تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ملیکا مزینانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم جورابچی، بینایی همستر می باشد. ما روی شنوایی همستر کار کردیم چون این حس همستر از بقیه حواس آن مانند (بینایی، بویایی و ... ) قوی تر است. ما اول به همستر یاد دادیم در ماز حرکت کند بعد از...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان نوآور به مدیریت سرکار خانم زهرا نقوی الحسینی در بخش غرفه، سمینار، مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

پژوهش خانم ملیکا مزینانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم جورابچی، بینایی همستر می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 2

به گفته این پژوهشگر:

ما روی شنوایی همستر کار کردیم چون این حس همستر از بقیه حواس آن مانند (بینایی، بویایی و ... ) قوی تر است. ما اول به همستر یاد دادیم در ماز حرکت کند بعد از مشخص کردن مسیر ( در تمام آزمایش ها یکسان ) در سکوت بعد از 10 بار آزمایش میانگین 8/48 ثانیه را به دست آوردیم این میانگین مربوط به همستر برای یافتن غذای خود در ماز است و حال ما برای همستر یک موزیک light گذاشتیم ( بدون کلام ) که میانگین time آن به 16 ثانیه می رسد و در آخرین بار یک نویر 12HZ3600 می گذاریم که همستر بسیار عصبی می شود و نمی تواند غذای خود را بیابد که میانگین زمان بعد از 10 بار آزمایش به 98 ثانیه می رسد که این اصلاً خوب نیست.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ما به این نتیجه رسیدیم که تا وقتی نویر را برای همستر می گذاریم چقدر تمرکز و گیرایی همستر پایین می آید و یادگیری و بازده آن پایین می آید ولی وقتی آهنگ light می گذاریم تمرکز و بازده بیشتری پیدا می کند و اگر ما بخواهیم چیزی به همستر یاد بدهیم بهتر است یک موزیک light افزایش برایش بگذاریم چون همستر سریع زیاد می گیرد.

پژوهشخانم آرینا یعقوبی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم توکلی، عصب شناسی رقابت دو چشمی می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

در ابتدا برای بررسی عوامل مۆثر بر رقابت دو چشمی کمیت هایی چون حالت چهره، جذابت در نگاه اول، شفافیت، روشنایی و زیبایی را تعریف کردیم برای این منظور در شرایط در نظر گرفته شده دو تصویر غیر قابل تلفیق به دو چشم داده شد. مدت زمانی که هر یک از تصاویر دربازه ی تعیین شده (30S) توسط افراد دیده شد را ثبت نموده و روابط بین کمیت های مفروض و نتایج به دست آمده را بررسی کردیم. برای انجام آزمایشات وسیله ای متشکل از یک صفحه ی شیار دار و 4 آینه تخت طراحی کردیم به طوری که زاویه ی بین آینه ها 45 درجه باشد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در آزمایش اول تصویر یک انسان در حالت چهره ی متفاوت ( خنده و ناراحتی ) بررسی شد، در این حالت رقابت دو چشمی به دلیل اختلاف اندک تصاویر رخ نمی داد و چون مغز قادر به تشخیص این اختلاف کم نمی شد تصاویر جا به جا نشده و یکی از آن ها ثابت می ماند. در آزمایش دوم تصویر یک انسان و یک میمون ( زشت و بدون تفاوت طیف رنگ) به دو چشم داده شد که در مدت 30s و  2/59 درصد فراد انسان را در مدت زمان بیشتری دیدند و فرضیه ی ما برای برای علت این موضوع خاصیت search image مغز است که باعث می شود دیدن تصاویری را که برایمان آشنا و معمول تر است به سایر تصاویر ترجیح می دهیم. بخش دوم این آزمایش تصویر همان انسان را در قیاس با تصویر یک میمون با مزه با چشم های درشت بررسی کردیم که در آن آزمایش 2/52 درصد افراد میمون را در مدت زمان بیشتری دیدند که فرضیه ی ما برای مدت آن درشتی چشم های میمون است که باعث توجه زیاد مغز به آن می شود.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 2

پژوهش خانم نسیم آزادی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم طناز کریمی فرد، گرداب می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

پروژه ی مورد نظر به بررسی پدیده ی گرداب پرداخته است. برای بررسی این پدیده به بهترین نحو باید ابتدا آن را در ساده ترین حالت آن بررسی کرد. به همین منظور ما بررسی مان را به بررسی پدیده گرداب در یک محیط بسته ی استوانه ای شکل محدود کردیم. برای شبیه سازی گرداب از stirrer موجود در دستگاه هیتر و چند سایز مختلف آهن ربای آزمایشگاهی بهره گرفتیم و با عوامل ثابت محیطی عوملی نظیر: تأثیر عمق گرداب بر دهانه ی آن، سرعت چرخش گرداب در نقاط مختلف آن، شکل ( تابع پیروی کننده ) گرداب و ... مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

1-     عمق و دهانه ی گرداب با هم رابطه عکس دارند.

2-     هر چه سرعت محیط چرخان بیشتر باشد، سیر نزولی دهانه بر حسب عمق کم تر تغییر می کند.

3-     هر چه سرعت محیط چرخان بیش تر باشد و قدرت گرداب بیش تر باشد، گردن گرداب کلفت تر است.

4-     تابع پیروی کننده شکل گرداب سهمی است زیرا نتیجه فقط یک یک عامل متغییر داریم. در بعضی مواقع تشکیل گرداب مولفه ی افقی ثابت و مولفه ی عمودی متغییر است.

5-     عاملی مثل سرعت محیط چرخان سایر عوامل را تحت شعاع قرار می دهد.

مطالب مرتبط:

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، سمینار

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 1

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 2

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوور، غرفه 3

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی