تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم میسون معظمی گودرزی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فریبا نوروزی، کفش مولد انرژی می باشد. با قرار دادن یک اهرم در زیر این کفش می توان انرژی حرکتی ایجاد شده هنگام راه رفتن را ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شهید مفتح

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان شهید مفتح به مدیریت سرکار خانم مهری زراعت کار در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

عنوان پژوهش کفش مولد انرژی، خانم میسون معظمی گودرزی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فریبا نوروزی،  می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شهید مفتح

به گفته این پژوهشگر:

با قرار دادن یک اهرم در زیر این کفش می توان انرژی حرکتی ایجاد شده هنگام راه رفتن را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. به این صورت که این اهرم در هنگام راه رفتن باعث گردش آهنربا به دور سیم پیچ داخل کفش می چرخد و قطب مثبت و منفی را قطع می نماید و الکترون منفی و الکترون مثبت که همان انرژی الکتریکی تولید شده می باشد را تولید نماید.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

1- استفاده از الکتریسیته تولید شده توسط این کفش در شارژ گوشی موبایل و باتری های قابل شارژ و لپ تاپ

2- کار گذاشتن چراغ قوه در نوک کفش و یا ایجاد LED چراغ های کوچکی در بدنه ی کفش که با روشن شدن آن ها کمک به مشخص شدن اشخاص و دوچرخه سوارانی که در تاریکی حرکت می کنند باعث کاهش تصادفات در شب شد.

3- استفاده موتور سواری که به دلیلی وسیله ی نقلیه اش در شب از روشنایی برخوردار نیست.

4- استفاده از چراغ قوه های این کفش به روشن شدن مسیر حرکت افراد در تاریکی کمک کرده و می توان از انرژی نورانی آن در نبودن برق استفاده کرد.

5- استفاده کوهنوردان از الکتریسیته و نور این کفش.

6- تعبیه شوکر در ابتدای این کفش جهت استفاده نیروی انتظامی و امنیتی تأمین الکتریسیته شوکر نصب شده روی کفش

7- استفاده و تولید انرژی پاک

عنوان پژوهش غنی سازی ماست با روغن ماهی، خانم سارا غفاری، لیلا هنرمند با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم لیلا هنرمند، می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شهید مفتح

به گفته این پژوهشگران :

ویتامین D موجب افزایش جذب کلسیم و فسفور در روده و در رشد استخوان ها نقش موثر دارد و یکی از منابع ویتامین D روغن ماهی است که به دلیل بو و طعام نامطبوع آن اغلب کودکان تمایلی به خوردن آن ندارند این در حالی است که ماست مورد توجه اغلب کودکان و سالمندان می باشد.

سطح پایین ویتامین D در سالمندان دلیل عمده ی ناتوانی عضلات آن ها می باشد اما سالمندان ماست را به دلیل غنی بودن از مواد غذایی و هضم آسان تهیه تسهیل کنندگی در هضم مواد غذایی بیشتر مصرف می کنند.

پژوهش گران معتقدند مصرف ویتامین ویتامین D روغن ماهی نه تنها باعث پیشگیری از بیماری MS می شود بلکه علایم آن را هم تخفیف می دهد. در این طرح از مایعات حفره ی شکمی ماهی کپور کارگاه های پرورش ماهی جهت تهیه روغن ماهی استفاده شد.

سپس روغن ماهی استخراج شده در فرآیند تولید ماست مورد استفاده قرار گرفت و بدین ترتیب ماست حاصل با روغن ماهی غنی سازی شد. آنالیز های مربوط به بو و طعم و رنگ این ماست نشان داد که تفاوتی با ماست های معمولی ندارد. و سازگاری آن نیز مشابه ماست های معمولی است از آن جا که در تهیه ی این ماست از شیر کم چرب استفاده شده است آنالیز چربی ها مقدار چربی را در حد استاندارد ماست های معمولی مورد تایید قرار می دهد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

کاربرد و اهداف طرح:

1- در صنایع غذایی به منظور تولید لبنیاتی با کیفیت بالاتر

2- ماست غنی شده جهت مصارف داخلی و صادرات به سایر کشور ها کاربرد اقتصادی دارو

3- ارتقای بهداشت و سلامت جامعه به ویژه کودکان

4- کاربرد نمودن ماهی هایی که به دلیل روغن بالا عطر و طعم نامناسب داشته و فرش کمتری دارند.

5- اشتغال زایی در مراکز پرورش ماهی

6- تولید کم هزینه ی روغنی در مراکز پرورش ماهی

عنوان پژوهش آوری زباله ها و پسماندهای داخل سینگ ظرفشویی و دستشویی بدون تماس دست جمع  خانم حیدری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فریبا نوروزی، می باشد.

عنوان پژوهش انرژی الکتریسیته به وسیله موانع  و سرعتگیر و  کلاه ایمنی هوشمند تولید خانم ها مهدیه کریمی، نرگس کریمی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فریبا نوروزی، می باشد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی