تبیان، دستیار زندگی
نگهداری گربه در خانه چه حکمی دارد؟ آیا کشتن گربه به دلیل جلو گیری از آلودگی جایزاست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم نگهداری گربه در خانه !

گربه


در مورد جواز نگهداری گربه نه تنها کسی تردید نکرده است، بلکه امامان معصوم (علیهم  السلام) در روایاتشان ما را به این امر تشویق نموده اند.


در این مقاله در باب نگهداری و کشتن گربه دو سوال فقهی را مطرح کرده و به بررسی پاسخ آن می پردازیم:

سوال: آیا کشتن گربه به دلیل جلو گیری از آلودگی جایزاست؟

شرح پرسش

گربه ای داخل پاساژ رفت و آمد دارد و داخل مغازه من کثیف کاری می کند با توجه به اینکه گرفتن گربه و یا جلوگیری از آن تقریبا ناممکن هست کشتن آن جائز است؟

حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی (ره) در پاسخ این سۆال که: " کشتن حیوانات اهلى مانند گربه آن هم بطور فجیع که در اطاق حبس شود و با شدت ضربات آن را بکشند و یا پرنده‏اى مانند کبوتر و کبگ اهلى را از روى غضب سر از تنش بکنند موجب صدقه یا مثلا دیه مى‏شود یا نه؟"

فرموده اند: "دیه ندارد ولکن این گونه اذیت به حیوانات ظلم است و مکافات آن عذاب اخروى است. (مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج‏3، ص: 278، س 185)

بنابراین کشتن حیوانات اهلی مثل گربه ظلم است و کثافت کاری حیوان دلیل بر جواز کشتن آن نمی شود و شما باید اموال و مغازه خود را محافظت و راه های ورود حیوانات به آن را مسدود کنید.

پاسخ حضرت آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

بهتر است تا جایی که امکان دارد، با جلوگیری از ورود این حیوان، مانع مشکلات مزبور شوید و تا جایی که امکان دارد از صدمه زدن به حیوان پرهیز کنید. ولی اگر هیچ چاره ای نیست، و وجود حیوان موجب عسر و حرج شما می باشد و نمی توانید حیوان را از این مکان دور کنید، می توانید به شیوه ای که موجب زجر حیوان و شکنجه ی آن نباشد، آن را بکشید.

سوال: نگهداری گربه در خانه چه حکمی دارد؟

پیش از پرداختن به پاسخ، نخست لازم است به این پرسش پاسخ دهیم که آیا خرید و فروش گربه جایز است یا خیر؟

با توجه به روایاتی که در زمینه خرید و فروش حیوانات به ویژه گربه وجود دارد بی تردید خرید و فروش و کسب درآمد از این راه اشکالی ندارد.

در این زمینه محمد بن مسلم از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمودند: "به دست آوردن درآمد با فروش گربه اشکال ندارد". [1]

بر اساس این روایات فقها نیز فتوا به حلیت آن داده اند. از جمله آیة الله بهجت(ره) در کتاب جامع المسائل می فرماید: جمیع سباع و حشرات و مُسوخ از گربه و غیر آن و حشرات و طیور و اقسام آنها، جواز تکسّب به آنها دائر مدار منفعت محلّله مقصوده است، و خصوص «گربه» جواز تکسّب به آن منصوص و مسلّم است. [2]

امّا در مورد جواز نگهداری آن، کسی تردید نکرده است، بلکه امامان معصوم (علیهم السلام) در روایاتشان ما را به این امر تشویق نموده اند.

یکی از امامان (علیهم السلام) می فرمایند: "منزل نباید خالی از سه چیز باشد که آنها موجب آبادانی منزل هستند. گربه، کبوتر و خروس". [3]

معاویة بن عمار از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت در مورد گربه فرمود: "آن از اهل خانه تان محسوب می شود و از نیم خورده اش می شود وضو گرفت". [4]

لازم به توضیح است که منظور از نگهداری در منزل در این روایات نگهداری در فضای زندگی افراد خانواده نیست، بلکه منظور فضاهایی مانند حیاط منزل می باشد. در نگهداری از همه حیوانات رعایت اصول بهداشتی که سلامت افراد خانه را به خطر نیندازد همواره مورد تایید و تاکید می باشد.

پی نوشت:

[1] شیخ طوسى، تهذیب‏الأحکام، ج 6، ص 356، دار الکتب الإسلامیه، تهران، 1365 هجرى شمسى.

[2] بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج ‏2، ص 391.

[3] محدث نورى، مستدرک‏الوسائل، ج 8، ص 284، مۆسسه آل البیت علیهم السلام، قم، 1408 هجرى قمرى.

[4] شیخ طوسى، تهذیب‏الأحکام، ج 1، ص 226، حدیث 35.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

مستدرک‏الوسائل، ج 8

تهذیب‏الأحکام، ج 1 و ج 6

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.