تبیان، دستیار زندگی
در حالی کمتر از چهارماه به زمان معرفی نماینده سینمای ایران به هشتادوششمین دوره مراسم اسکار زمان باقی است که با توجه به اینکه تغییر و تحول سکان مدیریت سینمای ایران باید دید چه فیلمی و با چه نگاهی برای اسکار انتخاب خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دار و ندار سینمای ایران برای معرفی به اسکار


در حالی کمتر از چهارماه به زمان معرفی نماینده سینمای ایران به هشتادوششمین دوره مراسم اسکار زمان باقی است که با توجه به اینکه تغییر و تحول سکان مدیریت سینمای ایران باید دید چه فیلمی و با چه نگاهی برای اسکار انتخاب خواهد شد.

اسکار

براساس اعلام آکادمی اسکار کشورهای که قصد معرفی نماینده‌ای به بخش فیلم‌های خارجی زبان یا انگلیسی زبان هشتادو ششمین دوره مراسم اسکار را دارند باید تا ساعت 5 بعدازظهر 9 مهر ماه نماینده خود را به آکادمی اسکار معرفی کنند.

براساس قوانین اسکار یکی از مهمترین شروط برای معرفی فیلم به اسکار اکران و تنها فیلم‌هایی می توانند برای رقابت بر سر مهمترین جایزه سینمایی جهان انتخاب شوند که در یک فاصله زمانی یکساله به اکران عمومی در آمده باشند و با این توضیح تمامی فیلم‌هایی که در حد فاصل 9 مهر 91 تا 9 مهر 92 اکران عمومی شده باشند از شانس معرفی به بخش فیلم‌های خارجی زبان یا انگلیسی زبان هشتادو ششمین دوره مراسم اسکار برخوردار هستند.

در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به همه آنچه سینمای ایران برای معرفی به اسکار در دست دارد.البته لازم به ذکر است که این فیلم‌ها کل اندوخته خوب و بد سینما برای ارسال به اسکار است و آوردن نام آنها به معنای تایید این فیلم‌ها نیست.

اکران شده‌ها

سال 91

بغض، بوسیدن روی ماه، من همسرش هستم، اختاپوس (آهوی پیشونی سفید)، یکی می‌خواد باهات حرف بزنه، آینه‌های روبرو، یک فراری از بگبو، همبازی، سلام بر فرشتگان، پیمان، پنهان، میگرن، من مادر هستم، بی خود و بی جهت، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، شور شیرین، پذیرایی ساده،گیرنده، من و زیبا، دوباره با هم، آدم آهنی، کریستال، پله آخر، یک سطر واقعیت، اینجا... آخر دنیا.

سال 92

رسوایی، حوض نقاشی، تهران1500، برف روی کاج‌ها، چه خوبه که برگشتی، گذشته، تلفن همراه رئیس جمهور، رژیم طلایی، قاعده تصادف، یکی برای همه، بی تابی بیتا، آقای الف، ملکه، خودزنی، زن  مرد  زندگی، بازنشسته‌ها، زبان مادری، گلوگاه.

اکران آینده

گهواره‌ای برای مادر، یک مرد یک شهر، دهلیز، هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند، جابه‌جا، فرزند چهارم و هیچ کجا هیچ کس

فیلم‌های آماده اکران:پل چوبی،دربند،استرداد،پرویز، اشیاء در آنچه می‌بینید به شما نزدیکترند، عقاب صحرا، کلاس هنرپیشگی، گام‌های شیدایی(غریبه)، زیباتر از زندگی، روز روشن، خسته نباشید،تاج محل،خاک و مرجان، آفتاب مهتاب زمین، گناهکاران، ترنج، بشارت به یک شهروند هزاره سوم، سر به مهر، برلین 7-، خاکستر و برف، آسمان زرد کم عمق، جیب بر خیابان جنوبی، ابرهای ارغوانی، سیزده، همه چیز برای فروش،دلتنگی‌های عاشقانه،ساکن خانه چوبی، به خاطر پونه، شیر تو شیر، اکباتان، روییدن در باد، یک روز دیگر، کوچه ملی، در انتظار معجزه، محرمانه تهران، پرواز بادبادک‌ها، بیداری،مادر پاییزی، خانه امن است، باد و مه، مصائب چارلی، ترانه کوچک من، پرواز مرغابی‌ها، دوباره پرواز کن، آسمان محبوب.

فیلم‌های آماده اکران اما بدون پروانه نمایش:زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، آشغالهای دوست داشتنی،آمین خواهیم گفت،خرس،خانه پدری، گزارش یک جشن،پری ناز،خیابان‌های آرام،زادبوم.

با نگاهی به فهرست فیلم‌های بالا به خوبی می‌توان دریافت که سینمای ایران برای معرفی نماینده خود به اسکار امسال دستش چندان پر نیست. هرچند در این فهرست فیلم‌های بعضا خوب و استانداردی حضور دارند اما .....

فیلم‌های در مرحله تولید

چ، محمد (ص)، مهمان داریم، برف، لاله، رنج و سرمستی، ماهی و گربه، ملبورن،شاباش، فرش قرمز،آتیش بازی، زندگی دوگانه فیروز.

با نگاهی به فهرست فیلم‌های بالا به خوبی می‌توان دریافت که سینمای ایران برای معرفی نماینده خود به اسکار امسال دستش چندان پر نیست. هرچند در این فهرست فیلم‌های بعضا خوب و استانداردی حضور دارند اما تجربه دو فیلم «بچه‌های آسمان» و «جدایی نادر از سیمین» نشان می‌دهد که برای اعضای آکادمی اسکار صرفا فیلم‌هایی جذاب هستند که به بیان معضلی اجتماعی فرا ملی بپردازند و شاید به همین علت بود که سال گذشته بسیاری از کارشناسان عنوان کردند اگر سینمای ایران اسکار را تحریم نمی‌کرد حتی فیلم شایسته و زیبای «یه حبه قند» میرکریمی شانس چندانی برای دستیابی به دومین اسکار سینمای ایران نداشت.

همانطور که در ابتدای گزارش هم اشاره شد امسال فیلم‌هایی می‌توانند به آکادمی اسکار معرفی شوند که در حد فاصل 9 مهر 91 تا 9 مهر 92 اکران شده باشند و 25 فیلم از سال 91 و با احتساب اکران عید فطر 25 فیلم نیز از شانس انتخاب شدن برای معرفی به اسکار برخوردار هستند.

البته در این بین 45 فیلم نیز شرایط اکران را دارند و می‌توانند با ثبت قرار داد اکران خود تا تاریخ 9 مهر در بین‌ فیلم‌هایی واجد شرایط قرار گیرند، البته تجربه فیلم «بدرود بغداد» نیز ثابت کرده که اگر فیلمی مدنظر مدیران دولتی باشد می‌توانند با اکران محدود در یک شهرستان یا چند سالن سینما شرایط لازم را بدست بیاورند و با این حساب فیلم‌هایی که با مشکل مجوز نمایش مواجه هستند و یا هنوز مراحل فنی آنها به پایان نرسیده نیز در این فهرست قرار می‌گیرند.

بنابراین با نگاهی کلی به فهرست فیلم‌های ایرانی می‌توان گفت که در حال حاضر بیش از 100 فیلم سینمایی هستند که شرایط لازم را برای بررسی توسط هیات انتخاب فیلم‌های ایرانی برای معرفی به اسکار دارند و باید دید نوع نگاه این هیات در آینده چگونه خواهند بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: فارس