15 سال دارند ماهانه تا 13 هزار ین کمک مالی دریافت می‌کنند؛ از سوی دیگر پدر و مادر یک به یک می‌توانند در صورت اخذ مرخصی با نصف حقوق خود تا سقف تعیین شده در مرخصی حضور داشته باشند و بدون هیچ تغییری به کار قبلی خود بازگردند.

در روسیه حمایت مالی از خانواده‌هایی که برای نخستین یا دومین و حتی سومین بار دارای فرزند می‌شوند را به دولت و نهادهای مسوول ابلاغ کرده است؛ بنا بر ابلاغ دولت روسیه، خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند از پرداخت مالیات تا سقف تعیین شده معاف می‌شوند و حمایت‌های مالی برای تربیت و رشد فرزندان نیز تا حدودی توسط سبدهای کالای حمایتی و همچنین به صورت نقدی به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

واما مرخصی در سایر کشورها

کشور

طرح تشویقی برای مادران

 طرح تشویقی برای پدران

استونی

18 ماه

مرخصی پس از ماه سوم تولد نوزاد

یمن

60 روز

ندارند.

کانادا

35هفته

مدت مرخصی تولد نوزادمی‌تواند با توافق پدر و مادر بین آنها تقسیم شود.

برزیل

120روز

5 روز

کوبا

18 هفته

ندارند.

برونئی

12 هفته با 50درصد حقوق

ندارند.

تونس

30 روز

یک روز

کنیا

2 ماه

2 هفته

ویتنام

4 تا 6 ماه با حقوق کامل

ندارند.

چین و کره جنوبی

90 روز با حقوق کامل

ندارند.

افغانستان

90 روز با حقوق کامل

ندارند.

اردن و کویت

70 روز مرخصی زایمان با حقوق کامل

ندارند.

آذربایجان

126 روز

ندارند.

عراق

62 روز

ندارند.

کویت

70 روز

ندارند.

لبنان

7 هفته

یک روز

بحرین و امارات

45 روز

ندارند.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش حقوق تبیان


منابع : 1-آخرین نیوز / 2- خبرگزاری مهر / 3- تسنیم نیوز