تبیان، دستیار زندگی
گپ و گفت درباره وضع خودرو اعم از تولید و قیمت‌گذاری همچنان در گیرودار انجمن خودروسازان، شورای رقابت، انجمن قطعه‌سازان و وزارت صنعت،‌معدن و تجارت مانده و ظاهراً قرار نیست این کشتی طوفان زده به ساحل آرامش برسد. به عبارت بهتر باید بگوییم اگر این روند ادامه د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنعت خودرو پنچر می‌شود؟


گپ و گفت درباره وضع خودرو اعم از تولید و قیمت‌گذاری همچنان در گیرودار انجمن خودروسازان، شورای رقابت، انجمن قطعه‌سازان و وزارت صنعت،‌معدن و تجارت مانده و ظاهراً قرار نیست این کشتی طوفان زده به ساحل آرامش برسد. به عبارت بهتر باید بگوییم اگر این روند ادامه داشته باشد صنعت خودرو پنچر خواهد شد!

خودرو

در این میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان منتخب‌ترین زیان‌دهندگان این بازی مدیران هستند. به‌تازگی دبیر انجمن خودروسازان ایران از درخواست دو شرکت ایران خودرو و سایپا به شورای رقابت برای محاسبه تورم سه ماهه ابتدایی سال و افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ خبر داده و گفته که اوایل اردیبهشت ماه امسال خودروسازان در جلسات خود با شورای رقابت خواستار تعیین قیمت مناسبی برای خودروهای تولیدی و خروج از زیان شدند. به‌گفته احمد نعمت‌بخش در آن زمان رییس شورای رقابت از خودروسازان خواست فروش خودروهای پرتیراژ را با قیمت‌های توافقی آغاز کنند و پس از آن تورم سه ماهه اول سال در قیمت این خودروها لحاظ خواهد شد. نعمت‌بخش معتقد است با قیمت‌های فعلی تولید خودروهای پر تیراژ برای خودروسازان با ضرر و زیان همراه است. علاوه بر آن زیان 4500 میلیارد تومانی سال گذشته نیز به خودروسازان پرداخت نشده است. اما بشنوید از وزیر صنعت، معدن و تجارت که گفت: پروژه شورای رقابت شکست خورده است. من مطمئن هستم قیمت‌گذاری به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بازگردانده خواهد شد. مهدی غضنفری ادامه داد: شورای رقابت گفت کار انحصاری است، از همان موقع اعلام کردیم که به مسئله خودرو اشتباه نگاه می‌کنیم موضوع ما در مورد خودرو اصلا مسئله قیمت‌گذاری نیست بلکه آن است که باید به خودروسازها برای تولید بیشتر کمک شود اما متاسفانه به این موارد توجه نشد. به گفته غضنفری در تیر ماه سال 91 با وجودی که تخصیص 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خودروسازها مصوب شد اما این مصوبه در شورای رقابت و شورای پول و اعتبار هر کدام جداگانه نصف شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اینکه شورای رقابت چه میزان پول داد و چه آثار زیانباری برای خودروساز داشت را هیچ‌وقت نتوانستیم رسانه‌ای کنیم چرا که باید ضد یک دستگاه دیگر سخن می‌گفتیم که در این صورت به نظر می‌رسید با آن دستگاه رقابت داریم. غضنفری گفت: متاسفانه دیدگاه کارشناسی زمین گذاشته، نظرات دیگر برگزیده شد و آن هم مبتنی بر این موضوع بود که فورا قیمت خودرو ارزان خواهد شد و 30 تا 40 درصد کاهش پیدا می‌کند، اما ما مطمئن بودیم که هرگز نمی‌توانند چنین کاری را بکنند. وی افزود: در حال حاضر مشاهده می‌کنید که شرایط بهتر نشده ما از اول هم مخالف این وضعیت بودیم و در حال حاضر نیز می‌گوییم باید به خودروساز کمک کنیم تا تولیدات خود را افزایش دهد. غضنفری تاکید کرد: در زمانی که قیمت قطعات، لاستیک، آهن، فولاد و مس به عنوان اقلام مورد استفاده در تولید خودرو افزایش پیدا می‌کند آنها هم به این موضوع اذعان دارند، بورس با نشان دادن شاخص‌ها و روند افزایشی خود را جلو می‌برد چگونه باید خودروساز قیمت خود را پایین بیاورد ؟ آیا منطقی پشت سر این نگاه است؟

تعطیلات تابستانی هر ساله رونق قابل توجهی را همراه خود به بازار خودرو می آورد اما تابستان سال جاری فرا رسیده و بازار خودرو همچنان با رکود به فعالیت خود ادامه می دهد. وعده های مسئولان اجرایی در رابطه با کاهش قیمت خودرو هم به بار نشست تا بازار خودرو بی ثبات ترین دوران خود را تجربه کند

نگفتم خودرو ارزان می‌شود!

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح دلایل کاهش تولید خودرو، میزان تولید خودروسازان را مطلوب ندانست و در واکنش به برخی منتقدان وعده ارزان شدن خودرو، گفت: هیچ‌گاه نگفتم قیمت کارخانه‌ای خودرو کاهش می‌یابد. با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی به صنعت خودروسازی، اظهار داشت: این مصوبه به بانک مرکزی و بانک‌های عامل ابلاغ شد که بر اساس آن، باید تسهیلات هزار میلیارد تومانی و همچنین تأمین ارز مبادله‌ای برای خودروسازان عملی می‌شد.

وی با اشاره به برخی محدودیت‌های موجود در تأمین ارز، افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود در پرداخت ارز مبادله‌ای، این مسئله در مورد خودروسازان به اندازه مورد نیاز اجرایی نشد و در حال حاضر بخشی از نیاز خودروسازان با ارز مبادله‌ای و بخش عمده آن نیز از طریق ارز آزاد تأمین می‌شود.

دلیل افزایش هزینه تولید خودرو

معاون وزیر صنعت همچنین با اشاره به افزایش نرخ مواد اولیه و نهاده‌های تولید در صنعت خودروسازی، گفت: این افزایش قیمت در مورد مواد اولیه داخلی نیز اتفاق افتاد به طوری که قیمت این مواد تا حدود 70 درصد افزایش یافته است.وی رشد قیمت ارز را عاملی برای نیاز خودروسازان به نقدینگی بیشتر جهت تأمین قطعات وارداتی عنوان کرد و گفت: به طور متوسط 30 درصد نیاز خودروسازان از طریق قطعات وارداتی تأمین می‌شود که در حال حاضر مشکل تأمین نقدینگی در این بخش همچنان وجود دارد و اقدامات قبلی نتوانسته خلاء موجود را برطرف کند.وی افزود: در ارتباط با تأمین ارزی و پیش پرداخت‌ برای دریافت تسهیلات بانکی و همچنین تأمین نهاده‌های تولید داخلی نیازمند افزایش تسهیلات بانکی هستیم.وی با بیان اینکه قیمت بسیاری از مواد اولیه داخلی 2.5 برابر شده است، تصریح کرد: نرخ ارز نیز بیش از دو برابر افزایش یافته و علاوه بر این، روش پرداخت آن نیز تغییر کرده است که این مسئله به خودروسازان فشار وارد می‌کند.صالحی‌نیا ادامه داد: از طرفی قبلاً گشایش اعتبار بین بانکی با پرداخت 20 تا 30 درصد ارزش آن امکان‌پذیر بود اما در حال حاضر این رقم به بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

جمع تولید خودروسازان مطلوب نیست

وی با اشاره به کاهش تولید خودرو طی دو ماهه اول امسال، گفت: در حال حاضر یکی از خودروسازان روزانه 1600 دستگاه و خودروساز دیگر 1200 دستگاه خودرو در روز تولید می‌کند که جمع تولید این دو شرکت از نظر ما مطلوب نیست. وی در مورد پرداخت تسهیلات به شرکت‌های خودروساز نیز گفت: مصوبه تسهیلات هزار میلیارد تومانی به طور کامل اجرایی نشد و شاید حدود 500 میلیارد تومان آن به خودروسازان پرداخت شده باشد.صالحی‌نیا در پاسخ به این سۆال که آیا بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات به خودروسازان وعده جدیدی داده گفت: خیر، بانک مرکزی ممکن است در برخی موارد، اعتبار تخصیص دهد ولی تا زمانی که این اعتبار به ارز قابل پرداخت، تبدیل شود زمان‌بر است و ممکن است گاهی توسط شرکت‌ها قابل تحمل نباشد و آنها به سایر روش‌ها مانند خرید ارز آزاد روی بیاورند.

معاون وزیر صنعت همچنین با اشاره به افزایش نرخ مواد اولیه و نهاده‌های تولید در صنعت خودروسازی، گفت: این افزایش قیمت در مورد مواد اولیه داخلی نیز اتفاق افتاد به طوری که قیمت این مواد تا حدود 70 درصد افزایش یافته است

  هیچ‌گاه نگفتم قیمت کارخانه‌ای خودرو کاهش می‌یابد

وی محدودیت در تأمین هر یک از قطعات وارداتی را عاملی برای توقف تولید خودرو عنوان کرد و افزود: خودروسازان در برخی موارد برای جلوگیری از توقف خط تولید و همچنین پاسخگویی به مشتریان ناچار هستند از روش‌های سریع‌تری برای تأمین ارز استفاده کنند.

معاون وزیر صنعت درباره وعده‌اش در مورد کاهش قیمت خودرو گفت: من هیچ وقت نگفته‌ام خودرو نخرید قیمت کارخانه ارزان می‌شود، بلکه گفتم خودرو نخرید قیمت در بازار کاهش می‌یابد.وی با بیان اینکه در آن زمان، اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو وجود داشت، افزود: در آن زمان، سفته‌بازی و بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو شکل گرفته بود به طوری که قیمت تندر 90 حتی تا 45 میلیون تومان نیز بالا رفت.وی ادامه داد: در آن زمان، چون بازار کاذب خرید و فروش خودرو ایجاد شده بود من از مردم خواستم تا در بازار آزاد دنبال خرید خودرو نباشند، زیرا در آن زمان، قیمت خودروساز بسیار پایین‌تر از قیمت بازار بود و مصرف‌کننده واقعی باید خودرو را با قیمت بالاتری می‌خرید.

خودرو

گلایه از شورای رقابت

وی با اشاره به اینکه در قیمت‌گذاری خودرو، عوامل مختلفی مانند نهاده‌های تولید و قیمت ارز مۆثر هستند، گفت: قرار شد قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام شود و به این ترتیب، دستور‌العمل قیمت‌گذاری خارج از محدوده وزارت صنعت تعیین شد.صالحی‌نیا با انتقاد از عملکرد شورای رقابت به دلیل تأخیر در اعلام قیمت خودروها، گفت: از ابتدای بهمن 91 تا ابتدای اردیبهشت امسال، خودروسازان تکلیف خود را نمی‌دانستند و قیمت خودروها مشخص نبود.وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت بخش عمده‌ای از خودروها تعیین شده است، گفت: قیمت برخی خودروها هنوز مشخص نشده که جای گله دارد.وی ادامه داد: خودروسازان خود را متعهد به عرضه خودرو با قیمت‌های شورای رقابت می‌دانند و تعیین قیمت‌های جدید توسط این شورا نیز نشان داد که با قیمتی که قبلاً خودروسازان اعلام کرده بودند، تفاوت زیادی ندارد.وی با تأکید بر لزوم تولید خودرو بر اساس میزان تقاضا و شرایط اقتصادی، گفت: بیش از 60 صنعت زیرمجموعه صنعت خودروسازی است و خودروسازان با 1200 قطعه‌ساز ارتباط مستقیم دارند.

از قیمت‌ها چه خبر؟

حتی فرا رسیدن تابستان هم نتوانست قفل بازار خودرو را باز کند تا یکی از خبرساز ترین بازار های یک سال گذشته همچنان در رکود به سر ببرد. تعطیلات تابستانی هر ساله رونق قابل توجهی را همراه خود به بازار خودرو می آورد اما تابستان سال جاری فرا رسیده و بازار خودرو همچنان با رکود به فعالیت خود ادامه می دهد. وعده های مسئولان اجرایی در رابطه با کاهش قیمت خودرو هم به بار نشست تا بازار خودرو بی ثبات ترین دوران خود را تجربه کند. از سوی دیگر نیز شهروندان با عدم کاهش قیمت خودرو به نوعی کنار آمده اند و آنهایی که نیاز فوری به خودرو دارند ترجیح می دهند توقع شان را پایین بیاورند و به هر طریقی شده خودرویی دست و پا کنند.  شهروندانی هم که عادت به تعویض خودرو داشتند اکثریت شان ترجیح می دهند خودروی موجود شان را حفظ کنند چرا که هزینه تعویض آن بیش از هزینه نگهداری برای آنان تمام می شود. در مجموع شهروندان افزایش قیمت خودرو را پذیرفته اند و دیگر برای آنها عادت شده که قیمت خودرو در برخی هفته ها مقداری ناچیز کم شود و سپس بار دیگر افزایش قیمت داشته باشد. بر همین اساس در هفته ای که سپری شد  پراید که کاهش قیمت 300 تا 500 هزار تومانی را طی هفته گذشته ثبت کرده بود، بیشتر از یک هفته نتوانست کاهش قیمت‌ها را تحمل کنند و بار دیگر اوج گرفت. موضوعی که در رابطه با خودرو های خانواده پژو نیز در هفته های گذشته اتفاق افتاده است با این تفاوت که پراید در هفته گذشته افزایش قیمت داشته و قیمت پژو یک هفته پیش از آن روند صعودی به خود گرفته بود.

پژو 206 تیپ 2 با کاهشی 500 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته به 35 میلیون و 500 هزار تومان رسید. تیپ 5 این خودرو هم بعد از افت قیمت هفته گذشته‌اش روی 40 میلیون تومان باقی‌ماند. V9 نیز روی 52 میلیون تومان به فروش رفت، اما 206 مدل V8 با 2 میلیون افت قیمت به 41 میلیون تومان رسید. V20 هم به عنوان معمولی‌ترین مدل 206 روی قیمت 34 میلیون و 500 هزار تومان باقی ماند.

پراید 111 با رشدی 500 هزار تومانی به 17 میلیون و 800 هزار تومان رسید. مدل 131 این خودرو هم با افزایشی مشابه 111 به 16 میلیون و 800 هزار تومان رسید. اما پراید132 هم کاهش 300 هزار تومانی هفته گذشته‌اش را پس گرفت و 16 میلیون و 300 هزار تومان شد. تیبا اما مانند هفته گذشته 20 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت.

قیمت خودرو های داخلی در هفته ای که گذشت

نام خودرو

قیمت (تومان)

مگان

87000000

تندر 90- پارس خودرو

37500000

تندر 90- ایران خودرو

36000000

تیبا

20500000

ماکسیما

116000000

سمند SE

22000000

سمند LX

28500000

ویتارا

132000000

پژو 206- تیپ 2

35500000

پژو 206- تیپ 6

51000000

پژو 206 صندوقدار V9

52000000

پژو 206صندوقدار V8

41000000

پژو 206 صندوق دار v20

34500000

پژو 207 اتومات

56000000

پژو 405

27500000

پراید 111

17800000

پراید 131

16800000

پراید 132

16300000

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: فارس، وطن‌امروز،خبرآنلاین