تبیان، دستیار زندگی
این میوه - سبزی سرشار از مواد مغذی مختلف مانند لیگنان‌ها و فلاوونوئیدها می‌باشد. این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضدسرطانی دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند دلیل خوب برای خوردن بیشتر خیار


این میوه - سبزی سرشار از مواد مغذی مختلف مانند لیگنان‌ها و فلاوونوئیدها می‌باشد. این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضدسرطانی دارند.

خیار

فکرش را بکنید اگر خیار نبود سالاد شیرازی هم نبود و اگر سالاد شیرازی نبود لوبیا‌پلو و کلی از غذاهای خوشمزه دیگر هم صفایی نداشتند. بعد از گوجه فرنگی، کلم و پیاز، خیار یکی از اصلی‌ترین سبزیجاتی است که در سرتاسر جهان کشت می‌شود.

این میوه - سبزی سرشار از مواد مغذی مختلف مانند لیگنان‌ها و فلاوونوئیدها می‌باشد. این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضدسرطانی دارند. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر راجع به فواید خیار صحبت کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

ارزش غذایی خیار

یک عدد خیار متوسط حدود 300 گرم وزن دارد. هر 100 گرم از این سبزی حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری                  15

سدیم                 2 میلی گرم

قند                     1.7 گرم

فیبر                    0.5 گرم

امگا٣                  5 میلی گرم

امگا 6                 28 میلی گرم

پروتئین                0.7 گرم

ویتامین آ             2 درصد نیاز روزانه

ویتامین ث           5 درصد نیاز روزانه

ویتامین کا           21 درصد نیاز روزانه

فولات                  2 درصد نیاز روزانه

ویتامین ب ٥         3 درصد نیاز روزانه

کلسیم               16 میلی گرم معادل 2 درصد نیاز روزانه

منیزیم                13 میلی گرم معادل 3 درصد نیاز روزانه

فسفر                 24 میلی گرم معادل 2 درصد نیاز روزانه

پتاسیم               147 میلی گرم معادل 4 درصد نیاز روزانه

منگنز                  0.1 میلی گرم معادل 4 درصد نیاز روزانه

فیتو استرول        14 میلی گرم

آب                      95.2 گرم

خیار و خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن

خیار حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی از جمله ویتامین C، بتاکاروتن، منگنز و کلی آنتی‌اکسیدان دیگر مانند کرستین، اپی‌ژنین، لوتئولین و غیره می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان‌‌ها قاتل رادیکال‌های آزاد شوم بوده و همچنین ضدالتهاب هستند.

خیار و خواص ضدسرطانی آن

پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص خواص ضدسرطانی خیار هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما با این حال بهتر است بدانید که محققان ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند از ترکیبات موجود در خیار به نام «کوکوربیتاسین‌ها» داروهای ضدسرطانی بسازند. محققان معتقدند که این ترکیبات می‌توانند جلوی ظهور و رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند. از این گذشته این میوه سبزی حاوی مواد مغذی ضدسرطان دیگری به نام لیگنان‌ها هم می‌باشد. اگر می‌خواهید سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان پروستات از شما دور باشد خیار بیشتری میل کنید.

اگر ناخن‌های دست و پاهایتان زود می‌شکنند باید بدانید که میزان بالای

سیلیس موجود در خیار مانع از سستی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود

خیار و تأثیر آن روی پوست و مو

خیار سرشار از آب است و مصرف آن برای شفافیت پوستتان موثر است. اگر پوست خیار را دوست ندارید آن را دور نریزید و بدانید که پوست آن برای تسکین خارش پوست و آفتاب سوختگی مفید است. اگر می‌بینید که چشم‌هایتان پف کرده، زیر چشم‌هایتان گود رفته یا سیاه شده است خیار را دریابید چون خواص ضدالتهابی آن برای رفع این قبیل مشکلات کار ساز است.

سیلسیوم و گوگرد موجود در خیار به رشد سریع‌تر موها کمک می‌کند. برای این که بیشتر از خواص این سبزی بهره‌مند شوید آب آن را با آب هویج یا آب اسفناج مخلوط کنید.

خیار برای مقابله با بوی بد دهان و مراقبت از دندان‌ها

یک حلقه خیار را به سقف دهانتان چسبانده و به مدت سی ثانیه با زبانتان نگه دارید. ترکیبات فیتوشیمیک موجود در این سبزی باکتری‌های دهان را که باعث بوی بدن می‌شوند خنثی می‌کند. آب خیار هم برای افرادی که از مشکلات مربوط به لثه و دندان‌ها رنج می‌برند مفید است. خیار منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای غذایی است که این فیبرها هم برای حفظ سلامت دهان و دندان موثر است.

خیار برای لاغری و هضم غذا

خیار کم کالری و در عین حال سرشار از آب است. برای همین هم برای افرادی که قصد لاغری دارند بسیار مفید است. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث می‌شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد. اگر دچار یبوست هستید توصیه می‌کنیم که هر روز خیار میل کنید. به خاطر این که مصرف منظم خیار یک درمان طبیعی برای یبوست محسوب می‌شود.

آب خیار

خیار برای درمان دیابت، کاهش کلسترول و کنترل فشارخون

آب خیار حاوی هورمونی است که سلول‌های پانکراس برای تولید انسولین به آن نیاز دارند. انسولین نیز برای بیماران دیابتی مفید است. محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از ترکیبات خیار به نام استرول می‌تواند به کاهش کلسترول بالا کمک کند. از این گذشته این سبزی حاوی میزان زیادی پتاسیم، منیزیم و فیبرها است. حتماً می‌دانید که فیبرهای غذایی برای تنظیم فشار خون بالا بسیار مفید است.

خیار برای سلامت مفاصل و بهبود نقرس

خیار یکی از منابع سیلیس است که برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. از این گذشته خیار سرشار از ویتامین‌های A، B1، B6، C و ویتامین D، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌باشد. ترکیب آب خیار با آب هویج برای تسکین نقرس و دردهای آرتریتی مفید است به خاطر اینکه میزان اسید اوریک را کاهش می‌دهد.

خیار برای حفظ سلامت ناخن‌ها

اگر ناخن‌های دست و پاهایتان زود می‌شکنند باید بدانید که میزان بالای سیلیس موجود در خیار مانع از سستی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

خیار و خواص ادرارآوری آن

خیار حاوی حدود 90 درصد آب است و برای همین هم مانند یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند یعنی اینکه ادرارآور است. برای همین هم از طریق ادرار ضایعات بدن را دفع می‌کند. مصرف منظم خیار برای دفع سنگ کلیه نیز مفید است.

توجه

* یکی از نقاط منفی خیار سموم و آفت‌کش‌های موجود در آن است. متأسفانه این ترکیبات شیمیایی تأثیر بدی روی سلامت دارد. برای همین حتماً سعی کنید خیار ارگانیک مصرف کنید.

* موم موجود در پوست خیار دومین مشکل این سبزی است. موقع پخش و توزیع این میوه برای جلوگیری از ضرب‌دیدگی به آن موم زده می‌شود. این موم‌ها باید عاری از ترکیبات شیمیایی باشد و فقط در کشت مواد غذایی ارگانیک این مسئله رعایت می‌شود. برای همین توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از میوه و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چربی‌سوزی با خیار

خواص غذایی و درمانی خیار

خیار گلخانه‌ای نخورید!

تاثیر خیار در رفع عطش و تصفیه خون

7 میوه و سبزی برای زیبایی پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.