تبیان، دستیار زندگی
قرار است در تعطیلات آتی به سفر برویم. چطور می توانیم مطمئن شویم که بچه ها در مدتی که دور از خانه هستیم، رفتار مناسبی خواهند داشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بچه‌های خوش سفر


قرار است در تعطیلات آتی به سفر برویم. چطور می توانیم مطمئن شویم که بچه ها در مدتی که دور از خانه هستیم، رفتار مناسبی خواهند داشت؟

سفر با کودک

این حقیقت که شما قبل از حرکت چنین سوالی می کنید، نصف مشکل است. مرور برنامه برای کنترل داشتن بچه ها حتی از بررسی کردن بلیت ها قبل از آمدن تاکسی، مهم تر است.

بچه ها آن قدر در مورد سفر و تعطیلات هیجان زده می شوند که سطح انرژی شان بسیار بالا می رود و تمام حافظه خود را در مورد روش های برخورد صحیح از دست می دهند. اگر کارهای خاصی به آنها بدهید تا متمرکز و سرگرم باشند، احتمال کمتری وجود دارد که رفتارهای ناراحت کننده ای نشان دهند.

- در هر مرحله از مسیر، کمک آنها را برای انجام کارهای  جالب و وقت گیر جلب کنید. مثلا در طول سفر، یک نقشه و چند مداد رنگی به آنان دهید تا مسیر سفر را مشخص کند. وقتی به مقصد رسیدید و مشغول باز کردن وسایل و چمدانها هستید بروشورهای مسافرتی، مجله، خودکار و کاغذ به آنها بدهید و بگویید چیزهای جالبی را که دوست دارند طی تعطیلات انجام دهند مشخص کنند.

- قبل از حرکت در مورد جزئیات سفر با فرزندانتان صحبت کنید به آنها بگویید که چقدر طول می کشد تا به مقصد برسید، کجا توقف می کنید و چه کاری انجام خواهید داد. تمام چیزهایی را که به ذهنتان می رسد مطرح کنید. بچه ها هرچه بیشتر اطلاع داشته باشند راضی تر خواهند بود. برای بچه های کوچکتر حتی از قبل می توانید در مورد سفر نقش بازی کنید مثلا از صندلیها استفاده کنید و فضایی مانند هواپیما یا قطار در اتاقتان ایجاد کنید. تصور کنید که اتاق خوابتان اتاقی در هتل است در مورد سفر نمایش بازی کنید و در مورد آنچه که در تعطیلات اتفاق می افتد صحبت کنید.

حتی اگر قرار است به مکان گرم و سوزان بروید همیشه احتمال بارندگی وجود دارد و شما مجبور خواهید شد که ساعتی را در هتل بمانید برای این شرایط آماده باشید. بچه ها ی کسلی  که مجبورند در هتل بمانند آنقدر مشکل ساز هستند که حتی نمی توانید تصورش را بکنید به همین دلیل وسایلی به همراه خود ببرید که ارزش زیادی برای بازی دارند کتابهای تربیتی مناسبی بخوانید که بر روشهای انظباطی مناسب متمرکز هستند.

اگر در یک هتل آپارتمان هستید اجازه بدهید بچه ها خاله بازی کنند بگذارید از ظروف و وسایل خانه استفاده کنند، تمیز و مرتب کردن این وسایل ارزش آن را دارد زیرا این فعالیت آنها را تا مدتهای طولانی سرگرم نگه می دارد.

بگذارید بچه ها با استفاده از صندلی، میز، پتو و هرچیز دیگری که می توانند پیدا کنند یک دژ برای خودشان بسازند. بازهم تاکید می کنیم که این به هم ریختگی ارزش آن را دارد.

وان را پر از آب کنید هرچیزی که بتوان از آن به عنوان اسباب بازی استفاده کرد پیدا کنید (فنجان، ظروف پلاستیکی و ظرف خالی شامپو) بگذارید بچه ها از بازی در آب لذت ببرند.

وقتی بچه ها بدرفتاری می کنند از داد کشیدن و فریاد زدن اجتناب کنید. کودک را به گوشه ای ببرید به چشمانش نگاه کنید و قانونی را که باید از آن پیروی کند به او یاد آوری کنید

بدرفتاری طی تعطیلات

اغلب وقتی والدین در حال وهوای تعطیلات هستند تمام قوانین معمول و منظم فراموش می شود. حتی اگر لازم نباشد از برنامه های منظم روزانه پیروی کنیم دست کم قوانین و برنامه های منظم برای تعطیلات تعیین کنید.

اگر بچه ها دقیقا بدانند چه انتظاری از آنها دارید واکنش بهتری نشان می دهند. در شروع سفر فهرستی از قوانین تعطیلات را بنویسید و آنها را هر روز صبح به عنوان روشی موثر برای جلوگیری از جنگ قدرت در طول روز مرور کنید.

وقتی بچه ها بدرفتاری می کنند از داد کشیدن و فریاد زدن اجتناب کنید. کودک را به گوشه ای ببرید به چشمانش نگاه کنید و قانونی را که باید از آن پیروی کند به او یاد آوری کنید.

به جای این که بگویید: نکن، نه ، بایست و این که چه چیزهایی را نمی خواهید انجام دهد به یادش بیاورید و کارهایی را که می خواهید انجام دهد روشن و قابل درک بیان کنید. برای تعیین اولویت ها از قانون " وقتی/بعد" استفاده کنید. (وقتی لباس خوابت را پوشید ی و دندانهایت را مسواک زدی بعد می توانی فیلم مورد علاقه ات را تماشا کنی)

آرامش خود را حفظ کنید تا موفق شوید. وقتی دور از خانه هستید داشتن انعطاف در مورد چند قانون مشکلی ایجاد نمی کند. زیاد نگران مسائل جزئی نباشید. مثلا اگر در رستوران غذا می خورید نگران نحوه غذاخوردن فرزندتان نباشید.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: راهنمای کامل تربیت کودک. الیزابت پنتلی. ترجمه اکرم قیطاسی

مطالب مرتبط:

غنی‌سازی رابطه با کودک

من مهربان ندارم، نامهربان من کو؟

اگه گفتی چرا بی قرارم؟

زیر آبی‌های شخصیت بخشی به کودک

کمک کنید تا حسادت نکند

لحظات غیرقابل‌ تحمل ‌ یک عزیز

تربیت بیابانی برای گل های خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.