تبیان، دستیار زندگی
مسّ نمودن خطّ قرآن؛ یعنى رساندن جایى از بدن به خطّ قرآن براى کسى که وضو ندارد، حرام است. ولى اگر قرآن را به زبان فارسى یا به زبان دیگر ترجمه کنند مسّ آن اشکال ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم بدون وضو دست زدن به کلمه اسرائیل !!

لمس


کلمه إسرائیل در زبان عبری به معنای کسی است که تحت نظر و توقیف و تدبیر و اسارت خداوند باشد و این معنا نزدیک به معنای "عبدالله"در زبان عربی است. این کلمه (اسرائیل) لقب یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم است؛ احترام این اسم در شرایط عادی و به لحاظ خود لفظ لازم است، ولی از آن جا که الآن این اسم پرچم مبارزه با اسلام و علامت دشمنی با مسمانان است. بنابراین برای کوبیدن پرچم دشمنان دین و اعتراض به آنان، دست زدن و پا گذاشتن عمدی بر روی آن اشکالی ندارد.


در این مقاله در خصوص دست زدن به قرآن و اسم خداوند دو سوال فقهی را مطرح کرده و پاسخ آن را تقدیم شما عزیزان می کنیم:

سوال: 1. آیا دست زدن به اسم خداوند بدون وضو در صورتی که به زبان غیر عربی و حتی یک زبان نادر باشد اشکال دارد؟

2. با فرض این که کلمه اسرائیل به معنای بنده خوب خداست و کلمه خدا به زبان غیر عربی در آن موجود است، آیا باید با وضو به آن دست زد؟ و آیا پا گذاشتن عمدی بر روی این کلمه که گاهی روی خیابان می نویسند (که به اسرائیل اعتراض کنند)حرام نیست؟

3. اگر کلمه ای در عرف یک جامعه به معنایی غیر از خدا باشد، ولی در جامعه دیگر به معنای خدا باشد تکلیف چیست؟

4. کسی که اسمش حبیب الله است، آیا باید با وضو دست به اسم خود بکشد و احترام مخصوص اسمای متبرکه را دارد؟

برای کسی که وضو ندارد، حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانى که نوشته شده باشد مسّ نماید. همچنین است بنابر احتیاط واجب مسّ اسم مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و امام (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها)‏ )توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 187(درباره اسم هایی؛ مانند حبیب الله و دیگر اسامی که نام خداوند در آن وجود دارد دست زدن به لفظ «الله»، بدون وضو اشکال دارد. )أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص 31، س 152: مسّ اسم هایى از قبیل عبداللّه و حبیب اللَّه بدون وضو چه حکمى دارد؟ ج: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگر چه جزئى از یک اسم مرکب باشد.

اما کلمه إسرائیل در زبان عبری به معنای کسی است که تحت نظر و توقیف و تدبیر و اسارت خداوند باشد و این معنا نزدیک به معنای "عبدالله"در زبان عربی است. به هر حال کلمه اسرائیل لقب یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم است؛ احترام این اسم در شرایط عادی و به لحاظ خود لفظ لازم است، ولی از آن جا که الآن این اسم پرچم مبارزه با اسلام و علامت دشمنی با مسمانان است. بنابراین برای کوبیدن پرچم دشمنان دین و اعتراض به آنان، دست زدن و پا گذاشتن عمدی بر روی آن اشکالی ندارد. (استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری (دامت برکاته)

نظر حضرت آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) در این خصوص به شرح زیر است:

ج1. بی احترامی نسبت به خداوند حرام است. پس اگر با نام خدا به هر زبانی که باشد، رفتاری شود که حاکی از قصد توهین و اسائه ادب نسبت به خداوند متعال باشد، این رفتار حرام خواهد بود، اما اگر چنین دلالتی نداشته باشد و شخصی که آن را انجام می دهد چنین قصدی نداشته باشد، این عمل جایز است. پس دست زدن به اسم خداوند اگر بدون قصد توهین باشد و از آن در نظر عقلا توهین برداشت نشود جایز است. هر چند مکروه می باشد و احتیاط ترک آن است. اسامی انبیاء، ائمه و فاطمه الزهراء (سلام الله علیهم اجمعین) نیز همین حکم را دارد.

ج: 2،3،4، پاسخ این سۆالات از پاسخ سۆال اول آشکار می شود. البته در پاسخ سۆال سوم باید توجه داشت که معیار عرف عقلا و یا عرف همان جامعه ای است که در آن این عمل صورت می گیرد.

سوال: آیا لمس خطوط قرآن بدون وضوء اشکال دارد؟ لمس سهواً چطور؟

مسّ نمودن خطّ قرآن؛ یعنى رساندن جایى از بدن به خطّ قرآن براى کسى که وضو ندارد، حرام است. ولى اگر قرآن را به زبان فارسى یا به زبان دیگر ترجمه کنند مسّ آن اشکال ندارد. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص186)

همچنین در خصوص کسی که وضو ندارد، حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانى که نوشته شده باشد مسّ نماید. نیز بنابر احتیاط واجب مسّ اسم مبارک پیغمبر (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) و امامان (علیهم السلام) و حضرت زهرا (علیهاالسلام)‏ (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص187)

ولی مس حاشیه یا جلد قرآن بی اشکال است و تنها برای جنب کراهت دارد. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص214)

اما اگر سهواً بدون وضوء به قرآن یا اسامی متبرکه دست زدید اشکال ندارد.

نکته:

مستحب است، برای مس حاشیه قرآن هم وضوء داشته باشید. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص188)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.