تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان صالح به مدیریت جناب آقای سیدمهدی صدرالحفاظی در بخش غرفه و مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان صالح

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان صالح به مدیریت جناب آقای سیدمهدی صدرالحفاظی در بخش غرفه و مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

عنوان پژوهش هیدروپونیک آقایان سعید ورزیده کار، امید مکری با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای محمد حسین یعقوبی،  می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان صالح

به گفته این پژوهشگران:

در این روش با حذف خاک، کشت و پروش، در محیط آب انجام می شود. از آن جا که نقش خاک برای گیاه به عنوان منبع تغذیه گیاه و محل نگه داری گیاه می باشد و از طرف دیگر محل رشد بسیاری از قارچ ها و بیماری های گیاهی می باشد لذا با حذف آن می توان از انتشار عوامل بیماری زا جلوگیری نمود. اما برای رفع نیاز گیاه به محل نگه داری از موادی مثل شن و ماسه، مواد غیر قابل جذب و یاهر بستری که فقط نقش نگه داری کننده ریشه و گیاه را داشته باشد استفاده کرد و برای تغذیه می توانیم مواد مورد نیاز هر گیاه را از طریق آب به آن گیاه برسانیم لذا برای اجرای صحیح این روش باید ابتدا منبعی به عنوان منبع تغذیه در نظر گرفت که در آن مواد ضروری برای رشد گیاه در آب حل شده و مقداری مواد ضد عفونی کننده به آن اضافه می کنیم تا از آلودگی ایجاد شده در محیط آب جلوگیری کند و با پمپ کردن محلول آماده شده و رساندن آن به ریشه بهتر و سریع تر گیاه اتفاق می افتد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

این روش سریع تولید گیاه در کشورهای پیشرفته است و بسیار مورد توجه قرار گرفت سهم زیادی از تولید محصولات گیاهی را به خود اختصاص داده است.

عنوان پژوهش آکوآپونیک آقایان سید علی موسوی، رضا توفیقی، امیر علی ملکی با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای محمد حسین یعقوبی، می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

تنها تفاوت این روش با سیستم هیدروپونیک در این است که در این روش تغذیه گیاه به وسیله ی پسماندهای ماهی انجام شده و به علت حذف مواد شیمایی ( تغذیه ای و ضد عفونی کننده محیط ) گیاه با مواد طبیعی رشد کرده و از طعم بهتری برخوردار می شود. البته در این روش باید از ماهیانی استفاده کرد که نسبت به تغییر شرایط مقاوم بوده و کمتر دچار بیماری می شوند زیرا استفاده از داروها و مواد ضد عفونی کننده ماهی ها خود باعث بروز اشکالاتی در پروژه می شود و می تواند حتی به گیاه نیز آسیب برساند.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان صالح

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

کشت سالم بدون حضور مواد شیمایی، بهره وری بالا، کشت توام ماهی و گیاه

عنوان پژوهش بالن آقای راهنورد با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای سید محسن مۆمنی، می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

پرواز از قدیمی ترین آرزوهای بشر به شمار می آید و بالن از قدیمی ترین وسایل پرواز می باشد. اساس حرکت و پرواز با این روش مبتنی بر سبک شدن و کاهش وزن است به صورتی که به وسیله باد گرم، گازهای سبک ایجاد کرد. در حال حاضر از انواع بالن های شخصی، تحقیقاتی، هواشناسی، اکتشافی و ورزشی استفاده می شود که هر کدام در جایگاه خود بسیار با اهیمت می باشند. در این نوع سعی شده با استفاده از گازهای سبک بدون استفاده از مشعل برای گرم کردن هوا بر نیروی وزن غلبه کنیم. از این روش در ساخت بالن های تحقیقاتی و هواشناسی استفاده می شود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

حرکت و توسعه فن غلبه بر جاذبه

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی