تبیان، دستیار زندگی
در اینترنت سایت هاى زیادى وجود دارند كه به صورت رایگان سایت شما را آنالیز مى كنند. در اینجا قصد داریم شما را با این سایت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا كنیم. اگر شما صاحب پایگاهى در دنیاى پهناور اینترنت هستید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایگاه اینترنتى خود را آنالیز كنید


اشاره :

در اینترنت سایت هاى زیادى وجود دارند كه به صورت رایگان سایت شما را آنالیز مى كنند. در اینجا قصد داریم شما را با این سایت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا كنیم.

اگر شما صاحب پایگاهى در دنیاى پهناور اینترنت هستید مطمئنا موفقیت و بهتر شدن آن برایتان اهمیت خاصى دارد، پس بدون شك نیاز دارید كه به بررسى نقاط مثبت و منفى قسمت هاى مختلف سایت خود بپردازید. این كار نیاز به داشتن دانش فنى خاصى ندارد و در اینترنت سایت هاى زیادى وجود دارند كه این امكان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار مى دهند. در این مقاله قصد داریم كه شما را با تعدادى از این سایت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا كنیم.


PAGE RANK سایت شما چند است؟

به عنوان اولین قدم، باید بدانید كه سایت شما از نظر موتور جستجوگر گوگل در چه رتبه اى قرار دارد.

پس ابتدا باید با مفهوم عبارت "PAGE RANK" آشنا شوید. PAGE RANK میزان اهمیت صفحه مورد نظر شما از سوى گوگل است و با عددى بین صفر و 10 تعیین مى شود. به عنوان مثال PAGE RANK سایت گوگل 10 است. حال سوال اینجاست كه چگونه متوجه شویم كه PAGE RANK سایت ما چند است؟

گوگل این مسئله را با قرار دادن این امكان در TOOLBAR (نوار ابزار) خود مرتفع كرده است. به گونه اى كه هر بار صفحه وبى را باز مى كنید به طور خودكار PAGE RANK آن صفحه نمایش داده مى شود.

شما مى توانید TOOLBAR گوگل را از این آدرس دانلود كنید.

راه ساده ترى نیز وجود دارد. وارد این سایت شوید و در قسمت CHECK PR آدرس مورد نظر خود را وارد كرده و سپس بر روى دكمه CHECK PR كلیك كنید. البته سایت هاى مشابه دیگرى نیز وجود دارند.


آشنایى با سایت ALEXA.COM

در این سایت شما مى توانید به اطلاعات ارزشمندى در مورد ترافیك سایت خود دست پیدا كنید.

لازم است بر روى عبارت RANKINGS TRAFFIC در صفحه اصلى سایت ALEXA كلیك كنید. در كادر مورد نظر آدرس سایت خود را وارد كنید و بر روى دكمه GET TRAFFIC DETAILS كلیك كنید. در صفحه باز شده یك سرى توضیحات اجمالى (OVERVIEW) از جمله سایت هاى مرتبط، رتبه ترافیك (TRAFFIC RANK)، تعداد سایت هاى لینك داده به این سایت، تاریخ آنلاین شدن این آدرس و اطلاعات تماس در مورد سایت مورد نظر نمایش داده مى شود.

همچنین از این نظر مى توانید سایت خود را با یك سایت دیگر نیز مقایسه كنید. این كار از طریق وارد كردن آدرس سایت مورد نظر و كلیك بر روى دكمه COMPARE SITES امكان پذیر است.

در قسمت RELATED LINKS لینك و سایتهاى مرتبط با سایت شما نمایش داده مى شود.

در قسمت SITES LINKING IN نیز لیست سایت هایى كه به شما لینك داده اند نمایش داده مى شود.


آشنایى با سایت SEARCHBLISS.COM

هنگامى كه وارد این سایت مى شوید با لینك هاى زیادى مواجه هستید كه ابزار زیادى را در زمینه هاى مختلف براى مدیران سایت ها از جمله بهینه سازى جایگاه سایت ها در موتورهاى جستجوگر مهیا كرده است. یكى از این ابزار مهم LINK POPULARITY CHECK مى باشد كه توسط آن از تعداد لینك هاى مرتبط با سایت شما در موتور هاى جستجوگر مطلع مى شوید. تنها كافیست در قسمت ENTER YOUR URL آدرس سایت خود را وارد كنید و در قسمت ENTER THE ACCESS CODE AS SEEN ABOVE كد سه رقمى كه در مقابل عبارت ACCESS CODE قرار گرفته است را وارد كنید و بر روى دكمه GENERATE REPORT كلیك كنید.


چه سایت هایى از طریق BLOGROLLING به شما لینك داده اند؟

حتما با سایت BLOGROLLING آشنایى دارید . BLOGROLLIN امكانات مدیریت لینك ها را در اختیار شما قرار مى دهد و شما مى توانید به راحتى لینك دوستان یا سایتهاى مرتبط را در سایت خود قرار دهید.

براى اینكه بدانید چه سایتهایى از این طریق لینك شما را در سایت خود قرار داده اند نیاز دارید وارد این صفحه كه بخشى از امكانات ارائه شده توسط خود سایت BLOGROLLING است، بشوید.

تنها لازم است در صفحه مذكور و در قسمت SEARCH FOR آدرس سایت خود را وارد كنید و بر روى دكمه SEARCH كلیك كنید.

