تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

دوربینی برای گنجاندن عکاس در عکس‌های دسته جمعی!

گرایش امروزی به ثبت تصاویر از خود بسیار همه‌گیر شده اکنون با دوربینی که دو نیمه تشکیل شده به روزرسانی خواهد شد.

دوربین مفهومی DUO که توسط چین وی لیائو، دانشجوی مهندسی رویال کالج هنر لندن طراحی شده، دارای دو بخش است که با آهنربا به هم وصل می‌شوند. زوج ها یا گروههای افراد می‌توانند دو نیمه را از هم جدا کرده و به طور همزمان از یکدیگر یا خودشان عکس بگیرند. این دو تصویر سپس در یک فریم نهایی در کنار هم آمده و همه صحنه مورد نظر به ثبت خواهد رسید.

لیائو می‌خواست سیستمی بسازد که عکاس را نیز در عکس های گروهی بگنجاند. این دانشجوی خلاق با دو جعبه بزرگ مجهز به لنز، تریگر(trigger) و شاتر دستگاه پیش‌ساخت خود را به یک دوربین دستی تبدیل کرد. هر نیمه دوربین از یک تریگر هماهنگ‌شده برخوردار است؛ بدین معنی که عکاسان نیازی به فشردن دکمه با یکدیگر نداشته و یکی از آنها می‌تواند کنترل هر دو دوربین را در دست داشته باشد.

هنگامی که یکی از تریگرها کشیده می‌شود، هر دو نیمه هر چیزی را که در برابر لنز آنها باشد به ثبت می‌رسانند. سپس دو تصویر با یک خط سفید در میان آنها در کنار هم قرار می‌گیرند.

می‌توان حتی این دوربین را در حالت تکی قرار داده و از آن مانند یک دوربین سنتی استفاده کرد. این دوربین که لیائو آنرا دوربین دوتایی خوانده، به عنوان بخشی از پروژه نهایی وی در برنامه مهندسی طراحی مبتکرانه رویال کالج هنر لندن تولید شده است.

هنوز برنامه‌ای برای ورود این دوربین به بازار وجود ندارد.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

پای خنک و بدون بو با جوراب های ساخته شده از قهوه

پژوهشگران فناوری جدیدی را برای صنعت پوشاک ارائه کرده اند که می تواند بدن را خنک حفظ کرده و مانع بو گرفتن آن شود. محققان شرکت MoS در آمریکا اکنون جوراب های ساق بلندی به نام "اطلس" تولید کرده اند که به دلیل استفاده از قهوه در آن پا را خنک حفظ می کند و بو نمی گیرد.

در ساخت این جوراب از پنبه، پلی استر بازیافتی و قهوه سوخته استفاده شده که عرق و بوی تن را جذب می کند تا پا خنک بماند. قهوه سوخته سلاح  شرکت MoS  علیه بو است.

قهوه سوخته به خاطر ساختار اسفنجی خود مولکولهایی بو را جذب می کند. وقتی این جوراب ها شسته می شوند، مولکول های بو که در ساختار کربنی قهوه گیر افتاده اند، آزاد می شوند و این ساختارها دوباره برای جذب مولکول های بوی پا آماده می شوند.

ساخت این جوراب به کارخانجات تخصصی نساجی برون سپاری خواهد شد تا از شیوه های بافت روباتیک مانند چاپ سه بعدی برای آن استفاده شود

دراین شیوه قهوه سرخ به گونه ای پالایش می شود که روغن قهوه و بوی مشخص آن از بین می رود. سپس به این قهوه پلی استر بازیافتی افزوده می شود. اطلس بررسی های آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و به ادعای شرکت MoS در مقایسه با پنبه های معمولی سه برابر در جذب بو موثرتر بوده است.

MoS می گوید یک سری آزمایش های کشیدگی را انجام داده تا چگونگی کشیده شدن پوست را به شکل سه بعدی بصری سازی کند. از این رو جوراب مجبور نیست بر اساس حرکات پا مانند جوراب های معمولی، خمیده شده و کش بیاید. MoS همچنین از نقشه برداری فشار برای تعیین موقعیت نقاط فشار و افزودن پشتیبانی بیشتر استفاده کرده است. این شیوه با تصویربرداری گرمایی ترکیب شده تا نقاط داغ و بهبود تهویه را شناسایی کند.

ساخت این جوراب به کارخانجات تخصصی نساجی برون سپاری خواهد شد تا از شیوه های بافت روباتیک مانند چاپ سه بعدی برای آن استفاده شود.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر، ایسنا