تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها مریم ابراهیمی، حنانه رضایی با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای میثم میرطاهری، رابطه بین شخصیت دختران و پسران جوان و ژانر (سبك) فیلم مورد علاقه آنان می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان ضحی

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

سمینارهای دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان ضحی به مدیریت سرکار خانم مونا نیک روش در بخش سمینارهای علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

سمینارها

پژوهش خانم ها مریم ابراهیمی، حنانه رضایی با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای میثم میرطاهری، رابطه بین شخصیت دختران و پسران جوان و ژانر (سبك) فیلم مورد علاقه آنان می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان ضحی، سمینار

به گفته این پژوهشگران:

سوالی که برای ما پیش آمد این بود که: آیا ژانر (سبک) فیلم مورد علاقه ی افراد با شخصیت آنان رابطه ای دارد یا خیر؟ بدین منظور ما در صدد انجام پروژه ای به این عنوان بر آمدیم.

ابتدا در جریان یافتن پرسشنامه ای مربوط به ارزشیابی شخصیت قرار گرفتیم و پس از مشاوره با روان شناسانی با تجربه پرسشنامه ای به نام " پرسشنامه و اطلاعات شخصی" را برگزیدیم. سپس با طرح عنوان سوالاتی مربوط به ژانر (سبک) فیلم، پرسشنامه ای متناسب با موضوع خود ساختیم و آن را به طور مستقیم و غیر مستقیم بین دختران و پسران 16-18 سال پخش کردیم.

متغیر مستقل: شخصیت

1-هیجان پذیری  2-وسواس و پسیکاستنی

3-تمایل به گوشه گیری  4-رفتار و افکار پارانوئید

5-گرایش به افسردگی  6-گرایش به پرخاشگری

7-بی قراری  8-گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی

متغیر وابسته : ژانر فیلم

1-کمدی  2- رمانتیک     3- ترسناک

4-اکشن   5- فانتزی  -علمی- تخیلی

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

همه ی جوانان بدون در نظر گرفتن سبک فیلم مورد علاقه شان، تمایل به گوشه گیری، گرایش به افسردگی و بی قراری داشته و به همین ترتیب هیجان پذیری، وسواس، گرایش به پرخاشگری و گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی در آن ها کمتر دیده می شود. بیش تر جوانان به سبک کمدی علاقه مندند و به همین ترتیب سبک های: عاشقانه، ترسناک، اکشن و علمی، تخیلی و فانتزی را کمتر دوست دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهش خانم ها صبا دوست محمدی، سارا رمضان با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای میثم میرطاهری، رابطه بین میزان مدت سكونت در آسایشگاه و بروز افسردگی در میان سالمندان می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

آن چه ما را بر آن داشت تا این پروژه را برگزینیم در واقع خود سالمند و شناخت زندگی وی بوده اکثر افراد از آسایشگاه سالمندان تصورات منفی دراند و بردن سالمندان به آسایشگاه را امری منفی تلقی می کنند. ما خواستیم با ارائه ی این پروژه به نوبه خود این نوع تصورات را در رابطه با آسایشگاه را نقض کنیم. اما نتایج و شواهد ما همین تصورات مردم را نشان می داد. پس از استخراج ادبیات پژوهش و انتخاب پرسشنامه به آسایشگاه های خصوصی سطح شهر تهران رفتیم اما تنها از یکی از آن ها توانستیم اجازه ی مصاحبه با سالمندان را بگیریم، بعد از مصاحبه و پاسخ به سوالات پرسشنامه، متوجه ضعف هایی در پرسشنامه شدیم و بعد از مشورت با چند روان شناس پرسشنامه ی بهتری انتخاب کردیم اما این پرسشنامه هم مشکالت قبلی را به همراه داشت پس به سراغ مصاحبه ی آزاد رفتیم اما این کار احتیاج به متخصص داشت دوباره پرسشنامه مقیاس افسردگی سالمندان رفتیم و توسط سالمندان ساکن کهریزک تعدادی از این پرسشنامه ها را پر کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

یادگیری از مشکلاتی بود که در این پژوهش ما به آن رسیدیم. به عنوان مثال: یک پرسشنامه درباره ی مسائل احساسی افراد نمی تواند شامل چنین سوالاتی باشد زیرا این پرسشنامه اساساً برای پاسخ دهی فردی و خصوصی است نه به صورت مصاحبه ای و چون بسیاری از سالمندان مشکل بی سوادی داشتند برای همین طبق تجربه ی ما افراد هنگام پاسخ دهی به این سوالات حساس می شوند و جواب درست به ما نمی دهند چون احساس می کنند به آن ها توهین شده این جواب ها همه ی تحقیقات ما را تحت الشعاع قرار می دهد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان ضحی، سمینار

با این که این پرسشنامه استاندارد شده است قاطعانه می توانیم بگوییم که هر تحقیقی که از این پرسشنامه استفاده کرده ارزش علمی زیادی ندارد. زیرا مردم می ترسیدند راستش را بگویند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهشخانم ها نگین رییسی، ساناز نجفی با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای میثم میرطاهری، رابطه بین نوع شغل و ابتلا به بیماری های قلبی در افراد میانسال می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

سوالی که در ابتدا به دهن ما رسید منجر به انجام این پروژه شد این بود که آیا بین نوع شغل و سکته قلبی در افراد شاغل میانسال رابطه ای وجود دارد؟ و در صورت وجود رابطه از نوع مستقیم است یا خیر؟

در این پروژه ما با استفاده از پرسشنامه ای که طراحی کردیم رابطه بین متغیرهای موجود را پیدا کردیم. جامعه ی آماری ما افراد شاغل میانسال بین 35 تا 55 سال که از سال 1386 تا 1390 در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بستری شده بودند می باشد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

•         بیماری قلبی : سکته مغزی,فشار خون بالا, آنژین با درد قفسه سینه,گرفتگی عروق,بیماری های روماتیسمی

•         بحران میانسالی وضعیتی احساسی از شک و اضطراب است که در آن شخص به دلیل درک این که نیمی از دوره ی زندگی وی گذشته است، ناآرام می‌گردد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهشخانم ها نگار مهتاب، شقایق قربانی با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای سپهر موقتی، پدیدار شناسی سقوط گوی فلزی در ماسه می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

ایجاد مدل برای بررسی مقدار واکنش ماسه بر اثر ضربه ی توپ به تغییر پارامترهای مختلف و بررسی آن ها با استفاده از عکاسی و نوشتن برنامه و در نتیجه به دست آمدن رابطه ی ریاضی

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان ضحی، سمینار

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

تفاوت تغییر حالت های نمک و ماسه با پرتاب گوی به سطح نمک مقدار نمک بیشتری بیرون ریخته و موج بیشتری ایجاد می شود در حالی که در ماسه ی رودخانه این تغییر بسیار کم بوده و در مواردی مشاهده نشده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهشخانم ها نگار مهتاب، شقایق قربانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم پرستو صبائی فرد، طراحی و تولید كرم گیاهی بهبود دهنده آکنه می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

در ابتدا اطلاعاتی در مورد جوش های غرور جوانی و باکتری های درون آن کسب کردیم و بعد باکتری های جوش را شناسایی کرده و گیاهانی را که به از بین بردن و غیر فعال کردن باکتری کمک می کنند را جمع آوری کردیم. و بعد از آن گیاهان عصاره های آبی و الکلی گرفتیم و روی باکتری جوشمان آزمایش کردیم ( چاهک زدن)

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

نتایج ما حاصل از امتحان کردن عصاره هایمان روی باکتری و اندازه گرفتن هاله های دور چاهک ها که آویشن بیشتری تأثیر را داشت و بعد نعنا و سماق، عصاره لیمو هم بسیار خوب بود اما عصاره سرمان اصلاً جواب نداد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی