تبیان، دستیار زندگی
دین و خداباوری در فطرت جوانان این مرز و بوم قرار گرفته و با بیان چند فرض اثبات نشده نمی توان این جوانان غیور را از انجام این فریضه الهی باز داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش رسانه‌ای برای مبارزه با روزه‌داری


دین و خداباوری در فطرت جوانان این مرز و بوم قرار گرفته و با بیان چند فرض اثبات نشده نمی توان این جوانان غیور را از انجام این فریضه الهی باز داشت.


جهانی

هر ساله با نزدیك شدن به ماه مهمانی خدا، جریان‌های گسترده‌ای در شبكه‌های اجتماعی شروع به فعالیت می كنند تا سدی محكم در برابر جوانان مسلمان قرار دهند و آنها را از روزه گرفتن باز دارند.

این جریان مهم هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان به بیان ضررهای روزه داری برای جسم و جان می پردازد و نقل قول هایی را از پزشكان به ظاهر متخصص بیان می كند كه روزه داری می تواند آسیب جدی به جسم شما وارد كند و مصادیق فراوانی را برای آن بیان می كنند تا بلكه بتوانند پایه های پولادین این فریضه مهم و تأثیرگزار در جامعه را كمی سست كنند.

اما غافل از اینكه دین و خداباوری در فطرت جوانان این مرز و بوم قرار گرفته و با بیان چند فرض اثبات نشده ، نمی توان این جوانان غیور را از انجام این فریضه الهی باز داشت.

در برابر این جنبش مبارزه با روزه داری در فضای مجازی، چند نكته مهم را خاطر نشان می كنیم:

نكته اول: روزه داری مسئله ای نبوده كه در دین اسلام تشریع شده باشد بلكه در میان تمام ادیان الهی و صدها سال قبل از ظهور اسلام در جزیرة العرب،در بین ادیان گذشته وجود داشته است با این تفاوت كه چگونگی و مدت انجام آن متفاوت بوده است و تمام ادیان برای آن اثرات مهمی را قائل بوده اند چنانچه خداوند متعال می فرماید:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ :

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه كه بر كسانى كه پیش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد كه پرهیزگارى كنید.»[البقرة :  183]

نكته دوم: خداوند متعال نیز به ضررهای مهم روزه داری برای برخی از افراد كاملا آگاه می باشد و به همین جهت آن را برای تمام افراد جامعه واجب نكرده است و استثنائات فراوانی را برای آن قرار داده است:

در امریكا هم اكنون جامعه ای وجود دارد به نام (American cancer society) كه در این جامعه، یكی از مواردی كه بیماران برای درمان سرطان از آن استفاده می كنند، روزه داری است كه در بازه های زمانی متفاوت توسط بیماران انجام می شود

«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ : ماه رمضان [همان ماه‏] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى‏] كه مردم را راهبر، و [متضمّن‏] دلایل آشكار هدایت، و [میزان‏] تشخیص حق از باطل است. پس هر كس از شما این ماه را درك كند باید آن را روزه بدارد، و كسى كه بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن،] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد]. خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تكمیل كنید و خدا را به پاس آنكه رهنمونیتان كرده است به بزرگى بستایید، و باشد كه شكرگزارى كنید.»[البقرة: 185]

همانطور كه از این آیه و آیات و روایت دیگر استفاده می شود برخی از افراد از روزه گرفتن مستثنی شده اند افرادی همچون:

1) افراد بیمار كه پزشك معالج آنها، روزه گرفتن را برای آنها مضر می‌داند.

2) افراد سالخورده و پیر.

3) افرادی كه در مسافرت هستند .

4) افرادی كه به هر دلیل از ضعف و ناتوانی جسمی برخوردار هستند.

5) بانوانی كه به فرزندان خود شیر می دهند با شرائط خاص.

روزه داری

و این استثنائات همه و همه حكایت از این مطلب مهم دارد كه روزه داری برای تمام افراد جامعه مفید نبوده و خداوند متعال كه خود خالق انسان است بر این موضوع كاملاً آگاه و واقف می باشد.

نكته سوم: در این جنبش های به ظاهر علمی به ذكر جملات برخی از پزشكان مبنی بر ضررهای روزه داری می پردازند؛ ضررهایی چون مرگ سلول های خاكستری مغز و ... و از تمام مخاطبین خود درخواست می كنند تا برای جلوگیری از این مرگ سلولی از روزه گرفتن دست بردارند و هرگز این عمل را انجام ندهند.

در پاسخ به این مسئله به ظاهر علمی و مسائلی از این قبیل به چند نكته مهم اشاره می كنیم:

1) در دنیای اسلام علمای بسیاری بوده اند كه از هوش و استعداد فوق العاده و بی نظیری برخوردار بوده و صاحب هزاران اثر و تألیف بوده‌اند و با اینكه تا سال های پایانی عمر خود به روزه داری مشغول بوده اند اما خبری از مرگ سلول های خاكستری و در نتیجه كاهش قدرت فهم و درك آنها نبوده است و تا آخرین لحظات عمر به تحصیل و تدریس مشغول بوده اند.

2) مسئله خواص بی نظیر روزه در میان دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان در دنیا آن قدر مشهور و معروف و حائز اهمیت است كه هرگز نمی توان آن را با نظرات چندین پزشك، نادیده و فراموش كرد، چرا كه پزشكان بسیاری در سراسر دنیا امروزه به خاصیت های اعجاب انگیز روزه داری پی برده اند و  از آن برای معالجه بیماران خود استفاده می كنند كه جمع آوری تمام آراء و نظرات پزشكان متخصص در عرصه جهانی پیرامون خواص بی نظیر روزه داری در صدها صفحه نیز ممكن نخواهد بود و كتاب های جامعی در این زمینه به رشته تحریر در آمده است .

در دنیای اسلام علمای بسیاری بوده اند كه از هوش و استعداد فوق العاده و بی نظری برخودار بوده و صاحب هزاران اثر و تالیف بوده اند و با اینكه تا سال های پایانی عمر خود به روزه داری مشغول بوده اند اما خبری از مرگ سلول های خاكستری و در نتیجه كاهش قدرت فهم و درك آنها نبوده است و تا آخرین لحظات عمر به تحصیل و تدریس مشغول بوده اند

در این مجال به یكی از این موارد اشاره می كنیم:

امروزه پزشكان متخصص برای درمان سرطان در دنیا به اهمیت روزه برای درمان این بیماری خطرناك پی برده و از آن برای معالجه بیماران خود استفاده می كنند كه در این زمینه تاكنون مقالات متعددی نوشته شده كه از جمله آنها مقاله ای با عنوان (Fasting may be the best way to combat cancer) می باشد كه روزه‌داری را به عنوان یكی از بهترین درمان ها برای مبارزه با سرطان تلقی می كند.

همچنین در آمریكا هم اكنون جامعه ای وجود دارد به نام (American cancer society) كه در این جامعه، یكی از مواردی كه بیماران برای درمان سرطان از آن استفاده می كنند، روزه داری است كه در بازه‌های زمانی متفاوت توسط بیماران انجام می شود.

این نظریه مهم پیرامون درمان سرطان تنها بخش كوچكی از هزاران دیدگاه پیرامون تأثیرات شگفت انگیز روزه بر جسم و جان افراد می‌باشد كه در این مقاله به آن پرداخته شد .

خلاصه كلام آنكه با مطالعه این آثار شگفت انگیز برای این فریضه الهی هرچه بیشتر به عظمت خداوند متعال پی خواهیم برد، خدایی كه تمام دستورات و توصیه های او در قرآن مجید بر اساس حكمت و دلیل و منطق است و این جاست كه با تمام وجود معنای این آیه شریفه را در می یابیم كه فرمود: «... وَ أَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ: ... و اگر بدانید، روزه گرفتن براى شما بهتر است.»( البقرة : 184)

امین ادریسی  

بخش قرآن تبیان