آشنایى با سایت WHOLINKSTOME.COM

اگر كمى خوش شانس باشید و موفق شوید كه به این سایت دسترسى پیدا كنید (چون در بیشتر مواقع سرور این سایت با مشكل مواجه است) مى توانید یكجا متوجه شوید كه چه سایت ها و یا وبلاگ هایى به پایگاه شما لینك داده اند.

کار با این سایت مشابه سایت هاى قبل بسیار ساده مى باشد. تنها کافیست در صفحه‌ى اصلى سایت و در قسمت LOOK UP SITE آدرس سایت خود را وارد کرده و بر روى گزینه‌ى WHO LINKS TO ME? کلیک کنید، تا پس از چند دقیقه نتایج حاصل، نمایش داده شوند. نتایج نمایش داده شده، شامل موارد زیر مى باشد:

• رتبه داده شده به صفحه شما از سوى گوگل براساس اهمیت (GOOGLE PAGE RANK)

• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت BLOGROLLING یافت شده است.

• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت YAHOO! یافت شده است.

• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت MSN یافت شده است.

• جزییات ترافیک بازدیدکننده بر روى سایت یا وبلاگ شما از سوى سایت ALEXAکه دستیابى مستقیم به این اطلاعات قبلا توضیح داده شد.

• نتایج جستجوى آدرس شما در صفحات وب توسط سایت TECHNORATI.

• نتایج جستجوى آدرس شما در صفحات وب توسط سایت ICEROCKET.

علاوه بر موارد ذکر شده در انتهاى صفحه بخشى از نتایج جستجوى سایتهاى BLOGROLLING،

YAHOO و MSN نمایش داده شده اند. همچنین شما مى توانید با قرار دادن كدى در سایت یا وبلاگ خود، به بازدیدکنندگان این امکان را دهید که با کلیک بر روى این لینک به طور مستقیم نتایج حاصل را مشاهده کنند.


آشنایى با سایت WIDEXL.COM

شما مى توانید از این آدرس وارد صفحه اصلى این سایت شوید. در سمت راست این سایت قسمتى به نام FREE ONLINE TOOLS وجود دارد كه امكانات مفیدى را در اختیار شما قرار مى دهد. این امكانات به قرار زیرند:

LINK POPULARITY CHECK:

این گزینه این امكان را به شما مى دهد كه متوجه شوید چه تعداد صفحه به صفحه وب شما در موتورهاى جستجوگر گوگل، ALTAVISTA، MSN، HOTBOT ،LYCOS و ... لینك داده اند. حتى مى توانید علاوه بر آدرس سایت خود، آدرس 2 سایت دیگر را براى مقایسه وارد كنید.

SEARCH SATURATION :

این گزینه این امكان را به شما مى دهد كه متوجه شوید چه تعداد صفحه از وب شما در موتورهاى جستجوگر فهرست (INDEX) شده اند. در اینجا نیز به مانند حالت قبل مى توان آدرس 2 سایت دیگر را براى مقایسه وارد كرد.

: META TAG ANALYZER

همانطور كه مى دانید انتخاب كلیدواژه ها (KEYWORDS) و توضیحات صفحه (DESCRIPTION) مناسب، نقش مهمى را در معرفى یك پایگاه اینترنتى به موتورهاى جستجوگر ایفا مى كنند. در واقع ملاك اصلى فهرست كردن صفحات وب توسط موتورهاى جستجوگر همین دو موردى است كه در بالا ذكر شد. مرتبط بودن عبارات انتخابى با موضوع صفحه، رعایت كردن تعداد عبارات بكار گرفته شده، جلوگیرى از تكرار و استفاده از كلمات رایج بى ربط و گمراه نمودن موتورهاى جستجوگر به منظور افزایش بازدید و ... از مواردى هستند كه باید در انتخاب كلیدواژه ها و توضیحات یك صفحه به دقت رعایت شوند.

این بخش این امكان را در اختیار شما قرار مى دهد كه به بررسى كلیدواژه ها و توضیحات صفحه مورد نظر خود بپردازید. علاوه بر این، یك سرى اطلاعات كلى نیز در اختیار شما قرار مى گیرد.

نتایج نمایش داده شده به اختصار در زیر ذكر شده اند:

- نوع سرور وب

- نمایش كلیدواژه ها و توضیحات صفحه

- نمایش درصد ارتباط كلیدواژه ها و توضیحات با نوشته هاى صفحه

- تعیین وضعیت تعداد كلیدواژه ها و كاركترهاى توضیحات صفحه

- تعیین وضعیت حجم صفحه و زمان بارگذارى آن

- نمایش كلیدواژه ها بر حسب درجه اهمیت

- نمایش لینك هاى یافت شده در صفحه بر حسب اهمیت

- و ...


سخن آخر

ابزار آنلاینى كه در اینجا معرفى شد تقریبا بیشتر مواردى كه باید در یك صفحه وب مورد بررسى قرار گیرد را در بر مى گیرد و واضح است كه این امكانات تنها محدود به این چند سایت نمى شود. به هر حال شما به این وسیله و با كمى عنصر صبر مى توانید فاصله خود را با سایت هاى موفق كم كنید.

منبع : ماهنامه شبکه