تبیان، دستیار زندگی
در این غرفه دانش آموزان مدرسه راهنمایی زینبیه دو بازی تکمیل پازل و کاغذ و تا و تهیه کتاب را جهت ارائه برای شرکت کنندگان جشنواره آماده ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غرفه ی هوش، هیجان، یادگیری در هشتمین

جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان در تاریخ 5 و 6 اردیبهشت 92 در محل نمایشگاه های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. همان طور که مطلعید پروژه های انجام شده توسط دانش پژوهان جوان این جشنواره در سه بخش غرفه، سمینار و مسابقات ارائه گردید. یکی از بخش های جذاب این جشنواره، غرفه ی بازی، هیجان، یادگیری بود، اگر علاقه دارید که با این بخش از جشنواره آشنا شوید با ما همراه باشید.

غرفه ی هوش، هیجان، یادگیری در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

متخصص های آموزش و روانشناسی در دنیا به این نتیجه رسیده اند که بهترین راه یادگیری برای تمام گروه های سنی، یادگیری از راه بازی و سرگرمی است. یادگیری که با بازی و هیجان باشد ماندگاری پایدارتری خواهد داشت چون با لذت بازی همراه می شود. از طرف دیگر ارتباط یاددهنده و یادگیرنده را صمیمانه تر خواهد کرد. با توجه به مطالب فوق بخش پژوهش تبیان بر آن شد که برنامه ای با عنوان هوش،هیجان، یادگیری را در برنامه های هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی بگنجاند تا دانش آموزان خلاق و علاقه مند ایده و پروژه های خود را برای شرکت کنندگان به نمایش بگذارند.

در این غرفه دانش آموزان مدرسه راهنمایی زینبیه دو بازی تکمیل پازل و کاغذ و تا و تهیه کتاب را جهت ارائه برای شرکت کنندگان جشنواره آماده کرده بودند. ملیکا طهماسب وند، مریم رضایی، حنانه شوقی، زهره مودبی پور، فرزانه پروانی و قاسم زاده دانش آموزان عزیزی هستند که با تلاش و پشت کار با راهنمایی سرکار خانم فاطمه کریمی و سرکار خانم فریده شمشیری این دو پروژه ی جالب را آماده کرده اند.

غرفه ی هوش، هیجان، یادگیری در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

بازی تکمیل پازل یک بازی 15 دقیقه است، زمینه کار این بازی 24 برگه است که در سه رنگ مختلف کنار هم چیده  شده است، روی هر کدام یک سوال نوشته می شود.  سه گروه سه نفره این بازی را انجام می دهند. یک نفر سوال را می آورد و دو نفر پاسخ می دهند. هر برگ سوال در قسمت پشت کاغذ حاوی یک تکه از یک پازل است که با هر پاسخ صحیح این پازل تکمیل می شود.

این بازی باعث می شود معلومات دانش آموزان افزایش یابد، همچنین سرعت تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظم و دقت را بالا می برد. این بازی برای همه گروه های سنی مناسب است.

بازی کاغذ و تا و تهیه کتاب یک بازی  30 دقیقه ای است،در این بازی ابتدا تکنیک خاصی برای کاغذ و تا آموزش داده می شود، سپس دانش آموز یک داستان یا یک متن علمی را مطالعه می کند و در نهایت داستان یا متن علمی را با استفاده از این  تکنیک برای طراحی یک کتاب به کار می برد.

با انجام این بازی تمرکز، دقت، نظم و تقویت ساخت اشکال هندسی منظم به دانش آموزان آموزش داده می شود. این بازی نیز برای گروه های سنی مختلف مناسب است.

غرفه ی هوش، هیجان، یادگیری در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

یکی دیگر از بخش های غرفه بازی، هیجان، یادگیری، انجام آزمایش های جذاب فیزیکی بود که مجری این بخش جناب آقای محسنی بودند. قابل به ذکر است که آقای محسنی سایتی بسیار جالب در زمینه آزمایش ها و تئوری فیزیکی طراحی کرده اند، لازم می دانیم که این سایت برای شما معرفی شود.

آدرس سایت: www.chistaa.com

این سایت برای یادگیری بهتر فیزیک طراحی شده است، توضیحات متنی هر درس تا حد امکان کوتاه است و سعی شده تفهیم درس با استفاده از فیلم و انیمیشن انجام شود.

به طور کلی این سایت بستری است برای: ارتقاء سطح آموزش، شهودی کردن علم فیزیک، هم اندیشی یادگیری فیزیک، مرجعی برای تبادل تجربیات معلمان، نمایش کاربردهای فناورانه علم فیزیک، خارج کردن فیزیک از آموزش با تخته و گچ،خارج کردن علم فیزیک از یکسری محفوظات ذهنی.

 

بخش پژوهش تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی