تبیان، دستیار زندگی
نرگس آبیار از انتشار یک مجموعه داستان برای کودکان و نوجوانان از سوی انتشارات سوره مهر خبر داد که یکی از این داستان‌ها، «درختی که سیگار برگ می‌کشید» نام دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درختی که سیگار برگ می‌کشد


نرگس آبیار از انتشار یک مجموعه داستان برای کودکان و نوجوانان از سوی انتشارات سوره مهر خبر داد که یکی از این داستان‌ها، «درختی که سیگار برگ می‌کشید» نام دارد.

درختی که سیگار برگ می‌کشد

نرگس آبیار در این باره گفت: درختی که سیگار برگ می‌کشید»، «داستان پرنده پران»، «آرزوی یک درخت زبان بسته» و «ابر شندرپندری» عنوان یک مجموعه داستان 4 جلدی با بن‌مایه معرفت‌شناختی است که به همت انتشارات سوره مهر در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

«شکفتن در هامون» یک رمان با موضوع دفاع مقدس است که به همت نشر شاد منتشر شده؛ همچنین انتشارات سفیر اردهال، مجموعه «هزارویکشب» را از نرگس آبیار منتشر کرده؛ آبیار با اشاره به این‌که داستان‌های هزار و یکشب، قابلیت بسیار برای بازنویسی و بازآفرینی دارند، گفت: قرار بود کل قصه‌های هزارویکشب برای نوجوانان بازآفرینی شود، اما تنها 6 جلد از این مجموعه منتشر شد؛ چرا که ناشر آن از عهده مخارج انتشار برنیامد و از ادامه کار، صرف نظر کرد.

آبیار در پاسخ به این‌ پرسش كه چرا مضمون كتاب‌هایش تازه نیست و بارها به آن پرداخته شده، بیان کرد: ما هیچ مضمون تازه‌ای در این دنیا نداریم، اگرچه ذهن بشر، پیوسته در حال خلق و آفرینش است و حتی اگر موضوعات در طول تاریخ یكسان باشند، نوع روایتگری ما متفاوت است، برای مثال در داستان «دو 5» اگرچه مفهوم، كهنه است و بارها به آن پرداخته شده اما او مرگ شكوهمندی را انتخاب می‌كند كه مقدمه یك زندگی دوباره است.

نگارش "شیار 143" در ژانر دفاع مقدس

آبیار همچنین درباره سرنوشت فیلم "اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند" که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به عنوان نخستین تجربه بلند سینمایی وی به نمایش درآمد، گفت: پس از اینکه در جریان واکنش‌های مخاطب در جشنواره فجر قرار گرفتم، تصمیم بر آن شد که حدود چهار دقیقه از فیلم را برای اکران عمومی کوتاه کنیم. همچنین یک سکانس نیز در فیلم جابه‌جا شده است.به گفته وی، پس از این تغییرات زمان فیلم 90 دقیقه شده است.این کارگردان جوان افزود: برای پخش فیلم در حال مذاکره هستیم و فکر می کنم با توجه به فضا و حال و هوای فیلم پاییز زمان مناسبی برای اکران عمومی آن باشد.آبیار درباره فعالیت جدید خود عنوان کرد: در حال حاضر مشغول بازنویسی فیلمنامه "شیار 143" هستم. با توجه به فیلم‌هایی که امسال در جشنواره فجر دیدم، احساس می‌کنم متن کار بعدی‌ام باید پخته‌تر باشد. به همین دلیل فعلا روی فیلمنامه این کار که در ژانر دفاع مقدس است، کار می‌کنم و درباره آن می‌توانم بگویم "شیار 143" با محوریت شخصیت یک زن ساخته می‌شود.

مرور کارنامه آبیار

نرگس آبیار نویسنده پركار، فیلم ساز و منتقد ادبیات داستانی در سال 1349 بدنیا آمد. وی 13 سال است كه به ‌صورت حرفه‌ای به داستان ‌نویسی در حوزه كودك و بعضا دفاع مقدس می‌پردازد. از آثار او در عرصه دفاع مقدس می‌توان به آثار زیر اشاره كرد: "چشم سوم" با موضوع عملیات والفجر مقدماتی، "نه روز بود، نه شب"درباره زندگی شهید حسن عباسپور، داستان زندگی شهید فرید تعریف در كتاب "شكفتن بر هامون"كهدوران كودكی، مبارزات پیش از انقلاب و شهادت، مهم‌ترین محورهای این كتاب را شامل می‌شود و "فلسطین، از اشغال تا انتفاضه".

كتاب "كوه روی شانه‌های درخت"، داستان پسری 18 ساله به نام نادر علیزاده است كه در انقلاب نقش فعالی داشته و به‌ خاطر فعالیت گسترده گروهك‌های ضد انقلاب، به صورت نامحسوس وارد حزب دموكرات شده و اطلاعات آنان را به سپاه ارومیه گزارش می‌دهد. "نادر"، روزی از نقشه یك عملیات بر ضد شهر ارومیه خبردار می‌شود و با هماهنگی او در یك موقعیت مناسب، تمام سران حزب دموكرات به دام می‌افتند. اما نادر توسط ضد انقلاب دستگیر می‌شود و به شهادت می‌رسد. نرگس آبیار می‌گوید این یك داستان واقعی است و چون خودم در آن زمان حضور نداشتم، سعی كردم از افراد حاضر در ماجرا اطلاعاتی كسب كنم و نتیجه، احساس رضایت از كتاب چاپ شده است.

نرگس آبیار نویسنده پركار، فیلم ساز و منتقد ادبیات داستانی در سال 1349 بدنیا آمد. وی 13 سال است كه به ‌صورت حرفه‌ای به داستان ‌نویسی در حوزه كودك و بعضا دفاع مقدس می‌پردازد

آبیار تاکنون 6 جلد از " قصه هزار و یك شب" را برای نوجوانان بازآفرینی کرده است.

برخی دیگر از آثار آبیار عبارت است از: "پسر کرم به دوش و خندق بلا" نشر افق 86، "قهرمان قصه ی خل و چل" نشر سفیر اردهال 88، "داستان دو پنج " نشر سفیر اردهال 88، "عروس آسمان" نشر دفتر فرهنگ اسلامی 79، داستان كوتاه " وقت گل محمدی"، "شعرهای یک ماهی سیاه آسمون جل" نشر سفیر اردهال 1388، "افسانه چشمه لاغر مردنی" نشر تجسم خلاق 85، "عطر خون: براساس زندگی شهید حسین یوسفی" نشر قدیانی 1386، "نژادپرستی صهیونیسم" نشر قبله اول 83 ، "آیا می دانید که ...؟" نشر قبله اول 83، "داستان دو خط" نشر پژوهه 78، "کوه روی شانه های درخت" نشر شاهد 82، "بگذار با تو بمانم، معرفی آثار بخش قطعه ادبی" نشر نماز 82، "قصه ی زنی که همه اش یاس های فلسفی داشت" نشر روزگار 81، "به کی می گن قهرمان: روایتی داستانی از زندگی شهید سیدعلی اندرزگو" نشر سوره مهر 88، "کلاه خود: برگرفته از زندگی شهید علی قزلباش" نشر شاهد 86 ، "زندگی غمبار یک بت خوشبخت" نشر سفیر اردهال 1388، "مجسمه ی نمکی " نشر منادی تربیت 1385 ، "برای شبنم چه اتفاقی افتاد؟" نشر سروش 1385،"روی شانه‌های درخت"، "روزی روزگاری" نشر شباویز 85، و "دو خط موازی".

آبیار در داستان "عروس آسمان" كه توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال 1379 به چاپ رسیده است، داستان زندگی رابعه عدویه، دختر عدوی قیسی را بازگو می کند. وی به "ام الخیر" و مولای آل عتیك و اهل بصره مشهور بود. رابعه در نیكو كاری، زهد و عبادت دستی توانا داشت. او در بصره متولد و به بیت المقدس كوچ كرد و به سال 135 هجری قمری در آن دیار درگذشت.

فرآوری: رضا خسروی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: سوره مهر،خبرگزاری مهر، سایت بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان