تبیان، دستیار زندگی
مسابقات جام جهانی فوتبال جوانان در ترکیه در حالی برگزار می شود که جای ایران به شدت خالی است. متاسفانه ما سالهاست در چنین میدان هایی حضور نداریم تا به مشکلات جدی برخوریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی ایران در جام جهانی جوانان


مسابقات جام جهانی فوتبال جوانان در ترکیه در حالی برگزار می شود که جای ایران به شدت خالی است. متاسفانه ما سالهاست در چنین میدان هایی حضور نداریم تا به مشکلات جدی برخوریم.

اگر امروز ملی پوشان والیبال در لیگ جهانی می درخشند بی گمان به دلیل حضور در مسابقات معتبر در رده سنی پایه است. همزمان با حضور والیبالیست های تیم ملی در لیگ جهانی نوجوانان ایران در جام جهانی به مقام چهارم رسیدند و تازه این مقامی نیست که همگان را راضی کند!

فوتبال جوانان

از این رو باید باور داشت تا زمانی که فوتبال ما در زمینه فوتبال پایه پوست اندازی نکند ما نباید خیلی به آینده امیدوار باشیم. متاسفانه در فوتبال ما این کار را چنان سرسری می گیریم که عنان اختیار تیم جوانان را به یک مربی بدون کارنامه می سپاریم. آنهایی که چند سال پیش چنین کردند امروز باید به میز محاکمه کشیده شوند چرا که دو سه نسل از فوتبال ایران رانابود کردند.

اگر امروز موسوی در تیم ملی والیبال در رده اوا بهترین های جهان است به این دلیل می باشد که در رده سنی جوانان و نوجوانان با بازیکنان روبروی خود نفس به نفس شده و آنها را برده است. امروز از آن فوتبالیست نوجوان و جوانی که با خاصه خرجی برخی ها به کشورهای درجه پنجم جهان باخته چه انتظاری می توان داشت؟ او در پیکار با بهترین های جهان از چه روحیه ای برخوردار است؟

در سالهای اخیر فوتبال ایران با غوطه خوردن در لیگ برتر و توجه بی دلیل به چند بازیکن و مربی خاص از دقت نظر در خصوص فوتبال پایه باز مانده است. امروز مربیان و بازیکنان ایرانی فعال در فوتبال پایه در سخت ترین شرایط ممکن هستند. کسی به فریاد آنها نمی رسد. کمبود امکانات و بودجه باعث شده تا ضمن ایجاد فساد برای تحصیل درآمد از راه های نامشروع کاربلدان به کناری بروند. همه و همه این عوامل در نهایت باعث شده تا کارخانه بازیکن سازی در فوتبال ایران تعطیل شود. در صورت ادامه چنین روندی چه امیدی به آینده است؟

تنها از این روست که حتی عده ای صعود ایران به جام جهانی را سمی مهلک برای آینده فوتبال قلمداد می کنند. آنها معتقدند بسیاری از ضعف های فوتبالمان در سایه این صعود می مانند و کسی برای درمان این دردها تلاشی نمی کند.

اگر امروز ملی پوشان والیبال در لیگ جهانی می درخشند بی گمان به دلیل حضور در مسابقات معتبر در رده سنی پایه است. همزمان با حضور والیبالیست های تیم ملی در لیگ جهانی نوجوانان ایران در جام جهانی به مقام چهارم رسیدند و تازه این مقامی نیست که همگان را راضی کند!

سالهاست فوتبال ایران در سطح ملی به شکل گلخانه ای در فوتبال رده سنی پایه فعالیت می کند و عده ای گمان می کنند فوتبال مثل برخی رشته های دیگر می تواند در این زمینه موفق باشد. سابقه نشان داده چنین باوری غلط است. اما با کمال تاسف بازهم این رویه ادامه دارد. فوتبال ایران که این بار نیز با کمک ابر و باد و مه و خورشید و فلک به جام جهانی صعود کرد شایستگی این را دارد که چنین صعود هایی را به راحتی انجام دهد و حتی در جام جهانی درخشش داشته باشد. اگر این را باور کنیم باید بدانیم برای رسیدن به چنین روزی باید در صحنه هایی چون جام جهانی جوانان و نوجوانان جهان حضوری شایسته داشته باشیم. کاری که امروز عراقی ها با آن همه مشکلات ریز و درشت انجام داده اند و هیچ بعید نیست همین جوانان چند سال بعد گریبان ما را در راه صعود به جام جهانی بزرگسالان بگیرند.

عراق به نیمه نهایی رسید

مرحله یک‌چهارم نهایی رقابتهای فوتبال جام جهانی جوانان 2013 - ترکیه با صعود تیم‌های عراق و غنا به جمع 4 تیم برتر جام به پایان رسید. روز دوم از مرحله یک‌چهارم نهایی رقابتهای فوتبال جام جهانی جوانان 2013 - ترکیه با برگزاری 2 دیدار پیگیری شد که در نخستین دیدار تیم‌های آسیایی عراق و کره‌جنوبی برابر هم به میدان رفتند که دو تیم در وقت‌های قانونی و اضافه به تساوی 3 بر 3 رسیدند اما عراق با برتری 5 بر 4 در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه 8 بر 7 به پیروزی دست یافته و راهی مرحله نیمه‌نهایی جام شود.

فوتبال جوانان

در این بازی ابتدا تیم عراق از روی ضربه پنالتی "علی فائز" در دقیقه 21 به گل برتری رسید ولی "کوانگ جانگ‌هون" 4 دقیقه بعد گل تساوی را به ثمر رساند، البته "فرهان شکور" با گل دقیقه 42 خود باعث پیروزی عراق در پایان نیمه نخست شد. در آغاز نیمه دوم کره‌ای‌ها توسط "لی گوانگ‌هون" و در دقیقه 50 گل تساوی را به ثمر رساندند که این نتیجه تا پایان 90 دقیقه قانونی بازی تغییر نکرد.

دو تیم در وقت اضافه اول هم به گل نرسیدند اما "فرهان شکور" در دقیقه 118 گل دوم خود و سوم عراق را به ثمر رساند. با این گل شاگردان "حکیم ال‌ازاوی" در حال برپایی جشن پیروزی بودند اما "جونگ هیون‌چئول" در دقیقه 2+120 توانست بار دیگر بازی را به تساوی کشاند. در نهایت بازی با نتیجه 3 بر 3 به پایان رسید تا ضربات پنالتی تعیین کننده تیم صعود کننده به دیدار نیمه‌نهایی باشد.

در این ضربات علی فائز، اسماعیل زورقام، علی عدنان، محمد جابر شوکان و فرهان شکور پنالتی‌های خود را به گل تبدیل کردند اما محمد جابر آریبات سومین ضربه پنالتی تیم عراق را از دست داد. کیم سون‌وو، هان سونگ‌یو، سیم سانگ‌مین و وو جوسونگ در نواختن ضربات پنالتی موفق بودند اما یئون جی‌مین ضربه دوم و لی گوانگ‌هون ضربه ششم را هدر دادند تا برتری عراق در این بازی را رقم بزنند.

تیم جوانان عراق که در 26 آبان‌ماه سال گذشته و در فینال رقابتهای قهرمانی آسیا برابر کره‌جنوبی در ضربات پنالتی شکست خورده بود، موفق شد با برتری در ضربات پنالتی برابر این تیم آسیای شرقی، ضمن صعود به جمع 4 تیم برتر جام جهانی، انتقام آن شکست را از تیم کره‌جنوبی بگیرد.

در دیگر بازی این مرحله تیم جوانان غنا با گل دقیقه 1+120 "ابنزر آسیفوآ" موفق شد شیلی را با نتیجه 4 بر 3 شکست داده و به عنوان آخرین تیم جواز حضور در مرحله نیمه‌نهایی این رقابتها را بدست آورد. این بازی در پایان 90 دقیقه با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید اما در وقت‌های اضافه غنا به برتری 2 بر یک دست یافت و در نهایت این بازی را پیروزی 4 بر 3 به سود خود به اتمام رساند.

موزس اودیر (11)، ابنزر آسیفوآ (72 و 1+120) و سیدو سالیفو (113) برای غنا در این بازی گل‌زنی کردند و نیکولاس کاستیو (23) و آنجلو هنریکز (27 و 98) گل‌های تیم شیلی را به ثمر رساندند.

در پایان دیدارهای یک‌چهارم نهایی فوتبال جام جهانی جوانان 2013 - ترکیه برنامه دیدارهای مرحله نیمه‌نهایی این جام به شرح زیر مشخص شد:

چهارشنبه - 19/04/92

* فرانسه - غنا

* عراق - اروگوئه

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان