تبیان، دستیار زندگی
همانطور كه می دانید قران كریم برای تمام لحظه های زندگی ما از كودكی تا نوجوانی و از جوانی تا پیری برنامه هایی را توصیه می كند تا با پیاده كردن آنها در زندگی خود بتونیم به بهترین شكل ممكن از زندگی خودمون لذت ببریم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های قرآن برای زندگی عاشقانه!


همانطور كه می دانید قرآن كریم برای تمام لحظه های زندگی ما از كودكی تا نوجوانی و از جوانی تا پیری برنامه هایی را توصیه می كند تا با پیاده كردن آنها در زندگی خود بتوانیم به بهترین شكل ممكن از زندگی خود لذت ببریم .


بخشش

یكی از مراحلی كه افراد نیازمند برخی از تكنیك ها برای لذت بردن از زندگی خود هستند دوران شیرین عقد و ازدواج است كه قرآن كریم برای این مرحله از زندگی نیز توصیه های زیبایی را بیان می كند كه با هم قصد داریم این توصیه ها را مرور و آنها را در زندگی خود جاری و ساری كنیم.

عفو و گذشت

هر زن و شوهری در زندگی خود دچار لغزش هایی در طول زندگی می شوند و هیچ کس غیر معصومین (علیهم السلام) از این امر مستثنی نیستند.

در زندگی مشترک یکی از علل مهم اختلافات خانوادگی عدم تحمل و کم صبری زوجین است که البته این قبیل مسائل بیشتر در ابتدای زندگی اتفاق می افتد که اگر به درستی مهار نشود می تواند عامل مهمی در دامن زدن به اختلافات شود.

بهترین روش در تقویت بنیان خانواده توسل به عفو، گذشت و بردباری در مقابل خطاهای یکدیگر می باشد. به همین جهت قرآن کریم در سوره نور آیه 22می فرماید:

« وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ : و باید عفو كنند و گذشت نمایند. مگر دوست ندارید كه خدا بر شما ببخشاید؟ و خدا آمرزنده مهربان است

یكی دیگر از مسائلی كه در زندگی عاشقانه از دیدگاه قرآن باید رعایت بشود تا بتوانیم از زندگی خود بیشتر لذت ببریم ، گفتگوهای عاشقانه و محبت آمیز بین زن و شوهر است كه می تواند نقش مهمی در زندگی داشته باشد.

یکی از موارد به ظاهر ساده ایی که می تونه در استمرار زندگی عاشقانه مفید باشه، سلام کردن هست. بسیاری بعد از مدتی که از زندگی اونها می گذره و به اصطلاح خودمونی تر با هم میشن این مساله رو فراموش می کنند

قرآن كریم برای این گفتگو های محبت آمیز به داستان فرعون و همسرش اشاره می كند ؛ وقتی فرعون تصمیم می گیرد كه حضرت موسی را نیز مانند بقیه فرزندان بكشد ، همسر فرعون با گفتگوی محبت آمیز خود مانع آن كار می شود و فرعون رو منصرف می كند :

(وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّی وَلَكَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ : و همسر فرعون گفت: (این كودك) روشنى چشم من و توست، او را مكشید، شاید (در آینده) ما را سودى بخشد یا او را به فرزندى گیریم و آنها (از عاقبت كار) آگاه نبودند.)( القصص : 9)

یکی از موارد به ظاهر ساده ای که می تواند در استمرار زندگی عاشقانه مفید باشد ، سلام کردن هست .

بسیاری بعد از مدتی که از زندگی اونها می گذره و به اصطلاح با هم

خودمونی تر میشن این مساله رو فراموش می کنند.

سلام کردن به اعضای خانواده کینه را از بین می برد، روحیه ها را شکوفا می کند و دل ها را به هم مأنوس و نزدیک می گرداند و نوعی ابراز محبت و اظهار علاقه به طرف مقابل می باشد.

بهترین روش در تقویت بنیان خانواده توسل به عفو، گذشت و بردباری در مقابل خطاهای یکدیگر می باشد. به همین جهت قرآن کریم در سوره نور آیه 22می فرماید: « وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیم:آنان شایسته است عفو کنند و از لغزش های دیگران چشم بپوشند آیا دوست نمی دارید که خداوند نیز شما را عفو کند البته که خدا آمرزنده و مهربان است»

خداوند در قرآن می فرماید : «فَإِذَا دَخَلْتُم بُیُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِیَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَیِّبَةً كَذَلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون » (چون به خانه‏هایى [كه گفته شد] درآمدید، به یكدیگر سلام كنید درودى كه نزد خدا مبارك و خوش است. خداوند آیات [خود] را این گونه براى شما بیان مى‏كند، امید كه بیندیشید.)( 61، نور )

و همچنین در سوره ابراهیم آیه ی 23 "سلام" را تحیت بهشتیان می داند .«تَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلاَمٌ»

امام صادق علیه السلام نیز در فرمایشات خود خطاب به مردان می فرمایند :

وقتی که مردی از بیرون به خانه می رود ، به اعضای خانواده به ویژه همسرش سلام کند.

بخش قرآن تبیان


منبع: سایت ایده