تبیان، دستیار زندگی
شمارش معکوس شروع شده است. تا چند روز دیگر ماه مبارک رمضان، با آن خیر و برکت بی‌مثالش آغاز می‌شود و این روزها، بیشتر خانه‌ها برای استقبال از این ماه پر برکت، پیراسته و از هر نظر تمیز و آماده می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمادگی برای شروع ماه مبارك رمضان

ماه رمضان


شمارش معکوس شروع شده است. تا چند روز دیگر ماه مبارک رمضان، با آن خیر و برکت بی‌مثالش آغاز می‌شود. این روزها بیشتر خانه‌ها برای استقبال از این ماه پر برکت، پیراسته و از هر نظر تمیز و آماده می‌شوند.


از آنجا که نوع و زمان کارها در ایام ماه رمضان با دیگر ماه‌ها تفاوت دارد و از طرفی هم در بعضی خانه‌ها، سالمندان و بچه‌های کم سن و سالی هستند که روزه نمی‌گیرند و باید برای این افراد، صبحانه و ناهار آماده شود و برخی هم بیمار هستند و باید در این ماه، مراقب تغذیه و سلامت آن‌ها هم بود و در ضمن بعضی شب‌ها سفره پر برکت افطار پذیرای مهمانان است، بهتر آن است که خرید آن دسته از مواد غذایی که خراب و فاسدشدنی نیستند مانند برنج، روغن، قند و شکر، حبوبات و انواع گوشت را پیش از شروع این ماه در اولویت قرار دهید و حتی برای آن که خانم خانه مجبور به گذران وقت زیادی در آشپزخانه نباشد، خوب است از هم اکنون برخی از مواد غذایی را به صورت نیمه آماده و بهداشتی در منزل تهیه و در یخچال و فریزر نگهداری کنید.

ساعات نزدیک به افطار، کار و فعالیت تعطیل!

با توجه به نقش مادران در برگزاری سالم و شایسته آداب ماه رمضان، توصیه می‌شود در روزهای اول ماه مبارک که اختلال در خواب یا بر هم خوردن تغذیه، موجب می‌شود که از نظر روحی و روانی، تحریک‌پذیر و زود رنج شویم و واکنش سریعی نسبت به کارها از خود نشان دهیم، و به خصوص هر چه به ساعات افطار نزدیک می‌شود، توجه و تمرکز خود را از دست داده و گرسنگی و تشنگی باعث خستگی و ضعف شود، بهتر است اعمال خانه‌داری و فعالیت‌های سنگین را در ساعات اولیه روز انجام داده و ساعات نزدیک به افطار را به استراحت بپردازیم. به توصیه متخصصان، سنت خانه‌تکانی پیش از ماه مبارک رمضان، کمک زیادی به کم شدن کارهای سنگین این ماه می‌کند.

پخت و پز

شوک ناشی از حرارت طبخ غذا

از آنجا که در ساعات آخر روزه‌داری، آب بدن به کمترین میزان می‌رسد و تشدید بی آبی، موجب ایجاد سنگ کلیه و گرمازدگی می‌شود و احتمال بروز استرس یا شوک ناشی از حرارت طبخ وجود دارد، بهتر است در وعده افطار، از غذاهای حاضری استفاده کنیم و تهیه و پخت غذای اصلی را به بعد از زمان افطار موکول کنیم.

استفاده از غذاهای حاضری و سرخ نشده، علاوه بر آن که بهترین و سبک‌ترین خوردنی‌ها برای وعده افطار است، تهیه آن نیز به زمان زیادی نیاز ندارد و ایستادن در مقابل اجاق گاز را به حداقل می‌رساند. اگر هم فکر می‌کنید كه خیلی قوی و بنیه‌دار هستید و از پخت غذا در ساعات نزدیک به افطار لذت می‌برید، به شما توصیه می‌کنیم كه در فاصله میان افطار تا سحر، به تدریج و مکرر، کمبود آب بدن خویش را با مصرف میوه و سبزی تازه جبران کنید.

این پا و آن پا کنید!

متخصصان برای طبخ غذاهایی که نیاز به ایستادن طولانی دارد، به خصوص غذاهای نذری، ایستادن بیش از 20 دقیقه را مناسب نمی‌دانند و نشستن متناوب روی صندلی‌های پایه بلند را هم عامل موثری برای پیشگیری از کمر درد عنوان می‌کنند.

آن‌ها توصیه می‌کنند وقتی در حالت ایستاده هستید، به طور متناوب هرچند دقیقه یک بار، هر پا را روی سکوی کوچکی قرار دهید تا هر بار وزن بدن روی یک پا قرار گیرد و فشار وارده به کمر تقسیم و کمتر شود و ریسک ابتلا به واریس کاهش یابد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: taherjoo