تبیان، دستیار زندگی
همه ما خواهان کار کردن در فضایی گرم و صمیمی و سرشار از شوق و اشتیاق به‌کار هستیم، اما به راستی راز رسیدن به چنین محیطی چیست و چطور می‌توانیم به بهترین وجه هم از کار کردن لذت ببریم و هم بیشترین کارایی را داشته باشیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرخاندن کلید موفقیت در قفل مدیریت!

راهکارهایی برای افزایش بازدهی کارمندان


همه ما خواهان کار کردن در فضایی گرم و صمیمی و سرشار از شوق و اشتیاق به‌کار هستیم، اما به راستی راز رسیدن به چنین محیطی چیست و چطور می‌توانیم به بهترین وجه هم از کار کردن لذت ببریم و هم بیشترین کارایی را داشته باشیم؟


چرخاندن کلید موفقیت در قفل مدیریت!

شما فکر می‌کنید مهم‌ترین عامل برای فراهم آوردن محیط کاری مطلوب چیست؟ بی‌شک و بدون تردید، مدیریت صحیح یکی از مهم‌ترین موارد برای به وجود آمدن محیط کاری مطلوب و توأم با آرامش و صمیمیت است. اما منظور از مدیریت مطلوب یا بازدهی بالا چیست؟ یک مدیر موفق چطور می‌تواند بیشترین بازدهی را از کارمندان خود داشته باشد. در واقع، مدیریت موضوعی است که برای همه به خصوص صاحبان شرکت‌ها و کارفرمایان جالب است.

گام‌های نخست

شما به عنوان یک مدیر (بدون توجه به اینکه مدیریت چند نفر را بر عهده دارید) باید به شایستگی رابطه کاری افراد آگاه باشید. قبل از هر چیز باید بتوانید به نحوی کارآمد بر دیگران مدیریت داشته باشید و به خوبی با آن‌ها سازش کنید؛ در واقع برای آنکه مدیر برتری باشید، می‌توانید همان‌گونه که دوست پیدا می‌کنید، کارمند انتخاب کنید و همان قدر هم با افراد، دوستانه برخورد کنید. یکی از رموز موفقیت مدیران، داشتن درک و سازش با دیگران است، همراه با صبر، قاطعیت و رعایت عدل و انصاف. اما هر چقدر هم مدیر موفقی باشید، باید باز هم در جست‌وجوی راه‌های جدید پیشرفت و ترقی بیشتر باشید.

یکی دیگر از مواردی که مدیران باید به آن توجه داشته باشند، انتخاب کارمندان خوب است؛ اینکه بدانید افراد با چه خصوصیاتی می‌توانند بهترین کارایی را داشته باشند. داشتن تخصص لازم برای بخش‌های تخصصی، یکی از موارد بسیار مهم است، ولی در کنار آن، انتخاب افرادی است که در چشمانشان برق اشتیاق به کار، فعالیت و پویایی می‌درخشد. یعنی باید کسانی را انتخاب کنید که فقط برای پول کار نمی‌کنند، بلکه به‌کار خود علاقه‌مند هستند و از صمیم قلب کار می‌کنند و در اداره، شرکت یا محل کار خود بسیار مۆثرند.

خلاقیت در مدیریت هم یکی از موارد بسیار مهم در مدیریت کارآمد است، اینکه بتوانید در رفتار با همکاران خود پویایی و خلاقیت داشته باشید و هر چند وقت یک‌بار، ابتکاری به خرج دهید تا بتوانید انگیزه بیشتری برای کار کردن به آن‌ها بدهید. دادن اعتماد به نفس به کارکنان هم در بالا بردن کارایی آن‌ها بسیار مۆثر است؛ اینکه به کارمندان خود اعتماد کنید، توانایی‌هایشان را باور داشته باشید، به آن‌ها امنیت بدهید و بگذارید بتوانند از کار خود لذت ببرند و با شور و اشتیاق بیشتری کار کنند.

یکی دیگر از مواردی که یک مدیر خوب می‌تواند برای بالا بردن راندمان کاری کارمندان خود مدنظر قرار دهد، این است که فراموش نکند موفقیت کارمند او، موفقیت خود اوست. پس این به نفع خود شماست. کاری کنید تا کارمندانتان بتوانند موفق شوند و آن‌ها را در این راه کمک کنید. اگر واقعاً بدانید از کارمندی با حقوق بالا، چگونه به نفع شرکت استفاده کنید، دیگر حقوق او به نظرتان زیاد نمی‌رسد. در این صورت ممکن است کارمندی با حقوق پایین‌تر که دائم مرتکب اشتباه می‌شود، زیان بیشتری به شما برساند.

به نظر شما در چه صورت کارمندتان موفق است؟

یکی از موارد موفقیت، رسیدن به چیزی است بیش از آنچه انتظار می‌رفته. بنابراین به او کمک کنید به این مرحله برسد. به او شهامت بدهید و این قدر به این کار ادامه دهید تا موفق شود. صبورانه به مشکلاتش گوش دهید. مشکلات و مسائل را با یکدیگر تجزیه و تحلیل کنید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید. یک مدیر موفق، همیشه موفقیت‌های خود را در گرو موفقیت تک‌تک کارمندهایش می‌داند و مسوولیت شکست آن‌ها را هم بر عهده می‌گیرد.

چرخاندن کلید موفقیت در قفل مدیریت!

كارمندان هم اشتباه می‌كنند!

به کارمندانتان اجازه بدهید گاهی هم اشتباه کنند و با احترام، آن‌ها را ببخشید. اطمینان داشته باشید اگر محترمانه با آن‌ها برخورد کنید، دیگران اشتباهشان را تکرار نمی‌کنند. قبول کنید همه ما ضعف‌هایی داریم و ممکن است گاهی اشتباه کنیم، البته هرگز اجازه ندهید کارمندی فریبتان بدهد و با عذر و بهانه‌های بیجا از مهربانی و احترام شما سوءاستفاده کند. در واقع با شناخت بیشتر تک‌تک کارمندان خود، متوجه می‌شوید هدف هر کس از انجام بعضی اشتباهات و تکرار بعضی خطاها چیست!

اما یک نکته مهم را هم فراموش نکنید. برای شناخت هر کدام از کارمندانتان، خودتان رفتار آن‌ها را مدنظر قرار دهید و به این نتیجه برسید. هیچ‌گاه کارمندانتان را از دید افراد دیگر ارزیابی نکنید، زیرا شاید آن افراد با یکدیگر دوست یا دشمن باشند و این دوستی و دشمنی، مانع از تصمیم‌گیری درست شما درباره آن‌ها خواهد شد.

ارتباط مناسب

بهترین کاری که شما به عنوان یک مدیر می‌توانید به وسیله آن بازدهی بهتری را از کارمندان خود بگیرید این است که با رعایت احترام متقابل بتوانید ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنید. متأسفانه بیشتر مدیران از تعیین موقعیت درست کارمندان خود ناتوان هستند. بنابراین ابتدا باید از خود سۆال کنید به کسانی که اینجا کار می‌کنند چه نیازی دارم، از آن‌ها چه می‌خواهم و چه چیزهایی را نمی‌توانم تحمل کنم؛ یعنی به نوعی دیگر، چه چیزهایی به راندمان کار شرکت ضرر می‌زند؟ بنابراین هنگام استخدام کارمندان خود از آن‌ها در مورد توانایی‌ها، قابلیت‌ها و درخواست‌هایشان سۆال کنید و ببینید هرکس در چه قسمتی می‌تواند کاراتر باشد. ببینید چه چیزهایی در مورد نیازها، خواسته‌ها و علایق کارمندانتان مناسب است.

قدردانی؛ كاری معجزه‌گر

قدردانی؛ این لغت گاهی می‌تواند معجزه کند، به گونه‌ای که حتی فکرش را هم نمی‌کنید. کافی است امتحان کنید! گاهی با کلامی محبت‌آمیز، تشکر و نگاهی گرم می‌توانید توان کارمندان خود را بسیار بالا ببرید. قدردانی یعنی توجه و ارزش قائل شدن برای کار دیگران. وقتی افراد را تشویق می‌کنید، به آن‌ها توان و انگیزه می‌دهید كه انرژی بیشتری بگذارند و کمتر احساس خستگی کنند. بدین گونه آن‌ها احساس می‌کنند كه دیده می‌شوند. در غیر این صورت، خود را مانند ماشینی تصور می‌کنند که از آن‌ها انتظار می‌رود با دکمه روشن و خاموش شروع به‌کار کنند؛ بدون اینکه حتی توجهی به آن‌ها شود!

آیا شما به عنوان یک رئیس، به کارمند خود حق نمی‌دهید که وقتی احساس می‌کند مانند یک ماشین با او رفتار می‌شود، هیچ آینده‌ای برای رسیدن به نتیجه بهتر و تلاش بیشتر نداشته باشد؟ اما وقتی شما به هر نوعی (دادن پاداش، تشویق، کلام مهرآمیز، تشکر و ...) با کارمندان خود ارتباط خوبی برقرار می‌کنید، به آن‌ها یادآوری می‌کنید که متوجه چگونگی انجام کارشان هستید و در واقع کسی هست که برای آن‌ها و کارشان ارزش قائل است. هنگامی که شما این‌گونه رفتار می‌کنید، کارمندان شما احساس خواهند کرد كه درک می‌شوند و مورد احترام قرار می‌گیرند. بدین ترتیب، اعتمادبه‌نفسشان تقویت می‌شود و می‌توانند علاوه بر اینکه سعی می‌کنند خلاقیت بیشتری از خود نشان دهند، تمام توان خود را نیز به‌کار گیرند.

چرخاندن کلید موفقیت در قفل مدیریت!

کارمندان شما افراد مهمی هستند

هرگز فراموش نکنید که هر انسانی توانایی انجام کار مهمی را دارد و یک مدیر باید نسبت به این موضوع کاملاً آماده باشد. در واقع، افراد همان کاری را انجام می‌دهند که شما از آن‌ها انتظار دارید. اگر از آن‌ها توقع داشته باشید کاری را به خوبی انجام دهند، آن کار را به خوبی انجام می‌دهند؛ اما برعکس، اگر پیوسته نگران اشتباه کردنشان باشید و نسبت به آن‌ها اعتماد و اطمینان نداشته باشید، بازدهی ضعیفی هم خواهند داشت. در این صورت آن‌ها احتمالاً با اجبار، کار خواهند کرد. اما چگونه می‌توانید به کارمندانتان احساس مهم بودن بدهید؟ ابتدا با گوش کردن به حرف‌هایشان! بگذارید آن‌ها بدانند که افکار و عقایدشان برای شما محترم است و اجازه دهید تا عقاید خود را بیان کنند.

به آن‌ها مسوولیت بدهید؛ معمولاً هنگامی که به افراد مسوولیتی واگذار می‌شود احساس مهم بودن می‌کنند، اما مسوولیت بدون اختیار عمل، به عزت نفس آن‌ها لطمه می‌زند. پس هنگامی که مسوولیتی به کارمندان خود می‌دهید به آن‌ها آزادی عمل بدهید و شرایط و امکانات مناسب را هم برای آن‌ها فراهم کنید.

در واقع، کلید موفقیت شما این است که بتوانید محیط کاری را به وجود آورید که افراد با شور و شوق و اشتیاق کار کنند. وقتی آن‌ها در چنین محیطی قرار بگیرند، کمتر احساس خستگی می‌کنند، تلاششان بیشتر می‌شود و در حقیقت، بازدهی بیشتری هم به دست می‌آورند. بدین ترتیب شما مانند اعضای یک خانواده هستید که هر کدام موفقیت خود را در گروی موفقیت دیگری می‌داند. اما شما به عنوان یک مدیر، باید از مشکلات کارمندانتان آگاه باشید و آن‌ها را در حل کردن مشکلاتشان کمک کنید. هر چقدر کارمندان شما کمتر مشکل داشته باشند، بهتر کار می‌کنند و بازدهی بیشتری هم خواهند داشت. اما فراموش نکنید همه افراد با هم مساوی نیستند. بعضی‌ها نمی‌خواهند با بقیه پیش بروند و دائم می‌خواهند با جلب نظر دیگران نسبت به خود، باعث تضعیف بقیه شوند. شما به عنوان یک مدیر هرگز نباید به بعضی کارمندان اجازه دهید مانع موفقیت کارگروهی شوند. به هیچ‌کس اجازه ندهید با کم‌کاری و درست انجام ندادن کارهایش، بازده کل گروه را پایین بیاورد. البته توقع نداشته باشید كه همه خوب کار کنند و هیچ‌گاه هم تنشی به وجود نیاید. همه ما گاهی شاهد تنش‌هایی در محیط کار هستیم، زیرا هرکس مشکلاتی دارد که فشار این مشکلات، اغلب منجر به ایجاد تنش می‌شود. شاید شما توانایی مقابله با همه تنش‌های موجود را نداشته باشید، اما می‌توانید آن‌ها را تعدیل کنید، ناامید نشوید، سخت نگیرید و بدانید که بالاخره دیر یا زود به راه‌حل مناسبی خواهید رسید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: kianpour

مطالب مرتبط:

امان از تأثیر منفی همکار در کار!

برای شما که مدیر هستید!

اصول گفتگوی صحیح با رئیس

چه کنیم تا بیشتر حقوق بگیریم؟!

دوپینگ تقویت روحیه در محل کار!

اصول کاریابی را در تبیان بخوانید!

هفت عادت برتر مدیران کسب و کار

راهکارهایی برای شادابی در محل کار

رفتار با کارکنان بحران زده!