تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم رکسانا شیخ الملوکی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم آزاده توکلی، ماشین خشن می باشد. ماشین های کنترلی و بنزینی بسیار در برابر ضربه آسیب پذیر هستند و هنگام برخورد با موانع چرخ ایشان به ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان نوآور به مدیریت سرکار خانم زهرا نقوی الحسینی در بخش غرفه، سمینار، مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

پژوهش خانم رکسانا شیخ الملوکی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم آزاده توکلی، ماشین خشن می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 3

به گفته این پژوهشگر:

ماشین های کنترلی و بنزینی بسیار در برابر ضربه آسیب پذیر هستند و هنگام برخورد با موانع چرخ ایشان به راحتی می شکند و به بدنه آسیب می رسد . ماشینی که ما طراحی کردیم دارای 4 موتور است که هر یک در یکی از چرخ ها جداسازی شده است. این ماشین قابلیت عبور از موانع 4 تا 8 سانتی متری را دارد. این ارتفاع برای ماشین ها جزء موانع بلند به حساب می آید. سرعت این ماشین 16 کیلومتر بر ساعت است در صورتی که بیشترین سرعت انسان 7/14 کیلومتر بر ساعت. ما 2 طرح در نظر گرفتیم اولین طرح با سیستم تعلیق تریل است و دومی سیستم تعلیق فنر تخت. در ارتش آمریکا از این ماشین برای کارهای جاسوسی، برداشتن بمب و غیره استفاده می شود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

طرح اول که با استفاده از سیستم تعلیق تریل بوده است کاملاً آماده است اما مقاومت کافی نسبت به طرح دوم ندارد طرح دوم تمام موارد مذکور بالا را داراست. ما تصمیم گرفتیم مثل همان ماشنی که در ارتش از آن استفاده می شد را خودمان مهم بسازیم و از آن استفاده کنیم.

پژوهش خانم مروارید بشیر فرهمند با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم آزاده توکلی، صفحه بازی متحرک می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

بیسه، مخففی است از بازی، یادگیری، سرگرمی و پرش که همه در یک مجموعه گرد هم آمده و این بازی را ساخته اند. بازی بیسه، برگرفته از بازی کامپیوتری جوجه های خشمگین (angry birds) که محبوبیت زیادی در بین همه رده های سنی دارد، می باشد. هر بازی طبعاً سرگرم کننده است، بیسه، هم مستثنی نیست اما علاوه بر این، هدف مهم تری در طراحی و ساخت آن بوده. آموزش به همین منظور سعی شده که هوش و فکر بازیکن هر چه بیشتر به کار گرفته شود، برای همین اختیار بازی تا صد امکان به فرد بازیکن سپرده شده است.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 3

بیسه، بازی دو نفره ای است که صفحه آن در ابعاد 100×70 سانتی متر مربع به شکل زاویه دار قرار می گیرد. پایین این صفحه، برای هر بازیکن قطعاتی در نظر گرفته شده تا به وسیله آن ها در محدوده زمین خود قلعه ای بسازند. قلعه ای که فکر می کنند مستحکم است و امکان برخورد گلوله به آن کم است گلوله را هر بازیکن توسط منجنیق (وسیله ی پرتاب کننده ی گلوله یا پرتابه ) به سمت قلعه ی طرف مقابل پرتاب می کند. تا زمانی که به طور کامل خراب شود در این صفحه هم ترازویی برای اندازه گیری جرم توپ ها وجود دارد. طراحی روند بازی به صورتی است که هر بازیکن به روش آزمون و خطا با انجام پرتاب های متوالی درمی یابد که هر تیر بار هر زاویه ای چه نتیجه ای را به دنبال خواهد داشت ( کنترل نیرو، زاویه و فاصله ی منتجنیق با مرکز بازی به عهده ی فرد است.)

علاوه بر این ها در این بازی عوامل بسیار دیگری هم باعث شدند که تبدیل به یک ابزار آموزشی در مدارس و مراکز آموزشی شود که قوانین فیزیک ریاضی به صورت تجربی و عملی تفهیم شوند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

مشاهده و تجربه در یادگیری مفاهیم تأثیر بسیار زیادی را ایفا می کند.

ارزش یک وسیله یا دستگاهی که مکانیکی ساخته شده ( یعنی تنها از قوانین فیزیک و ساخت وسایلی که بدون استفاده از برق کار می کند. ) به همان سادگی است که بدون استفاده از هر چیز دیگری ( همان برق و ... ) طراحی و تولید شده است.

در حین ساخت این بازی، با تأثیر اصطکاک در حرکت اجسام تفاوت نیروهای تماسی و غیر تماسی، اثر نیروی جاذبه، مکانیزم های ساده ای که منجر به کار یک دستگاه ( که در دنیای واقعی و روزمره هم کاربرد دارد ) می شوند آشنا شدیم.

البته لازم به ذکر است که هر بازیکن از بازی با بیسه نتایج زیادی می تواند بگیرد به خصوص برای کودکان ابزار مناسبی است که در امر آموزش تأثیر زیادی خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، سمینار

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 1

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 2

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوور، غرفه 3

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی