تبیان، دستیار زندگی
هفته گذشته، حراج تهران با فروشی چشمگیر در حدود شش و نیم میلیارد تومان در صدر خبرهای هنری قرار گرفت. در این میان هنرمندان جوان و فعال ایرانی نیز توانستند رکوردهای قابل توجهی را بر جای بگذارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمندان جوان در حراج تهران


هفته گذشته، حراج تهران با فروشی چشمگیر در حدود شش و نیم میلیارد تومان در صدر خبرهای هنری قرار گرفت. در این میان هنرمندان جوان و فعال ایرانی نیز توانستند رکوردهای قابل توجهی را بر جای بگذارند. در این نوشتار به معرفی برخی از این هنرمندان و آثار ارائه شده از ایشان در حراج بزرگ تهران خواهیم پرداخت.

در حراج بزرگ تهران که در اولین جمعه تیرماه برگزار شد، استقبالی بی نظیر از 82 اثر هنری ارائه شده صورت گرفت و تمامی آثار در عرض سه ساعت با چکش رضا کیانیان، بازیگر شناخته شده ایران به فروش رفت.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه شامل تابلوهای نقاشی، عکاسی و مجسمه سازی بود که آثاری از هنر معاصر ایران را از شروع جنبش مدرنیته در قبل از انقلاب اسلامی تا هنرمندان جوان امروزی را دربر می گرفت.

نقاشی هایی از هنرمندان شناخته شده و پیشکسوت مانند سهراب سپری، پرویز تناولی آرمان استپانیان، بهمن جلالی،پرویز کلانتری، کاضم چلیپا، فریده لاشایی، بهجت صدر،بهمن محصص، مسعود عربشاهی، منصوره حسینی تا هنرمندان جوان و کمتر شناخته شده ای چون علیرضا آستانه، بهنوش فروتن، سیامک عزمی و هنگامه صدری زینت بخش دیوارهای این نمایشگاه-حراج بود.

دومین حراج بزرگ تهران و دستیابی به رقم قابل توجه آن در فروش آثار هنری، نشان از پیشرفت رو به جلو و قابل توجه ارزش آثاری هنری در ایران دارد. هرچند که ارقام خریداری شده در این حراجی، قابل مقایسه با حراجی های بین المللی نیست اما نویدبخش روند رو به رشد جایگاه هنر در جامعه ایرانی است

در این میان برخی هنرمندان جوان ،که البته تا پیش از این با شرکت در نمایشگاه های متعدد و حراجهای بین المللی توانسته بودند موفقیتهای چشمگیری را در پرونده کاری خود ثبت کنند، نیز خوش درخشیدند که در این نوشتار به معرفی ایشان خواهیم پرداخت:

محمود بخشی، متولد1355 در تهران و یکی ازمجسمه سازان جوان ایرانی است که درسال های گذشته آثارش درسطح بین الملی نیز شناخته شده اند. دریافت نخستین جایزه "افسون ایرانی"(  (Magic Of Persiaازکالج لندن، برگزاری نمایشگاه درگالری ساچی و شرکت درچند دوره حراج کریستی خود دلیلی براین ادعاست. اثر ارائه شده از وی در حراج امسال، با عنوان "تهران از خرم-شهر" به قیمت 72 میلیون تومان به فروش رسید. این اثر از سیگار ، چوب، پلاکسی گلاس و آلومینیوم و در ابعاد 15*5/87*96 سانتی متر ساخته شده بود. به طور کلی آثار محمود بخشی بسیار خلاقانه و عاری از هرگونه محافظه‌کاری رایج است. او در خلق این اثر نیز از سیگار به عنوان متریالی برای خلق اثر خود استفاده کرده است. هزاران نخ سیگار هر روز در این شهر دود می شود و به هوا می رود اما نگاه هنرمندانه بخشی به آن توانست اثری ماندگار را خلق کند که از این عامل سرطان زا به اثری بدیع و پرکشش تغییر کرده است.

هنرمندان جوان در حراج تهران

گلناز فتحی متولد 1351 است . اثر بدون عنوان وی در این حراج به مبلغ 46میلیون تومان به فروش رفت. این اثر "بی عنوان" با تکنیک اکریلیک روی بوم و در ابعاد 170*142سانتی متر اجرا شده بود. فتحی از جمله هنرمندان جوان ایرانی است که تا کنون نمایشگاه های متعددی در خاورمیانه، اروپا و امریکا برپا کرده است.هرچند آثار او هم در مفهوم و هم در اجرا پا را از هنری بومی فراتر نهاده اند اما همواره وامدار خوشنویسی ایرانی و نگرشهای سنتی به تطور خط در صفحه است که با دیدگاه هایی انتزاعی و اکسپرسیو ، تصاویری تامل برانگیز را شامل می شود.

هنرمندان جوان در حراج تهران

دانا نهداران هنرمند جوان و متولد 1361 در اصفهان است که در چند سال اخیر در نمایشگاه های متعددی شرکت کرده است. هرچند اثری از نهداران تا کنون در حراج های بین المللی ارائه نشده بود اما فروش نقاشی ارائه شده از وی توانست رقم 34میلیون تومان را از آن خود کند. این اثر رنگ روغن در ابعاد 160*120سانتی متر و از مجموعه "مونالیزای من" در ابتدا به قیمتی بین 6تا8میلیون تومان کارشناسی شده بود اما دستیابی به رکورد37میلونی برای این هنرمند موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان هنری شد و نام وی را در صدر اخبار آکشن قرار داد.

هنرمندان جوان در حراج تهران

مونا پاد نیز از جمله هنرمندان جوان مجسمه ساز است که اثری با عنوان دو اسب را در این حراج به معرض فروش گذاشت که در نهایت به قیمت 28میلیون تومان دست یافت. این اثر برنزی در ابعاد 23*30*5/42  اجرا شده بود. خانم پاد که متولد 1353 است تا کنون چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی داشته است.

هنرمندان جوان در حراج تهران

طاهره صمدی طاری متولد 1360 از هنرمندان فعال در زمینه نقاشی است. صمدی که تاکنون در بیش از 28نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده، در مارکت های بین المللی نیز، از جمله 4حراج کریستی و یک حراج ساتبی، توانسته آثار هنری خود را عرضه کند. اثر ارائه شده از وی با عنوان "همهمه" از مجموعه "مقصد نامعلوم" و تکنیک رنگ روغن در ابعاد 200*140، رقم 24میلیون تومان را از آن خود کرد و موفقیتی دیگر را برای این هنرمند رقم زد.سرگشتگی انسان معاصر در فضاهای سرد و تکنولوژی زده معاصر از جمله دغدغه های صمدی در خلق نقاشی است.

هنرمندان جوان در حراج تهران

عادل یونسی نیز از جمله هنرمندان جوان متولد 1364 است که اثرش در حراج به قیمت 24میلیون تومان به فروش رفت. این اثر در ابعاد 190*190 با عنوان "سرود رویای نادیده" با تکنیک ترکیب مواد بر روی بوم اجرا شده بود. یونسی شرکت در دو حراج کریستی را در کارنامه کاری خود دارد. تصاویر رئالیستی-سورئالیستی یونسی فضای کامل شخصی از ذهنیات هنرمند را رقم می زند.

هنرمندان جوان در حراج تهران

بیتا وکیلی متولد 1352، تا کنون آثارش را در بیش از 40 نمایشگاه گروهی در ایران، دوبی، کانادا، ارمنستان و فرانسه  شرکت داده است و بیش از 4بار در حراجی کریستی نقاشی های خود را بفروش رسانده است. نقاشی ارائه شده از وی با عنوان "بهمن"در ابعاد 120*120 در حراج به قیمت 22میلیون تومان به فروش رسید. وکیلی در خلق آثار نیمه انتزاعی خود توانسته به کاربست جسورانه ای از مواد غیرمتعارف در نقاشی چون پولک، سوزن منگنه و اشیای کوچک درخشان دست یابد.

هنرمندان جوان در حراج تهران

وحید چمانی متولد 1363 اثری دیگر از مجموعه "اسید آمینه ها" را در این حراج ارائه داد که به قیمت 22میلیون تومان به فروش رسید. وی که در نمایشگاه های متعدد و یک حراج کریستی شرکت داشته این بار دغدغه های ذهنی خود را در قالب تصویری ابهام آمیز از گاوی مرده عرضه داشت که با تکنیک رنگ روغن روی بوم و در ابعاد 107*225 نقاشی شده بود.

هنرمندان جوان در حراج تهران

سعید احمدزاده متولد 1360 اثری با عنوان "خود متناقص" در ابعاد 100*150  تکنیک رنگ روغن روی بوم را در نمایشگاه ارائه داد که به قیمت 15میلیون تومان به فروش رسید.احمد زاده نیز تاکنون در یک حراج کریستی شرکت داشته و نمایشگاه های مختلفی را در کارنامه کاری خود دارد.

هنرمندان جوان در حراج تهران

محمد طباطبایی هنرمند جوان با استعداد و متولد 1366 است . اثر ارائه شده از وی با عنوان "عجیب تر از بهشت" با تکنیک اکریلیک و کریستال روی بوم در ابعاد 150*100 ساتنی متر به قیمت 12میلیون تومان فروخته شد.

هنرمندان جوان در حراج تهران

دومین حراج بزرگ تهران و دستیابی به رقم قابل توجه آن در فروش آثار هنری، نشان از پیشرفت رو به جلو و قابل توجه ارزش آثاری هنری در ایران دارد. هرچند که ارقام خریداری شده در این حراجی، قابل مقایسه با حراجی های بین المللی نیست اما نویدبخش روند رو به رشد جایگاه هنر در جامعه ایرانی است.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان