تبیان، دستیار زندگی
بی تردید مسئله فلسطین از مهم ترین مسائل جهان اسلام در این مرحله از تاریخ است. آنچه در فلسطین می گذرد منبع درد عمیق همه مسلمانان جهان و سرچشمه جوشش عاطفی بی مرز همه انسان های آزاده است .آزاد سازی قدس با وجود تفاوت موقعیت های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلسطین؛ پاره تن اسلام


بی تردید مسئله فلسطین از مهم ترین مسائل جهان اسلام در این مرحله از تاریخ است. آنچه در فلسطین می گذرد منبع درد عمیق همه مسلمانان جهان و سرچشمه جوشش عاطفی بی مرز همه انسان های آزاده است .آزاد سازی قدس با وجود تفاوت موقعیت های جغرافیایی و فکری و به رغم تفاوت های زبانی و نژادی همواره رؤیای مشترک یک میلیارد مسلمان بوده است. فلسطین جایگاه مقدسی در بین ادیان دارد بخصوص در تاریخ اسلام که بیت المقدس محل معراج پیامبر بوده و خداوند این سرزمین مقدس را محترم شمرده است. از دیدگاه قرآن کریم و احادیث نبوی و همچنین در تاریخ اسلام، فلسطین و بیت المقدس جایگاه بارز و اهمیت ویژه‌ای داشته است اهتمام وتوجه قرآن کریم به این سرزمین مقدس به سال های متمادی پیش از ورود اسلام به این سرزمین باز می‌گردد.

آزاد سازی قدس با وجود تفاوت موقعیت های جغرافیایی و فکری و به رغم تفاوت های زبانی و نژادی همواره رؤیای مشترک یک میلیارد مسلمان بوده است.

در نخستین روزهای بعثت و در مرحله استضعاف و سرکوب نهضت نو پای اسلام، پیامبر اکرم در حالی که مورد آزار و استهزاء مردم طائف قرار داشت و هیچ کس دعوت او را نمی‌پذیرفت، آنگاه که آثار غم و اندوه بر چهره مبارک حضرت محمد مصطفی(ص) ظاهر شد بر خداوند سزاوار بود که از حبیب خود احترام و تجلیل به عمل آورد و بدین سبب در یک سفر معجزه آسا او را به سرزمین فلسطین و بیت المقدس فرا خواند تا از خلال این عروج بی نظیر و این پیوند اعجازی میان مکه و بیت المقدس، مسجدالحرام و مسجدالاقصی جهانی بودن اسلام را نشان دهد.

سفر پیامبراکرم به شهر طائف با شکست همراه بود ولی معراج حضرت رسول در یک شب تاریخی به وی قدرت و عظمت و اوجی بخشید که هیچ انسانی پیش از ایشان بدان دست نیافته بود. مسیر ملکوتی پیامبر اسلام در شب (اسری) و معراج به سوی بیت المقدس انگیزه های مسلمانان صدر اسلام را برای حرکت به سوی سرزمین مبارک فلسطین نیرومند ساخت وازآن تاریخ تا به امروز که چهارده قرن می گذرد روز به روز این انگیزه و این مشروعیت نیرومندتر و متعالی‌تر شده است.

فلسطین جایگاهی مقدس در بین ادیان دارد بخصوص در تاریخ اسلام که بیت المقدس محل معراج پیامبر بوده و خداوند این سرزمین مقدس را محترم شمرده است.

در این شب جهانی بودن دین پیامبر اعظم که حتی کودکان طائف پاهای او را زخمی می‌ساختند تثبیت و تأیید شد. در این شب بود که وحدت ادیان آسمانی و مکتب های الهی استوار شد. بنابراین بیهوده نیست که اسلام از سال های نخستین بعثت بلکه قبل از تأسیس دولت اسلامی در مدینه به سرزمین فلسطین و بیت المقدس با چنین ویژگی خاصی می نگرد .

آیات بسیاری در قرآن مجید درباره مبارک بودن سرزمین فلسطین نازل شده است:

1. پاک است كسی که بنده اش را از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی که پیرامونش را برکت بخشده ایم ،سیر داد، تا به او نمو نه هایی از آیات خویش نشان دهیم ،اوست که شنوا و بیناست است. (سوره اسراء آیه 1)

2. و او - لوط - را رهانیدیم وبه سرزمینی رساندیم که برای همگان برکتش بخشیده بودیم. (سوره انبیاء آیه 71)

3. و برای سلیمان باد تند رو را [تسخیرکردیم ] که به فرمان او به سرزمینی که در آن برکت داده ایم روان می شد و به هر چیز داناییم.( سوره انبیاء آیه 81)

4. ای قوم من وارد سرزمین مقدسی شوید که خداوند برایتان مقرر داشته است و پشت مکنید که زیانکار خواهید شد. (سوره مائده آیه 21)

در مورد برکات و ویژگی سرزمین فلسطین در احادیث و روایات نبوی مطالب بسیاری نقل شده است عایشه از پیامبر نقل می‌کند :

مکه شهر بزرگی است که خداوند هزار سال قبل از خلق زمین به آن عظمت داد و آن را محترم شمرد و سپس آن را به مدینه و مدینه را به بیت المقدس پیوند داد و سپس زمین را آفرید.

چهارده قرن پیش که اسلام در جزیره العرب ظهور کرد مسلمانان با برتری جویی بنی اسرائیل مواجه شدند. پیامبر اکرم و پیروان اسلام توانستند در برابر قدرت های برتر زمان خویش پیروزی های بزرگی به دست آوردند و دولت متمدن اسلامی را در جزیره العرب تأسیس کردند و طولی نکشید که مسلمانان برای نخستین بار وارد مسجدالقصی شدند . اما پس از گذشت چهارده قرن ازظهور اسلام به دلیل نفوذ کشور های استعمار گر از قبیل انگلستان،آلمان وفرانسه، تفرقه در میان کشورهای عربی - اسلامی ایجاد شد وگسترش یافت و صهیونیست با یاری استعمار انگلستان بخشی از خاک مسلمین را به اشغال در آورد و این چنین سرزمین فلسطین سالهاست كه در اشغال وظلم صهیونیست ها باقی مانده‌است.

البته نصرت و پیروزی الهی در صورتی تحقق می یابد ،که مسلمانان بتوانند به دور از تفرقه ها و اختلافات بر مشترکات بسیاری که بایکدیگر دارند تاکید ورزند و آنگاه از خداوند یاری طلبند. در این صورت پیروزی قطعی را نصیب خود می سازند و شکست وننگ و رسوایی را نصیب صهسونیست‌ها می‌کنند و می توانند مانند بار نخست، پیروزمندانه وارد بیت المقدس شوند ودر مسجد الاقصی نماز گذارند .

مسئله مهمی که در اندیشه امام خمینی و عملکرد حرکت اسلامی در ایران قابل تأمل است موضع گیری ایشان در قبال مسئله فلسطین است.امام خمینی با شناخت ماهیت و نقش استعمار و چالش معاصر غرب علیه اسلام و تهاجم فرهنگی دریافتند که اسرائیل نمایش واقعی این چالش است. به همین منظور مسلمانان جهان را به مقابله با این چالش دعوت کردند و برای همبستگی و وحدت کلمه مسلمانان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز جهانی قدس اعمال کردند.


پیام امام خمینی به مسلمانان جهان در روز جهانی قدس

زمان : 16 مرداد 1358 - 13 رمضان 1399

مکان : قم

موضوع : انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس

مخاطب : مسلمین ایران و جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است ، و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی ، خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند . من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این قاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، می توانند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند و از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم .

والسلام علیکیم و رحمه الله و برکاته

روح الله الموسوی الخمینی

منابع :

کتاب جهان اسلامی امام خمینی شیعه و سنی مسئله فلسطین - تألیف شهید دکتر فتحی شقاقی – ترجمه سید هادی خسروشاهی – انتشارات اطلاعات – تهران 1375

قرآن کریم

صحیفه نور مجموعه بیانات و احکام امام خمینی (ره)

تدوین: فاطمه سید حسین تهرانی


برای اطلاعات بیشتر می‌‌توانید به مقالات زیر مراجعه كنید:

این درد را درمان كجاست؟

قدس در گذر زمان

سالروز آغاز انتفاضه اول ملت فلسطین

نگاهی عمیق تر به پدیده انتفاضه الاقصی