تبیان، دستیار زندگی
چانینگ تاتوم 33 ساله این روزها اکشن ماجراجویانه «سقوط کاخ سفید» را روی پرده سینماهای جهان دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستگاه آخر

گفت‌وگو با بازیگر فیلم سقوط کاخ سفید


چانینگ تاتوم 33 ساله این روزها اکشن ماجراجویانه «سقوط کاخ سفید» را روی پرده سینماهای جهان دارد. این فیلم با هزینه تولید 150 میلیون دلاری خود، نمایش عمومی‌اش را با یک افتتاحیه 25 میلیون دلاری در آمریکای شمالی شروع کرد. تماشاگران سینما در دو سال اخیر، این بازیگر را در تعدادی از فیلم‌های موفق سینمایی دیده‌اند.

فیلم سقوط کاخ سفید

سال قبل سه فیلم پرفروش «قول»، «خیابان جامپ 21» و «مجیک مایک» را در اکران عمومی داشت. امسال فصل بهار هم اکشن علمی ـ تخیلی او «جی آی جو: تلافی» فروش خوبی در سینماها کرد.

تا قبل از پایان سال جاری درام اجتماعی ـ ورزشی و شرح حال گونه «فوکس کچر» را هم روانه اکران عمومی خواهد کرد. اهل فن پیش بینی می کنند وی برای بازی در این درام شرح حال گونه و بازی در نقش یک آدم واقعی، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال شود.

از چه زمانی تصمیم گرفتید بازیگر شوید؟

در دوران کودکی فیلم گرملین”‹ها (1985) را دیدم و عاشق آن شدم. علاقه ام به این فیلم علمی ـ تخیلی و اکشن به قدری زیاد بود که به خودم گفتم وقتی بزرگ شدم بازیگر خواهم شد.

کودکی خوب و راحتی داشتید؟

نمی توانم بگویم به تمام چیزهایی که می خواستم دست پیدا کردم. دوران کودکی و نوجوانی ام کاملا معمولی بود، مثل همه بچه های دیگری که در یک خانواده متوسط زندگی می کنند. تنها فرق من با دیگران شاید در این باشد که تابستان ها را نزد پدربزرگ و مادربزرگم می گذراندم و در خانه پدری نبودم. تابستان های خیلی خوبی داشتم، زیرا به محلی می رفتم که بسیار دور از خانه خودمان بود و با آدم های تازه ای ملاقات می کردم. تمام طول سال را به این امید می گذراندم که تابستان از راه برسد و بتوانیم به دیدار دوستان قدیمی و پدربزرگ و مادربزرگم بروم.

در زندگی زیاد تغییر مسیر داده اید؟

دوست ندارم از این شاخه به آن شاخه بپرم و هر روز خودم را درگیر یک کار و فعالیت تازه کنم. البته رسیدن به دنیای بازیگری، کار ساده و راحتی نبود. پس از مشغول شدن در یکی دو کار که اختصاص به دنیای مد و لباس داشت، احساس کردم این جور کارها راضی ام نمی کند و در درونم به دنبال چیز دیگری هستم. متوجه شدم که می خواهم بازیگر شوم و حضور در جلوی دوربین سینما را دوست دارم. پس در این کار سماجت و پشتکار به خرج دادم و وارد این حرفه شدم. حالا به آنچه می خواستم، رسیده ام. برای من بازیگری ایستگاه آخر است و مقصد دیگری ندارم. اکنون، تمام تلاشم این است که در این حرفه پیشرفت کنم و هر روز که می گذرد، کار بهتری ارائه دهم.

مهم تر از کسب موفقیت، حفظ موفقیت است. امیدوارم بتوانم راهم را به همین صورت ادامه دهم و بتوانم این موفقیت را حفظ کنم. در هر کاری استمرار آن است که مهم ترین چیز است

از نظر شما کار بهتر چیست و چه معنی و مفهومی برای آن قائل هستید؟

خب، هر کسی احتمالا درک و نظر متفاوتی نسبت به این مساله دارد. ولی برخی چیزهای مشترک وجود دارد که در صحبت آدم های مختلف می توان دید و حکم دیدگاه مشترک را دارد. طبیعی است که من هم دوست دارم فیلم هایم در جدول گیشه نمایش فروش خوبی کند. فروش خوب یک فیلم به معنی آن است که تعداد بیشتری تماشاچی با آن ارتباط برقرار کرده اند. ولی وقتی می گویم به دنبال کارهای بهتر هستم، منظورم فقط فروش بالای آن و کسب یک موفقیت خوب مالی نیست. کار بهتر یعنی یک فیلمنامه خوب و یک کارگردان باتجربه و مستعد. وقتی شما یک فیلمنامه خوب در دست دارید و با کارگردانی کار می کنید که در کارش کاملا حرفه ای و تواناست، آن وقت می توانید امیدوار باشید که در یک کار بهتر حضور دارید.

با وجود سن کم خیلی زود به موفقیت رسیدید. خودتان فکر می کنید دلیل آن چیست؟

مهم تر از کسب موفقیت، حفظ موفقیت است. امیدوارم بتوانم راهم را به همین صورت ادامه دهم و بتوانم این موفقیت را حفظ کنم. در هر کاری استمرار آن است که مهم ترین چیز است. سعی ام این است که فیلمنامه های خوبی را برای کار پیدا و انتخاب کنم و هر روز که می گذرد، فیلم بهتری را در مقایسه با کارهای قبلی ام بازی کنم. یکی از شانس های بزرگ من این بود که کار بازیگری را خیلی زود و از سن کم شروع کردم. به همین دلیل وقتی لقب یک بازیگر جوان را گرفتم در کارنامه ام تعدادی فیلم داشتم. آدم خوش شانسی بوده ام که توانسته ام این امکان و موقعیت را پیدا کنم که در فیلم های خوبی بازی داشته باشم.

به شانس اعتقاد دارید؟

به هر حال در حرفه ما فقط بحث این نیست که استعداد داشته باشید. شانس هم نقش زیادی در موفقیت تان دارد. من به شکل دیوانه واری آدم خوش شانسی بوده ام که توانسته ام این نقش های خوب را به دست بیاورم. احساس خودم این است که برنده یک بلیت بخت آزمایی شده ام. بعضی وقت ها ناگهان احساس می کنم زیر پایم خالی شده و الان است که بیفتم و زمین بخورم. من بسختی به این موقعیت رسیده ام و تمام سعی و تلاشم این است که بدانم در کجا قرار دارم و قرار است چه کاری را انجام دهم. یک نکته را خیلی خوب فهمیده ام؛ نباید توقف کنم و باید همچنان رو به جلو حرکت کنم و تنها در این صورت است که می توانم هر روز که می گذرد، بهتر و بهتر شوم.

فیلم سقوط کاخ سفید

چگونه برای بازی در نقش های خود آماده می شوید؟

وقتی یک کارگردان قوی دارید، بسیاری از مسائل حل می شود. او بخوبی می داند چه شخصیت هایی را خلق کرده و به دنبال چه چیزی است. حرف های وی کمک بسیار زیادی می کند تا در مقام بازیگر بتوانم نقشم را بهتر درک کرده و در جلوی دوربین بازی کنم، اما به عنوان یک بازیگر، خودم هم باید تلاش کنم تا به شناخت و درک درستی از شخصیت مورد نظر برسم. برای هر نقشی سعی می کنم ما به ازای آن را در عالم واقعیت پیدا کنم و او را الگوی کارم قرار دهم. اگر هم در فیلمی مثل «جی آی جو» باشد، سعی می کنم آن شخصیت را در ذهنم ترسیم کنم و با مطالعه قصه های علمی ـ تخیلی، کسی شبیه او را پیدا کنم.

منبع الهامتان چه کسی یا چه چیزی است؟

مادرم. او به من دوست داشتن و محبت کردن را آموخت. او دوست داشتنی ترین آدمی است که می شناسم. او بود که به من گفت به حرف دلت گوش کن و اگر می خواهی بازیگر شوی، در این راه گام بردار.

شهرت مغرورتان کرده است؟

نمی دانم این جمله را چه کسی گفته، ولی کاملا درست گفته است. این بزرگوار می گوید هیچ وقت سعی نکنید از موفقیت هایتان برداشت منفی کنید و از آن در جهت غلط استفاده کنید. شهرت چیزی است که می آید و می رود. در دنیای سینما شما هر روز شاهد ظهور یک چهره پر سر و صدا هستید که چند روز بعد فراموش می شود و جای خود را به فرد تازه ای می دهد. در ورای این مسائل، آنچه می ماند، کارهای خوب آدم هاست. شهرت را دوست دارم، مثل هر آدم دیگری. اما سعی می کنم اجازه ندهم بر روحیاتم غالب شود و مرا از مسیر درست منحرف کند. دوست دارم هر زمانی وقتی نام من می آید، دیگران بخوبی از من یاد کنند و بگویند بازیگر خوبی بود که اسیر شهرت و غرور نشد. خیلی تاسف می خورم که بازیگران و هنرمندان مستعد جوانی را می بینم که به دلیل مغرور شدن، خیلی زود موقعیت خوب خود را از دست می دهند.

بتازگی خیلی پرکار شده اید، پرکاری را آفت کار هنری نمی دانید؟

خیلی هم پرکار نیستم، ولی تا جوان هستم و حوصله کار و فعالیت دارم، باید در فیلم های سینمایی بازی کنم. امسال هم مثل سال گذشته سه فیلم را روی پرده سینماها خواهم داشت. برای سال آینده هم فعلا فقط یک فیلم «ژوپیتر صعودکننده» را دارم که حال و هوایی ماجراجویانه و علمی ـ تخیلی دارد. قرار است در قسمت دوم اکشن کمدی «خیابان جامپ 21» هم بازی کنم. این روزها فیلم هایم را با دقت بیشتری انتخاب می کنم و وسواسم خیلی بیشتر شده است. حالا دیگر نیازی ندارم خودم و توانایی هایم را به کسی ثابت کنم، به همین دلیل قصد دارم گزیده کار کنم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: جام جم