تبیان، دستیار زندگی
همیشه خرید و فروش در ماه مبارک رمضان با ایام دیگر سال تفاوت عمده داشته و دارد. در ماه مهمانی‌ خدا، بازار مهمانی رفتن و مهمانی دادن داغ می‌شود و همین امر موجب می‌شود تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش یابد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از بازار رمضان چه خبر؟


همیشه خرید و فروش در ماه مبارک رمضان با ایام دیگر سال تفاوت عمده داشته و دارد. در ماه مهمانی‌ خدا، بازار مهمانی رفتن و مهمانی دادن داغ می‌شود و همین امر موجب می‌شود تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش یابد.
ماه رمضان

متاسفانه برخی‌ها این ماه را ماه کاسبی می‌دانند و به قصد سوءاستفاده از موقعیت "افزایش تقاضا" اقدام به افزایش قیمت در آستانه ماه مبارک می‌کنند. در مطلب پیش رو اخبار نرخ‌های برخی اقلام در ماه مبارک را بررسی و تحلیل می‌کنیم و امیدواریم هیچ فروشنده‌ای کالایی را گران‌تر از نرخ‌های مصوب و اعلام شده‌ای که در این گزارش می‌خوانید، نفروشد.  توصیه می‌کنیم این مطلب را بعد از اذان مغرب و عشا و افطار بخوانید چون برخی روزه‌داران امکان دارد  با دیدن نام زولبیا و بامیه و آش و حلیم و کباب صدای اعتراض معده گرسنه مبارکشان در بیاید!

لبنیات گران شد تغییرات در نرخ لبنیات و شیر همه را غافلگیر کرد چراکه این افزایش قیمت غیرقانونی بود. طبق قانون نباید هیچ قیمتی تا پایان تیرماه تغییر می‌کرد اما ستاد تنظیم بازار زحمت کشید و شیر را گران کرد.رضا باکری درباره دلیل افزایش قیمت شیر گفت: ستاد تنظیم بازار مصوبه جدید افزایش قیمت شیر را اعلام کرد که بر اساس آن شیر خام با 15.6درصد افزایش به قیمت 1190 تومان و فرآورده‌های لبنی نیز 15 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: این افزایش قیمت در پی ارائه گزارش حسابرسان قوه قضائیه انجام شده است که شیر خام که پیش از این به قیمت 960 تومان درب کارخانه تحویل می‌شد به 1110 تومان تحویل کارخانه‌ها تغییر کرد.دو روز پیش شرکت دامداران شیر بطری را با 300 تومان افزایش 2150 تومان عرضه کرد.

در جلسه اخیر تنظیم بازار مقرر شد که معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور 50 هزار تن روغن و شکر توزیع کند که این موضوع باعث شد قیمت مصوب زولبیا و بامیه به کیلویی 7000 هزار تومان کاهش یابد

آش و حلیم و کباب: اتحادیه فروشندگان آش، حلیم و کباب اولین اتحادیه‌ای بود که قیمت‌ها را اعلام کرد. نرخ آش و حلیم و کباب نسبت به سال گذشته حداقل 40 درصد افزایش داشته است. رییس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب گفته در ماه مبارک رمضان که عرضه و تقاضا برای حلیم افزایش می‌یابد، فعالیت‌های داخل صنفی نیز افزایش می‌یابد. از این‌رو واحد‌های غیرمجاز که کبابی نیستند و تخصصی در پخت حلیم ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند به پخت و پخش حلیم روی می‌آورند. پخت این نوع حلیم در حاشیه‌ تهران بدون رعایت هیچ بهداشتی صورت می‌گیرد و با قیمتی بسیار ارزان در تهران پخش می‌شود که در سال گذشته به دلیل مصرف این نوع حلیم بسیاری از مردم دچار بیماری شدند.

کالا

واحد

قیمت (تومان)

هرکیلو حلیم درجه یک

کیلو

7000

آش شله‌قلمکار

کیلو

6000

آش رشته

کیلو

5000

شله‌زرد

کیلو

7000

حلوا

کیلو

6000

کباب کوبیده با گوشت گوسفندی

سیخ

3500

جوجه کباب 300 گرمی

سیخ

9000

جنچه و برگ 200 گرمی

سیخ

15000

کباب بختیاری

سیخ

8000

کباب قفقازی

سیخ

9000

مرغ بر سر سفره روزه‌داران : اگر در ماه رمضان مرغ زیاد خوردید تعجب نکنید چون مرغ از معدود کالاهایی است که چندان گران نشد و حتی به بهترین نحو توزیع شد.نمایشگاه‌های ضیافت، مراکز توزیع مرغ و حتی فروشگاه‌های سیار در تهران تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. توزیع مرغ از هفته گذشته با قیمت تنظیم بازار در درب سردخانه در هر کیلوگرم 4600 تومان آغاز شد. قبلا بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مرغ منجمد که کیلویی 4800 تومان عرضه می شد با 200 تومان کاهش در هر کیلوگرم در درب سردخانه 4600 تومان عرضه می شود. ذخایر مرغ در کشور بیش از 90 هزار تن است و چنین ذخایری بی سابقه بوده است. به همین علت است که هم اکنون نرخ مرغ بین 5000 تا 5300 تومان است. اگر گران‌تر از این مبلغ می‌خرید بدانید که از یک گران‌فروش خرید کرده‌اید.

