تبیان، دستیار زندگی
گاهی اوقات بین «بله» گفتن و رفتن به زیر یک سقف، از چند ماه تا چند سال فاصله است. اگر شما نیز در این روزها به سر می‌برید، باید با صبر و تدبیر این دوران را به خوبی طی کنید. یک مقدمه‌ی خوب شما را برای یک متن دلپذیر آماده می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعامل با خانواده همسر در دوران عقد


گاهی اوقات بین «بله» گفتن و رفتن به زیر یک سقف، از چند ماه تا چند سال فاصله است. اگر شما نیز در این روزها به سر می‌برید، باید با صبر و تدبیر این دوران را به خوبی طی کنید. یک مقدمه‌ی خوب شما را برای یک متن دلپذیر آماده می‌کند.

تعامل با خانواده همسر در دوران عقد

دوران عقد هرچند می‌تواند یکی از مراحل زیبای زندگی باشد، اما اگر دانسته و آگاهانه قدم برندارید و از همان ابتدا راهکارهای لازم را به‌کار نبرید، بدان معنی است که خشت اول را کج گذاشته‌اید.

شما بعد ازدواج، نقش عروس یک خانواده، همسر برادر، جاری، باجناق، زن دایی، شوهر عمه و ... را نیز می‌پذیرید که برای موفقیت در نقش اصلی‌تان، باید از عهده‌ی تک‌تک این‌ها به خوبی برآیید. سیاست خارجی خانواده‌ی دو نفره‌ی شما، مهم‌ترین چیزی است که در قدم اول باید بیاموزید. هرچند داشتن ارتباط صمیمانه بر پایه‌ی صداقت و تفاهم بین‌ زن و شوهر بسیار اهمیت دارد، اما اگر نتوانید روابط‌تان را با خانواده‌ی یکدیگر به صورت صحیح پایه‌ریزی کنید‌، ممکن است ارتباط بین خودتان نیز آسیب ببیند.

در دوران عقد هر کدام از شما هنوز در کنار خانواده‌ی خود زندگی می‌کنید‌، بنابراین تحت‌تأثیر حرف‌ها و اعتقادات آن‌ها قرار دارید و اگر مشکلی برای‌تان ایجاد شود و ناراحت باشید‌، آن‌ها خیلی زود می‌فهمند و ممکن است به خاطر علاقه‌ای که به شما دارند گمان کنند‌، تقصیر طرف مقابل است. پس در قدم اول سعی کنید، اختلافات بین خودتان را که به دلیل آشنایی تازه‌ی شما با هم، طبیعی است را به خانواده‌تان انتقال ندهید. آرزوی هر پدر و مادری خوشبختی فرزندش است. اجازه دهید که آن‌ها احساس کنند شما در کنار هم خوشبخت هستید. اگر از هم دلگیرید و به اصطلاح قهر کرده‌اید‌، مقابل والدین‌تان آبروداری کرده و رفتار عادی از خود نشان دهید. سخت است، اما تلاش‌تان را بکنید. از همین حالا تمرین کنید تا خانه‌تان شیشه‌ای نباشد. حریم دو نفره‌ی شما حتی قبل از رفتن به زیر سقف مشترک بسیار مهم است.

شما به عنوان عروس یا داماد جدید یک خانواده، نیاز به زمان و خلق موقعیت‌های مناسب دارید تا محبت‌تان را به نزدیکان همسرتان ثابت کرده و اصطلاحاً در دل آن‌ها جا باز کنید. هیچ فرصتی را از دست ندهید. یادتان باشد احترام، رمز ورود به قلب بزرگ‌تر‌ها است. هروقت برای دیدن همسرتان به خانه‌ی او می‌روید‌، به پدر و مادرش احترام بگذارید و آن‌ها را با القاب صمیمی و مۆدبانه خطاب کنید. اگر تازه عروس هستید، می‌توانید یکی دوبار اول که به منزل همسرتان می‌روید، مثل مهمان رفتار نمایید، اما سعی‌تان این باشد که هر چه زودتر چون دختر خانواده به مادر همسرتان کمک کنید و به این بهانه سلیقه و کد‌بانو‌گری خود را نیز نشان دهید. خواهر همسر و جاری شما از افرادی هستند که باید راه مناسبی برای دوستی با آن‌ها پیدا کنید. اگر تازه داماد هستید و برای دیدن همسرتان به منزل پدری او می‌روید‌، مراقب آداب و رسوم آن‌ها باشید. برخی خانواده‌ها رسم ندارند که داماد در منزل‌شان بماند، حتی دوست ندارند که دخترشان تا دیر وقت با همسر عقد کرده‌ی خود بیرون باشد. هر چند سخت است، اما احترام بگذارید و تلاش نمایید با برادرزن و باجناق‌تان ارتباط دوستانه برقرار کنید.

شما به عنوان عروس یا داماد جدید یک خانواده، نیاز به زمان و خلق موقعیت‌های مناسب دارید تا محبت‌تان را به نزدیکان همسرتان ثابت کرده و اصطلاحاً در دل آن‌ها جا باز کنید. هیچ فرصتی را از دست ندهید. یادتان باشد احترام، رمز ورود به قلب بزرگ‌تر‌ها است

صمیمیت و ارتباط دوستانه بسیار مهم و خوب است، ولی هیچ‌کدام‌تان در این مورد زیاده‌روی نکنید. اگر شما با خواهرتان شوخی نمایید و در این بین حرفی زده شود که به یکی از شما بر بخورد یا حتی دعوای‌تان هم بشود، حل و فصلش کرده و فراموش می‌کنید، اما اگر خواهر شوهرتان به شوخی حرفی بزند که به مذاق شما خوش نیاید، به این راحتی‌ها فراموش نخواهد شد.

به خاطر داشته باشید که وقتی با خانواده‌ی همسرتان رو به رو می‌شوید‌، تفاوت‌های فرهنگی را شاهد خواهید بود، ولی به جای جستجوی نکات منفی آن‌ها به دنبال شباهت‌ها و وفق دادن خود با تفاوت‌ها باشید. ممکن است هفته‌ای چند بار یکدیگر را ببینید‌، بدترین رفتار این است که به دنبال عیب‌های آن‌ها باشید. امام علی (ع) می‌فرمایند: «عیب‌جو نباشید و هر چیزی را با دیده‌ی منفی ننگرید.» همچنین در مهمانی‌های خانوادگی و رفت و آمدها به همسرتان در مقابل خانواده‌ی خود و او احترام بگذارید تا دیگران نیز بدانند چگونه رفتار کنند. یادتان باشد شکل‌گیری و قوت هر رابطه نیاز به زمان دارد‌، پس برای صمیمیت عجله نکنید و گام به گام پیش بروید. فردا برای شماست به شرطی که امروز درست اندیشه کنید.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از باشگاه همسران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.