تبیان، دستیار زندگی
کاکائو التهاب مربوط به چاقی را محدود کرده و از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پودر کاکائو برای مقابله با چاقی و دیابت


کاکائو التهاب مربوط به چاقی را محدود کرده و از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.

کاکائو

یک خبر خوب برای کسانی که عاشق کاکائو هستند اما در عین حال چند کیلو اضافه‌وزن نیز دارند: کاکائو التهاب مربوط به چاقی را محدود کرده و از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند. این گفته نتیجه پژوهش محققان دانشگاه پنسیلوانیا است که در European Journal of Nutrition به چاپ رسید.

بر خلاف شکلات که به دلیل داشتن کره‌ی کاکائو یک ماده‌ی غذایی چرب محسوب می‌شود، پودر کاکائوی به‌دست آمده از کاکائوی جامد حاوی کالری، چربی و قند کمی می‌باشد و در عین حال سرشار از فیبر است. کاکائو همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها (فلاوونوئیدها) است که برای سلامتی مفید است.

محققان معتقدند عملکرد ذهنی افراد سالمندی که به مدت دو ماه کاکائو مصرف کرده‌اند بهبود یافته و حالت مقاومت سلول‌های آن‌ها به انسولین و همچنین فشارخونشان نیز کاهش داشته است.

در این پژوهش محققان روی 126 موش آزمایش کردند. گروهی از این موش‌ها به مدت 18 هفته رژیم غذایی کم چرب و گروه دیگر مواد غذایی چرب مصرف کردند.

افزایش و تجمع زیاد انسولین در خون می تواند باعث بروز حالت مقاومت

سلول‌ها به انسولین شود و برای همین هم احتمال ابتلا به دیابت یا همان

بیماری قند خون بالا می‌رود. علاوه بر این میزان بالای تری گلیسرید نیز

می‌تواند باعث ابتلا به بیماری «کبد چرب» شود. اما محققان معتقدند که

کاکائو می‌تواند حالت مقاومت به انسولین و مشکلات کبدی را کاهش دهد

بعد از 8 هفته موش‌هایی که رژیم چربی داشته‌اند به دو گروه تقسیم شدند. به رژیم غذایی پرچرب برخی از این موش‌ها به مدت 10 هفته پودر کاکائو اضافه شد در حالی که گروه دیگر از دریافت آن محروم ماندند و همان برنامه‌ی غذای حاوی مواد غذایی پرچرب را ادامه دادند.

محققان مشاهده کردند گروهی که پودر کاکائو دریافت کرده بودند به میزان 15.8 درصد کمتر چاق شدند. علاوه بر این احتمال التهاب و دیابت نیز در این موش‌ها کمتر از گروه دیگر بوده است. در واقع میزان انسولین خون و تری گلیسرید کبد موش‌هایی که کاکائو مصرف می کردند به ترتیب به میزان 27 و 32 درصد کاهش یافته است.

افزایش و تجمع زیاد انسولین در خون می تواند باعث بروز حالت مقاومت سلول‌ها به انسولین شود و برای همین هم احتمال ابتلا به دیابت یا همان بیماری قند خون بالا می‌رود. علاوه بر این میزان بالای تری گلیسرید نیز می‌تواند باعث ابتلا به بیماری «کبد چرب» شود. اما محققان معتقدند که کاکائو می‌تواند حالت مقاومت به انسولین و مشکلات کبدی را کاهش دهد.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

مهم‌ترین جزء شکلات تیره

کاکائو؛ غذای خدایان!

خوبی‌ها و بدی‌های کاکائو

شکلات شیری یا شکلات تلخ!؟

کاکائو: از گفته‌ها تا واقعیت

كاكائو از بروز حملات قلبی پیشگیری می کند

مصرف کاکائو گردش خون را در مغز تسهیل می کند

شکلات؛ هوس یا یک غذای سالم!؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.