نرخ مصوب انواع مرغ

نام محصول

نرخ مصوب کیلوگرم به تومان

ران مرغ بدون پوست، دنبالچه، چربی و سرساق

8100

مغز ران با پوست

9300

مغز ران بدون پوست

9900

بال کبابی زعفرانی - بدون نوک بال

6000

بازوی کبابی زعفرانی

6900

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

6400

مخلوط بال و بازو کبابی زعفرانی

6400

مرغ خرد شده 4 تا 8 تکه بدون دنبالچه، شش، گردن و بال

6900

فیله مرغ زعفرانی

14250

گردن مرغ بدون پوست

3000

شنیسل بدون آرد

12000

جوجه چینی ( شنیسل فیله)

12300

پاچینی 10 عددی مرغ

7500

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازوی ساده

13200

جوجه کباب با استخوان ساده

9300

مرغ کنتاکی

7500

دل مرغ پاک کرده

7100

جگر مرغ

4600

سنگدان مرغ

5000

زولبیا و بامیه

داستان زولبیا و بامیه 7000 تومانی

هر ساله با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان تقاضا برای زولبیا و بامیه که شیرینی مخصوص ماه رمضان است افزایش می‌یابد. قیمت زولبیا و بامیه بنا بر افزایش عرضه و تقاضا در ماه رمضان دچار تغییر می‌شود از این رو مسوولان امر برای رعایت حق مصرف کننده و تولید کننده چند روز قبل از آغاز ماه رمضان برای این نوع شیرینی قیمت مصوبی تعیین می‌کنند.در سال‌جاری بعد از چند روز کش‌و‌قوس بر سر به نتیجه رسیدن به یک قیمت واحد، روز گذشته قیمت مصوب هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک 7000 تومان و درجه دو آن کیلویی 6500 تومان قیمت گذاری شد و این در حالی بود که سال گذشته قیمت مصوب آن کیلویی 4500 تومان بوده است.

قیمت زولبیا و بامیه به مانند دیگر اقلام شیرینی وابسته به قیمت و حجم توزیعی شکر و روغن دارد، از این رو بنابر افزایش قیمت و کاهش حجم شکر و روغن کمیسیون فنی تعیین نرخ زولبیا و بامیه قیمت اولیه خود برای شیرینی را به مسوولان تصویب کننده کیلویی 8100 تومان اعلام کرده بودند که در بررسی‌های به عمل آمده این قیمت رد و به قیمت کمتری در حدود 7500 تومان رسیده بودند.

اما در جلسه اخیر تنظیم بازار مقرر شد که معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور 50 هزار تن روغن و شکر توزیع کند که این موضوع باعث شد قیمت مصوب زولبیا و بامیه به کیلویی 7000 هزار تومان کاهش یابد.از دیگر اقلام این نوع شیرینی می توان به گوش‌فیل اشاره کرد که به گفته رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان قیمت آن به صورت توافقی است.

در ماه مبارک رمضان که عرضه و تقاضا برای حلیم افزایش می‌یابد، فعالیت‌های داخل صنفی نیز افزایش می‌یابد. از این‌رو واحد‌های غیرمجاز که کبابی نیستند و تخصصی در پخت حلیم ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند به پخت و پخش حلیم روی می‌آورند

جزئیات افزایش قیمت 11 گروه کالایی

بانک مرکزی افزایش قیمت خرده فروشی 11 گروه کالایی شامل 41 قلم مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 14 تیرماه جاری یعنی 5 روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان را اعلام کرد که بر اساس آن بهای لبنیات 40.7 درصد، تخم مرغ 59.7 درصد، برنج 64.2 درصد، حبوب 111.1 درصد، میوه های تازه 18.3 درصد، سبزی های تازه 84.4 درصد، گوشت قرمز 55.6 درصد، گوشت مرغ11.9 درصد، قند و شکر 41.2 درصد، چای 100.8 درصد و روغن نباتی 58.2 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است.

مرغ

بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 1392/4/14را اعلام کرد که بر اساس این گزارش در گروه لبنیات بهای ماست غیر پاستوریزه افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.بهای تخم مرغ کاهش یافت و شانه ای 69000 الی 93000 ریال فروش می رفت. در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو اندکی افزایش یافت. در گروه حبوب، بهای لوبیا چیتی کاهش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش یافت.در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می گردید. میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه بهای خربزه افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در گروه سبزی های تازه بهای کدوسبز و سبزی های برگی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت.در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و قیمت گوشت مرغ کاهش جزئی داشت. همچنین بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان