تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها فاطمه حقیقت پژوه، شکوفه شعیبی، حانیه غنجی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مریم سنگ پور، بررسی انواع دیابت و رابطه آن با تغذیه فرد می باشد.( در دبیرستان شایستگان)
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

سمینارهای دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان شایستگان به مدیریت سرکار خانم رحیمه قاسمی در بخش سمینارهای علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

سمینارها

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه حقیقت پژوه، شکوفه شعیبی، حانیه غنجی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مریم سنگ پور، بررسی انواع دیابت و رابطه آن با تغذیه فرد می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان، سمینار

به گفته این پژوهشگران:

بیماری قند و یا به عبارت دیگر دیابت، بیماری مزمنی است كه یك اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که در نتیجه اختلال در تولید و عملكرد انسولین در بدن به وجود می آ‌ید. انسولین هورمونی است که سلول‌ها را قادر می‌سازد كه گلوكز را از خون گرفته و برای تولید انرژی استفاده كنند كه توسط سلول های "بتا"واقع در پانكراس ترشح می‌شود و وظیفه اصلی آن كاهش قند خون است. پانكراس نیز یكی از غدد دستگاه گوارش است كه در پشت معده قرار دارد دیابت كه در آن یا انسولین به تعداد كافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود.

از این رو، افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد غیر دیابتی نمی‌توانند از گلوكز به نحو احسن در سوخت و ساز بدنشان استفاده كنند. در نتیجه قند خون افراد به مقدار قابل ملاحظه‌ ای افزایش می‌یابد. این ”‌افزیش غلظت گلوكز“ یا ”‌افزیش قند خون“ را هیپرگلیسمی می‌نامند.. بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارض در سیستم قلب و عروق، كلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب می‌گردد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

دیابت بیماری مزمنی است که سالانه افراد زیادی درگیر آن می شوند. بیماری ای که تا آخر عمر همراه انسان است و اگر بر اثر نداشتن اطلاع کافی در مورد این بیماری خاموش خوب کنترل شود تأثیر ات عمیقی بر روی انسان می گذارد.

آیا بیماران دیابتی می توانند با استفاده از اصول کنترل دیابت، ورزش، تغذیه، داروها، کنترل شخصی، بیماری خود را کنترل کنند؟ هم چنین تغذیه تأثیر مستقیمی بر کنترل و کاهش میزان قند خون دارد. و استفاده درست از هرم غذایی موجب کنترل قند خون می شود و هم چنین رعایت نکات تغذیه ای نیز تأثیر زیادی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها کیمیا مینوفر، زهرا تاج بخش با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مریم سنگ پور، روش های بوجود آمدن انواع تومور مغزی و درمان آن می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان، سمینار

به گفته این پژوهشگران:

طبق پژوهش های انجام شده در مودر تومورهای مغزی و درمان نحوه ی تشکیل، علائم، پیشگیری، روش درمان، با بیمارانی که دارای این بیماری بودند صحبت کردیم و اطلاعات در این باره کسب شد که باعث بالا رفتن آگاهی نسبت به بیماری سرطان مغز شد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

پژوهش های انجام شده باعث شد که بتوانیم در زمینه ی سرطان به افرادی که ترس از سرطان دارند آموزش های لازم داده شود.

در مورد روش های درمانی و تأثیر گذارترین روش درمان سایبرنایف است و سرطان اگر به موقع تشخیص و تحت درمان قرار بگیرد قابل درمان است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهشخانم ها ستوده اخلاقی، پریا سالاری، زهرا نصیری، عاطفه بایبوردی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم سحر گنجو حقیقی، روش های کاهش اثرات رادیواکتیویته می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

1-     تعریف کلی از انرژی، انرژی هسته ای

2-     کاربردهای انرژِهسته ای که در زندگی روزمره ی ما تأثیر دارند.

3-     خطرات رادیواکتیو که روی نسل های بعدی نیز تأثیر می گذارند.

4-     روش هایی برای مقابله برای رادیواکتیو که تاکنون پیشنهاد شده است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

استفاد از کاربردهای بیشمار رادیواکتیو و آزمایش بر روی آن تنها در صورتی ممکن است که خطرات رادیواکتیو تا سطح بسیار بالایی کاهش پیدا کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه قدیمی نژاد، ندا کاشانی، فاطمه روحی، درخشنده ملکی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فاطمه عظیمی، استخراج لسیتین از سویا و تهیه قرص حافظه می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان، سمینار

به گفته این پژوهشگران:

موضوع پژوهش ما تهیه قرص تقویت حافظه از سویاست. برای این کار با انجام آزمایش های شیمایی ساده و استفاده از حلال های مختلف قطبی و غیر قطبی لسیتین را از سویا استخراج کردیم در طی این پروژه با خواص مختلف سویا و لسیتین آشنا شدیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

-         آشنایی با خواص لسیتین

-         آشنایی با روش استخراج

-         چگونگی استفاده از حلال های مختلف برای استخراج

-         استخراج لسیتین از سویا و تهیه قرص

عنوان پژوهش خانم ها ملیکا حیدری، حانیه رجبی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مریم سنگ پور، بررسی و ساخت شیشه های آبدوست با استفاده از تکنولوژی نانو می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

پروژه به عنوان لایه های آب دوستی آغاز شد هو با انجام یک سری تحقیقات پایه نظر به فناوری نانو، خاصیت آبدوستی لایه ها را با بررسی متعدد و آزمایشات فراوان طی کردیم. با حضور در آزمایشگاه شیمی، فیزیک، در دانشکده ی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و با راهنمایی استاد راهنما دکتر علیرضا مشفق و با استفاده از روشهایی چون سل، ژل به لایه نشانی پرداخته و توانستیم با استفاده از تیتانیوم اکسید (Tio2) که دارای ویژگی فتوکاتالیستی و آبدوستی است لایه های آب دوست را به وجود آوریم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

با بررسی های صورت گرفته و با استفاده از کاربردهای فراوان تیتانیوم اکسید (Tio2) توانستیم تحولی در عرصه نانو به وجود آوریم از بین بردن زاویه ی تماس بالای آب در سطوح مختلف توسط روش لایه نشانی از نتایج به دست آمده از این پژوهش بوده و تلاش در پی به دست آوردن موفقیت های بزرگتر داریم. از بین بردن دید نامناسب نسبت به آینه های پیچ جاده نیز از دیگر نتایج این پژوهش بوده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها سارا نصرآبادی، رکسانا اردبیلی، مهتا رضوانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فاطمه عظیمی، کدامیک از آلیاژها در محیط های اسیدی و بازی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند؟ می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان، سمینار

به گفته این پژوهشگران:

در این پژوهش با فرآیند خوردگی و چگونگی رخ دادن آن آشنا می شویم و سپس با انجام دادن آزمایش های شیمایی ساده مقاوم ترین آلیاژ در محیط اسید و در محیط بازی را پیدا می کنیم.

خوردگی یکی از مشکلات جدی در استفاده از فلزاتی نظیر آهن، روی، آلومینیوم و آلیاژهایی نظیر برنج می باشد. خوردگی سبب تحمیل هزینه های بسیار زیادی در صنایع می شود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

-         آشنایی با علم ترمودینامیک

-         آشنایی با مفهوم خوردگی و نحوه ی اتفاق افتادن آن

-         تیسین مقاوم ترین آلیاژ در محیط اسید و در محیط بازی

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان (بخش سمینارهای دانش آموزی)

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان (بخش غرفه های دانش آموزی)

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی